Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Nissan LEAF | Kwiecień 2018
Nissan LEAF
25-04-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum
Od tego roku organizacja Euro NCAP rozszerza zakres testów zderzeniowych o oceny działania autonomicznego systemu hamowania w różnych sytuacjach. Nowy Nissan LEAF jest pierwszym modelem samochodu, który został nim poddany.
Nissan LEAF (ZE0) to jeden z pierwszych, seryjnie produkowanych, modeli z napędem elektrycznym. Jego światowa premiera miała miejsce w 2010 roku, jednak do sprzedaży w Polsce trafił dopiero trzy lata później. Była to już wersja po pierwszej modernizacji. Obecnie oferowana jest II-generacja tego elektrycznego hatchbacka z oznaczeniem fabrycznym ZE1. Jego rynkowy debiut zbiegł się z dwoma wydarzeniami. Międzynarodowe jury dziennikarzy przyznało mu tytuł World Green Car of the Year 2018, a w testach zderzeniowych Euro NCAP jako pierwszy w historii przeszedł próby według nowych, rozszerzonych, protokołów.
Pierwsza generacja LEAF-a została oceniona przez Euro NCAP w 2011 roku. Uzyskała notę pięciu gwiazdek, ale co warte podkreślenia, był to pierwszy w pełni elektryczny model biorący udział w tych testach. Nowe wcielenie powtórzyło ten wynik, chociaż nie można tego bezpośrednio ze sobą porównywać.
W pierwszych w tym roku, i według nowej prodcedury, testach Euro NCAP wystawiono Nissana LEAF w bazowej wersji wyposażenia Acenta. Na jej liście znajdują się między innymi: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix/i-Size na skrajnych miejscach kanapy i prawym miejscu pasażera, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (to nowość zarówno w LEAF-ie, jak i w ocenach Euro NCAP).
Bezpieczeństwo dorosłych 35,4 pkt. (93 proc.)
W próbie uderzenia przodem Nissana LEAF w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich obrażeń nóg, klatki piersiowej oraz głowy kierowcy, natomiast ochrona pasażera była na optymalnym poziomie (łącznie 7,2 z 8 punktów). W trakcie uderzenia przodem auta w przeszkodę stałą u kierowcy, z powodu poluzowania się pasa bezpieczeństwa, odnotowano poważne obrażenia miednicy. U pasażera, który tym razem siedzi z tyłu po przekątnej do kierującego, doszło do obrażeń klatki piersiowej (6,6/8 pkt.).
Próby uderzenia w bok LEAF-a i autem w słup (od strony kierowcy) wykazały poziom ochrony na optymalnym poziomie (16 punktów).
Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniałą optymalną ochronę kręgów szyjnych, w mniejszym stopniu te zamontowane na kanapie (1,5/2 pkt.).
Od tego roku nowością w testach Euro NCAP są oceny działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Jednak warunkiem przyznania punktów w tej części testów jest odpowiednia ocena ochrony kręgów szyjnych na przednich miejscach. Za działanie w tym zakresie systemu autonomicznego hamowania w mieście przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.
Bezpieczeństwo dzieci 42,3 pkt. (86 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka przeznaczono fotelik Britax-Romer KidFix XP, zaś dla 10-letniego dziecka podkładkę podwyższającą Dream firmy Nania. W teście uderzenia przodem autem w przeszkodę odkształcalną u starszego dziecka odnotowano bardzo poważne przeciążenia kręgów szyjnych (14,3 z 16 pkt.). Natomiast przy uderzeniu w bok auta (od strony starszego dziecka) uzyskano maksymalną ocenę 8 punktów.
Druga generacja Nissana LEAF została seryjnie wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy i prawym siedzeniu pasażera oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 8 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z montażu - za pomocą pasa bezpieczeństwa - Maxi-Cosi EasyBase2 z fotelikiem CabrioFix na środku kanapy. Pozostałe próby zostały zaliczone bez uwag (12 punktów).
Ochrona pieszych 34,2 pkt. (71 proc.)
Ochrona na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednicy) jest na optymalnym poziomie (po 6 pkt.), natomiast dla głowy potrąconego pieszego największe zagrożenie stanowi powierzchnia maski silnika i słupków A (15,1 z 24 punktów).
Od teraz organizacja Euro NCAP rozszerza zakres ocen autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.
W tym zakresie działanie fabrycznego systemu Nissana LEAF oceniono na 7,1 z 12 punktów. Próby, do których były poważniejsze zastrzeżenia to w dzień przejście pieszego przed maską samochodu i obie sytuacje z rowerzystą. Z kolei w nocy oba scenariusze z udziałem pieszego.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,3 pkt. (71 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest od tego roku przez Euro NCAP nowy LEAF został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,9/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,5/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,4/3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody). Pod tym względem zastrzeżenia specjalistów z Euro NCAP dotyczyły dwóch prób hamowania przed pojazdem znajdującym się w połowie lewej i prawej strony maski Nissana LEAF.