TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | DS 7 Crossback | 2017

DS 7 Crossback

19-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

To piąty test zderzeniowy Euro NCAP na modelach marki DS. Najnowszy DS 7 Crossback - na tle wszystkich ocenianych w tym roku samochodów - wyróżnia się wysoką notą za bezpieczeństwo dzieci.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 7 Crossback - próba zderzenia czołowego z przeszkodą stałą

Kilka lat po powrocie na rynek DS stał się oddzielną marką samochodów w Grupie PSA. W jej gamie DS 7 to zupełna nowość, przy czym Francuzi zdecydowali się od razu na wprowadzenie wersji Crossback. Obecnie nie ma on odpowiednika, jak w przypadku pary DS 4 i DS 4 Crossback.

Flagowy model marki DS zaprezentowany został w marcu tego roku na salonie samochodowym w Genewie, w Polsce jeszcze nie wszedł do sprzedaży.

Standardowe wyposażenie DS 7 Crossback obejmuje między innymi sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania obecności pieszego.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | DS 7 Crossback - próba uderzenia bokiem auta w słup

Bezpieczeństwo dorosłych 35 pkt. (91 proc.)

Podczas uderzenia przodem samochodu w przeszkodę odkształcalną odnotowano u kierowcy obrażenia nóg i klatki piersiowej, natomiast u pasażera tylko lewej nogi (przyznano 7,6 z 8 pkt).

Z kolei podczas uderzenia całą szerokością samochodu w przeszkodę stałą tylko u kierowcy stwierdzono obrażenia klatki piersiowej (7,7/8 pkt.).

W przypadku zderzenia bocznego poziom ochrony kierowcy był na optymalnym poziomie, przy uderzeniu auta w słup u kierowcy doszło do krytycznych obrażeń klatki piersiowej (14,5/16 pkt.).

Podczas uderzenia w tył auta profile siedzeń i zagłówków przednich miejsc w optymalny sposób chroniły kręgi szyjne. O wiele niższy poziom miały zagłówki kanapy (2,5/3 pkt).

Autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB przy niskich prędkościach z funkcją wykrywania pieszego jest standardem (2,6/3 pkt.).

Bezpieczeństwo dzieci 43 pkt. (87 proc.)

Do testów z DS 7 użyto fotelika Britax-Romer KidFix z nakładką XP (6-letnie dziecko) i podkładkę podwyższającą Graco Booster (10-letnie dziecko).

Za ochronę dzieci podczas zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) i bocznego (od strony większego manekina) przyznano maksymalne noty po 8 punktów.

DS 7 Crossback został wyposażony w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjaliści z Euro NCAP nie mieli uwag do czytelności wskazania aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera. Elementy te oceniono na 7 z 13 pkt.

Euro NCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W tej części testu przyznano maks. 12 punktów.

Ochrona pieszych 30,8 pkt. (73 proc.)

Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa samochodu (miednica) przyznano maksymalne noty po 6 punktów. Jedynie środkowa część maski silnika zapewnia dostateczną ochronę głowy, krytyczne miejsca to podszybie i słupki A (14/24 pkt.).

W skład systemu AEB wchodzi funkcja wykrywania pieszego, jego działanie oceniono na 4,8 z 6 pkt.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,2 pkt. (76 proc.)

Spośród elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają specjaliści z Euro NCAP, nowy model w gamie DS został fabrycznie wyposażony w: ogranicznik prędkości (2,5/3 pkt.), sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,7/3 pkt.) oraz autonomiczny system awaryjnego hamowania AEB działający przy wyższych prędkościach (2/3 pkt.).