TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Tesla Model 3 | Lipiec 2019
Tesla Model 3
29-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum
Tesla Model 3 osiągnął najwyższą ocenę w zakresie elementów podnoszących bezpieczeństwo wśród wszystkich testowanych w tym roku modeli. Uwagę zwracają również dobre wyniki za ochronę dorosłych.
Model 3 to najmłodszy, najmniejszy i najtańszy samochód w gamie Tesli. Dostawę pierwszych egzemplarzy rozpoczęto dokładnie dwa lata i jeden dzień temu. W ubiegłym roku był to najczęściej wybierany pojazd elektryczny w skali całego świata. W Europie jednak Model 3 dostępny jest dopiero od lutego 2019 roku.
Tesla wciąż nie rozpoczęła oficjalnej sprzedaży w Polsce, chociaż wszystko wskazuje, że moment ten zbliża się wielkimi krokami. Mamy już pierwsze super ładowarki z logo tej marki (Ciechocinek, Katowice, Kostomłoty i Poznań), a przed kilkoma dniami otwarto w Warszawie autoryzowany serwis. I dosłownie przed chwilą plany dotyczące naszego kraju skomentował na Twitterze założyciel firmy - Elon Musk. Z informacji wynika, że jeszcze w tym roku na drogowej mapie Polski dojdą nowe punkty ładowania. Być może, chociaż to jeszcze spekulacje, otwarty zostanie pierwszy salon sprzedaży.
Póki co najbliższe, bo aż trzy, znajdują się w Berlinie. Tesla Model 3 oferowany jest z napędem na tył i na obie osie (dwa silniki elektryczne) o zróżnicowanym zasięgu (od 409 do 560 kilometrów wg. pomiaru WLTP). Każda z nich, w zakresie elementów, które oceniają eksperci z Euro NCAP, została wyposażona w: sześć poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, asystent utrzymania pasa ruchu, aktywny tempomat oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów (Autopilot).
Bezpieczeństwo dorosłych 36,7 pkt. (96 proc.)
Wyniki testów z uderzenia przodem Tesli Model 3 w przeszkodę odkształcalną potwierdziły optymalną ochronę kierowcy i siedzącego obok pasażera, za co przyznano maksymalną notę ośmiu punktów. Podobny wynik dla kierowcy uzyskano także podczas próby uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą. Z kolei u pasażera (siedzącego z tyłu, po przekątnej do kierującego) doszło do niewielkich obrażeń klatki piersiowej (7,7 na 8 pkt.).
Testy uderzenia w bok auta (od strony kierowcy) wykazały maksymalny stopień ochrony, ale już podczas uderzenia w słup stwierdzono poważniejsze obrażenia klatki piersiowej (15,3/16 pkt.).
Profile przednich i tylnych miejsc oraz zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych (1,7/2 pkt.).
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za jego działanie przyznano maksymalne 4 punkty.
Bezpieczeństwo dzieci 42,3 pkt. (86 proc.)
Do testów w Tesli Model 3 z manekinami 6-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP, a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. Podczas uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną doszło do przeciążeń kręgów szyjnych starszego dziecka (15,3/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) ochrona obu manekinów dzieci była na optymalnym poziomie (8 pkt).
Model 3 został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tym zakresie przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.
Ochrona pieszych 35,7 pkt. (74 proc.)
Ochronę na wysokości zderzaka (czyli nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednicy) oceniono najwyższymi ocenami, po sześć punktów. Niemal cała powierzchnia maski silnika, w mniejszym lub większym stopniu, stanowi zagrożenie dla potrąconej osoby (12,1 na 24 pkt.)
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.
Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania tego systemu w dzień, podczas wyjścia pieszego, stąd nota 11,6 na 12 punktów.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 12,3 pkt. (94 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, Tesla Model 3 została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,5/3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).