TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | 2016

Bez szans na przeżycie

06-04-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

Specjaliści z Euro NCAP przetestowali cztery modele należące do kategorii czterokołowców (L7e). Wyniki nie pozostawiają złudzeń, pojazdy te nie zapewniają użytkownikom żadnej ochrony.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - czterokołowce

Organizacja Euro NCAP nie ogranicza się do testowania samochodów. Od 2014 roku ocenia również poziom bezpieczeństwa w czterokołowcach, do których zaliczane są między innymi quady. Ale są to także pojazdy przypominające bryłą i wyposażeniem samochody osobowe. Przepisy dzielą je na dwie kategorie - czterokołowce lekkie (L6e) i czterokołowce (L7e). Do kierowania lekkimi potrzebne jest prawo jazdy minimum kat. AM, o które w Polsce mogą ubiegać się 14-latkowie. Aby usiąść za kierownicą czterokołowca trzeba ukończyć 16 lat i zdać egzamin na prawo jazdy kat. B1.

Różnice pomiędzy obiema kategoriami pojazdów sprowadzają się do ich osiągów i masy. Lekkie nie mogą rozwijać prędkości większej niż 45 km/h i ważyć ponad 350 kg. W przypadku czterokołowca przeznaczonego do przewozu osób jego masa może być większa o 50 kg, a przy przewozie towarów o 150 kg.

Ograniczenia masy mają istotny wpływ na wyposażenie tych pojazdów i nie ma żadnych narzuconych standardów jak w przypadku samochodów. Z reguły nie ma w nich miejsca na tradycyjne systemy podnoszące bezpieczeństwo (z obecnie przetestowanych 4 modeli tylko jeden miał poduszkę powietrzną dla pasażera, ale i to nie pomogło przy końcowej ocenie), a karoseria wykonana jest z tworzyw sztucznych. Niemniej pojazdy te poruszają się po drogach publicznych i specjaliści z Euro NCAP zdecydowali się na przeprowadzenie testów zderzeniowych.

Obecnie czterokołowce podlegają jedynie próbie zderzenia czołowego (całą szerokością w przeszkodę stałą przy prędkości 50 km/h) i uderzenia w bok (symulowane uderzenie innego pojazdu na wysokości słupka B przy prędkości 50 km/h). Specjaliści z Euro NCAP nie wykluczają w przyszłości rozszerzenia testów o kolejne próby, które przechodzą samochody.

Teraz w każdej próbie można zdobyć maksymalnie po 16 pkt, przy czym przyznanie liczby gwiazdek uzależnione jest od średniej ważonej. Przy jej obliczaniu trzykrotnie większy wpływ mają wyniki uzyskane przy zderzeniu czołowym niż bocznym.

Przy uzyskaniu od 0 do 24,9 proc. nie przyznaje się żadnej gwiazdki, od 25 do 34,9 proc. 1 gwiazdkę, od 35 do 44,9 proc. 2 gwiazdki, od 45 do 59,9 proc. 3 gwiazdki, od 60 do 74,9 proc. 4 gwiazdki i powyżej 75 proc. 5 gwiazdek. Należy jednak pamiętać, że ostatecznego wyniku czterokołowców nie można bezpośrednio porównywać do ocen samochodów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - Aixam Crossover GTR

Aixam Crossover GTR

Bezpieczeństwo dorosłych: zderzenie czołowe 2/16 pkt.

Bezpieczeństwo dorosłych: zderzenie boczne 10/16 pkt.

Bezpieczeństwo dorosłych: średnia ważona 25 proc.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - Bajaj Qute

Bajaj Qute

Bezpieczeństwo dorosłych: zderzenie czołowe 4/16 pkt.

Bezpieczeństwo dorosłych: zderzenie boczne 6/16 pkt.

Bezpieczeństwo dorosłych: średnia ważona 28 proc.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - Chatenet CH30

Chatenet CH30

Bezpieczeństwo dorosłych: zderzenie czołowe 6/16 pkt.

Bezpieczeństwo dorosłych: zderzenie boczne 6/16 pkt.

Bezpieczeństwo dorosłych: średnia ważona 38 proc.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP - Microcar M.GO Family

Microcar M.GO Family

Bezpieczeństwo dorosłych: zderzenie czołowe 4/16 pkt.

Bezpieczeństwo dorosłych: zderzenie boczne 6/16 pkt.

Bezpieczeństwo dorosłych: średnia ważona 28 proc.