TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Suzuki Baleno | 2016
Suzuki Baleno
04-05-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP
W momencie rynkowego debiutu II-generacji Suzuki Baleno auto poddano dwóm testom zderzeniowym Euro NCAP. Różnica pomiędzy nimi to aż dwie gwiazdki, w których otrzymaniu pomogła obecność systemu Radar Brake Support.
Suzuki rozpoczęło produkcję modelu Baleno w 1995 roku. W tym czasie jeszcze pracowano nad powołaniem europejskiej instytucji zajmującej się oceną bezpieczeństwa w samochodach osobowych. Wyniki pierwszych testów zderzeniowych Euro NCAP ogłoszono dwa lata później. W 1998 roku poddano ocenie pierwszy model Suzuki, którym było Baleno.
Specyfikacja ówczesnych testów znacznie różniła się od dzisiejszej, stąd wyników nie można porównywać. I-generacja Baleno otrzymała 1 i pół gwiazdki (z pięciu) za bezpieczeństwo dorosłych. To pół oznaczało przekreślenie, co miało uwypuklić znaczący powód obniżenia oceny. W tym przypadku były to obrażenia kierowcy doznane podczas zderzenia czołowego i bocznego. Bezpieczeństwo poprawiłaby poduszka powietrzna, której montażu nie wymagały jednak obowiązujące wtedy w Europie przepisy.
W drugiej branej pod uwagę kategorii - ochronie pieszych - przyznano 2 z 4 gwiazdek, co było wynikiem zadowalającym.
O tym jak znacząco zmieniły się elementy testów Euro NCAP świadczy fakt, że nowe Baleno otrzymało dwie oceny (2 i 4 gwiazdki). Od 2016 roku sprawdzianowi mogą być poddane dwie wersje tego samego modelu. Jeden z wyposażeniem standardowym i jeśli nie ma w nim określonych systemów podnoszących bezpieczeństwo może być uzupełniony drugim. W przypadku Suzuki Baleno był to Radar Brake Support, który dostępny jest - na polskim rynku - w dwóch najwyższych poziomach: Premium Plus i Elegance. RBS to system minimalizujący skutki najechania na tył poprzedzającego nas auta zarówno przy małych (w mieście), jak i dużych prędkościach. Działa on na kilku poziomach, od zasygnalizowania kierowcy zagrożenia do wykonania za niego pełnego hamowania.
Standardowe wyposażenie Suzuki Baleno obejmuje m.in. sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy z napinaczami i ogranicznikiem oraz sygnalizację niezapięcia, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy oraz układy ABS i ESP.
Ocena - wersja standardowa (2016):
Ocena - wersja z opcjonalny pakietem bezpieczeństwa (2016):
Bezpieczeństwo dorosłych 30,8 pkt. (80 proc.)
Bezpieczeństwo dorosłych 32,5 pkt. (85 proc.)
Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną u kierowcy istnieje ryzyko odniesienia poważniejszych obrażeń klatki piersiowej i stóp, zaś u pasażera klatki i goleni (w sumie 7,5 z 8 pkt). Z kolei podczas próby uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą na obrażenia narażona jest klatka piersiowa u kierowcy. W tej próbie u pasażera, który siedzi na kanapie po przekątnej za kierowcą, stwierdzono o wiele poważniejsze obrażenia klatki piersiowej oraz głowy (łącznie przyznano 7 z 8 pkt.).
W przypadku uderzenia w bok auta stwierdzono ryzyko odniesienia obrażeń głowy kierowcy. Podobnie było podczas próby uderzenia z słup, przy czym dodatkowo krytyczne wskazania odnosiły się do klatki piersiowej kierowcy (13,6 z 16 pkt.).
Dobrą ochronę kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył auta zapewniają zagłówki wszystkich foteli (2,6 z 3 pkt).
Wszystkie te wskazania odnoszą się do obu testowanych modeli Suzuki Baleno. Różnice powstają przy ocenie działania systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą w niskim zakresie prędkości auta. Za Radar Brake Support przyznano 1,8 z 3 pkt. W podsumowaniu bezpieczeństwa osób dorosłych dało to różnicę 1,7 pkt. co odpowiada 5 proc. oceny maksymalnej. Według obowiązujących dziś wskaźników uzyskanie w tej kategorii 80 proc. oceny pozwala na przyznanie 5 gwiazdek (przy końcowym wyniku muszą być jednak spełnione limity w pozostałych trzech częściach testu).
Bezpieczeństwo dzieci 36,1 pkt. (73 proc.)
Od tego roku w testach Euro NCAP uczestniczą manekiny 6- i 10-latka, co też wpływa na używane foteliki dziecięce. W przypadku Suzuki Baleno najmłodszego pasażera posadzono w modelu KidFix z systemem SICT chroniącym przy uderzeniach bocznych firmy Romer, zaś starszego na podkładce podwyższającej będącej częścią fotelika Safe Voyage firmy Fischer Price. W obu przypadkach manekiny - jak i w rzeczywistości dzieci - siedzą przodem do kierunku jazdy.
Przy uderzeniu czołowym przyznano 12,1 z 16 pkt. (u młodszego stwierdzono duże przeciążenia działające na klatkę piersiową, u starszego na tej wysokości były mniejsze, ale zdecydowanie niebezpieczne siły działały na kręgi szyjne). Przy uderzeniu bocznym nie było zastrzeżeń do bezpieczeństwa 6-letniego dziecka. Natomiast u 10-latka stwierdzono bardzo niebezpieczne obrażenia głowy i klatki piersiowej. Przyczyną było niepełne otwarcie kurtyny powietrznej, przez co głowa manekina uderzyła w słupek C (5 z 16 pkt.).
II-generacja Suzuki Baleno została wyposażona w mocowania Isofix z górnym punktem kotwiczenia (top-tether) na skrajnych miejscach kanapy zgodnych ze standardem i-Size. Oceniono również działanie wyłącznika poduszki powietrznej pasażera i towarzyszące mu ostrzeżenia oraz instrukcję obsługi. Za wszystkie te elementy przyznano 7 z 12 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików. W zależności od konstrukcji mogą być zapinane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix. W trakcie tego sprawdzianu nie stwierdzono żadnych problemów. Przyznano za to maksymalną liczbę 12 punktów.
Ocena za poziom bezpieczeństwa dzieci jest taka sama dla obu modeli Baleno. Wynik 36,1 pkt. daje 73 proc. oceny maksymalnej, co już nie pozwala na przyznanie 5 gwiazdek (dolny limit w tej kategorii to 75 proc.)
Ochrona pieszych 27,6 pkt. (65 proc.)
Konstrukcja przodu auta oceniana jest również pod kątem ochrony potrąconej osoby. Na wysokości zderzaka (nóg pieszego) przyznano 6 pkt., na wysokości krawędzi maski (miednicy) 4,1 z 6 pkt. i na powierzchni pokrywy silnika (głowy) 17,5 z 24 pkt. Największe zagrożenie dla pieszego stanowią oba przednie słupki Suzuki Baleno.
Od niedawna w tej kategorii oceniane jest działanie systemu wykrywania obecności pieszego z funkcją ograniczenia skutków jego potrącenia. Z reguły jest to część układu zapobiegania kolizjom, jednak nie ma go na wyposażeniu Suzuki Baleno (0 z 6 pkt.).
Ostateczna ocena za ochronę potrąconego pieszego jest identyczna dla obu modeli. Rezultat 27,6 pkt. odpowiada 65 proc. oceny maksymalnej co przekracza wyznaczony limit dla 5 gwiazdek.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 3 pkt. (25 proc.)
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 5,3 pkt. (43 proc.)
Z branych pod uwagę elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo, Suzuki Baleno zostało wyposażone w sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc. Przyznano za to maksymalną liczbę 3 punktów, jednak trzeba pamiętać, że to obowiązkowy element wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej.
W bazowej wersji Suzuki Baleno nie miało ogranicznika prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą w wyższych zakresach prędkości. Stąd też ostateczny wynik to 3 pkt., czyli 25 proc. oceny maksymalnej. W tej kategorii jest to dolna granica do przyznania 3 gwiazdek.
Z kolei wersja Baleno wyposażona w Radar Brake Support oceniona została na 5,3 pkt. (43 proc.) - co przekracza przyjętą granicę dla 4 gwiazdek.
Komentarz redakcji
Przy ostatecznej ocenie specjaliści z Euro NCAP biorą pod uwagę wyniki z poszczególnych kategorii testów. Następnie są one przeliczane według przyjętych wskaźników ważności. I tak w latach 2016/17 aż 40 proc. przypisano bezpieczeństwu dorosłych, pozostałe kategorie mają po 20 proc.
W praktyce cena dwóch gwiazdek Euro NCAP dla Suzuki Baleno wynosi 2 tys. złotych. To różnica - w polskim cenniku - pomiędzy wersją Premium, a Premium Plus wyposażoną w Radar Brake Support.