Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Tydzień 12/2019
23-03-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Porsche, archiwum, GDDKiA, Gosia Rdest
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
• Ze Strażą Miejską bezpiecznie
• Porsche Cayenne debiutuje w nadwoziu coupe
• Kierunki rozwoju w oponach samochodowych
• Koniec przerwy zimowej na budowach dróg
• Na mecie The Girls On Track
Ze Strażą Miejską bezpiecznie

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Po tegorocznych feriach zimowych uczniowie warszawskich szkół podstawowych przystąpili do drugiego etapu konkursu "Ze Strażą Miejską bezpiecznie". 76 dwuosobowych drużyn wzięło udział w pisemnym teście z zakresu wiedzy o przepisach ruchu drogowego (ze szczególnym naciskiem na jazdę rowerem) oraz pierwszej pomocy.
Dwadzieścia najlepszych zespołów z każdej dzielnicy (w dwóch przypadkach dopuszczono dwie z uwagi na równą liczbę punktów) przystąpiło do części praktycznej. Ich zadaniem było poprawne przejechanie trasy w stacjonarnym miasteczku ruchu drogowego i udzielenie pierwszej pomocy (według wylosowanego scenariusza). Nasza redakcja uczestniczyła w kilku z tych pokazów. Trzeba przyznać, że dzieci (z reguły piąta klasa szkoły podstawowej) doskonale sobie radziły nawet z przywracaniem funkcji życiowych z użyciem defibrylatora. Poprawnie też zgłaszali zdarzenie pod numer alarmowy 112.
Na tej podstawie wyników z III etapu zostaną wyłonieni zwycięzcy konkursu. Ogłoszenie wyników VI edycji "Ze Strażą Miejską bezpiecznie" nastąpi 25 kwietnia.
W międzyczasie najlepsza klasa z każdej dzielnicy zajęła się przygotowaniem pracy plastycznej na temat szeroko pojętego bezpieczeństwa. Termin zgłoszeń minął 14 marca, ich galerię przedstawimy w osobym materiale. Patronat medialny nad tym konkursem objęła redakcja portalu www.jedz-bezpiecznie.pl
Porsche Cayenne debiutuje w nadwoziu coupe

PREMIERA TYGODNIA | Na zakończonym niedawno salonie samochodowym w Genewie na stoisku Porsche premierę miało nowe 911 w nadwoziu Cabriolet. Okazuje się, że to nie koniec nowości, bo w tym tygodniu niespodziewanie przedstawiono kolejną. I to dość zaskakującą, bo pierwszy w ofercie Porsche SUV Cayenne otrzymał nadwozie coupe.
W ten sposób gama III generacji składa z Cayenne, S, Turbo, E-Hybrid oraz Coupe i Coupe Turbo. W praktyce mamy więc dwie nowości. Pierwsza z silnikiem o pojemności trzech litrów i mocy 340 KM. Będzie można do niej zamówić pakiet Sport Chrono, który jeszcze wyżej podnosi osiągi auta. W topowym zestawieniu - zmniejszającym masę pojazdu - przyspiesza do "setki" w czasie 5,9 sekundy. Wersja Turbo otrzymała czterolitrowy, podwójnie doładowany silnik V8 o mocy 550 KM. W tym przypadku prędkość od 0 do 100 km/h osiągana jest poniżej czterech sekund. Wszystkie mają napęd na cztery koła.
Coupe ma ten sam - co pozostałe wersje - rozstaw osi wynoszący 2895 mm. Jest nieco dłuższy (4939 mm) i przede wszystkim niższy (1653 mm). Z tyłu umieszczono wysuwany na 135 mm spojler. Blisko metr powierzchni dachu stanowi przeszklenie. Pozostała połać może być wykonana z włókien węglowych. Masę pojazdu obniżają też specjalne, pomimo że 22-calowe, obręcze kół. Wnętrze otrzymało miejsca dla czterech osób. Pojemność bagażnika mierzy 625 litrów, a po złożeniu kanapy 1540 l. Mniej otrzymany w Coupe Turbo - 600 i 1510 litrów.
Oba modele dostępne będą w sprzedaży od maja. Porsche Cayenne Coupe wyceniono na 411 tysięcy, a Coupe Turbo na 720 tys. złotych.
Kierunki rozwoju w oponach samochodowych

TECHNIKA | Nieuchronnie zbliżamy się do ery pojazdów autonomicznych. Z wielu systemów wspomagających kierowcę korzystamy już dziś, a konstruktorzy i producenci pracują nad wdrożeniem kolejnych rozwiązań. Niektóre z obecnej perspektywy mogą wydawać się całkiem zaskakujące. Jak na przykład inteligentne opony reagujące na zmienne czynniki drogowe i pogodowe.
Taką wizję niedalekiej przyszłości przedstawił właśnie Continental. Efektem prac są dwa, testowane już rozwiązania. Technologia ContiSense opiera się na zatopionych w mieszance gumy przekaźnikach, których zadaniem jest między innymi pomiar temperatury. Dane te pozwalają systematycznie kontrolować głębokość bieżnika, wychwycić moment mechanicznego uszkodzenia opony i przede wszystkim rozpoznać czy nawierzchnia drogi jest ośnieżona bądź oblodzona. Takie informacje będą oczywiście przekazywane kierowcy.
Bardziej autonomicznym rozwiązaniem jest technologia ContiAdapt, która odpowiada za automatyczne dopasowanie ciśnienia opony do warunków panujących na drodze. W przypadku słabszej przyczepności zmniejsza objętość powietrza, a tym samym rośnie szerokość bieżnika. Z kolei zwiększenie ciśnienia przełoży się na mniejszą styczność i opór toczenia, a w rezultacie obniży zużycie paliwa.
Zresztą ekologia nie od dziś wymusza zmiany w projektowaniu ogumienia. Najnowszym rozwiązaniem, wdrożonym właśnie w oponie Continental EcoContact 6, jest mieszanka GreenChili 2.0. Zapewnia ona silniejsze wiązania pomiędzy polimerami, co też zapobiega deformacjom gumy w trakcie jazdy. Opona ta otrzymała na etykiecie najwyższą wartość A pod względem efektywności paliwowej.
Koniec przerwy zimowej na budowach dróg

POLSKIE DROGI | W ubiegłym tygodniu GDDKiA rozpoczęła przygotowania do poszerzenia autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. W ten poniedziałek rozpoczęła się budowa na innym jej odcinku, pomiędzy węzłami Poznań Zachód - Poznań Krzesiny. Zarządza nim Autostrada Wielkopolska SA, która do połowy 2020 roku doda na długości 16 kilometrów trzeci pas.
Jednocześnie zakończyła się zimowa przerwa na placach budowy - zgodnie z umowami okres od 15 grudnia do 15 marca nie wlicza się do czasu realizacji kontraktu. Obecnie na zlecenie GDDKiA prowadzonych jest 113 inwestycji o łącznej długości 1426 kilometrów (na etapie przetargu kolejnych 120 km).
W tym roku kierowcy otrzymają do użytku blisko 500 km nowych dróg:
• A1 w. Blachownia - w. Zawodzie (odc. G) ok. 4,7 km,
• A1 w. Zawodzie - w. Woźniki (odc. H) ok. 16,7 km,
• A1 w. Woźniki - w. Pyrzowice (odcinek I) ok. 15,2 km,
• S3 w. Kaźmierzów - Lubin Północ ok. 14,4 km,
• S5 Białe Błota - Szubin ok. 9,8 km,
• S5 Szubin - Jaroszewo ok. 19,3 km,
• S5 Jaroszewo - Mielno ok. 25,1 km,
• S5 Maksymilianowo - Tryszczyn ok. 8,5 km,
• S5 Poznań - Wronczyn ok. 15,9 km,
• S5 Wronczyn - Kościan Południe ok. 18,9 km,
• S5 Kościan Południe - Radomicko ok. 15,7 km,
• S6 Goleniów Północ - początek obw. Nowogardu ok. 19,8 km,
• S6 Nowogard - Płoty ok. 20,4 km,
• S6 Płoty - Kiełpino ok. 14,6 km,
• S6 Kiełpino - Kołobrzeg Zachód ok. 24,1 km,
• S6 Kołobrzeg Zachód - Ustronie Morskie wraz z budową obw. Kołobrzegu w ciągu DK11 ok. 18 km,
• S6 Ustronie Morskie - pocz. obw. Koszalina i Sianowa ok. 24,1 km,
• S6/S11 Obwodnica Koszalina i Sianowa na S6 wraz z S11 od w. Bielice do w. Koszalin Zachód ok. 12,2 km,
• S7 gr. woj. mazowieckiego/świętokrzyskiego - Skarżysko-Kamienna ok. 7,6 km,
• S7 Lubień - Naprawa ok. 7,6 km,
• S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój - Chabówka ok. 6,1 km,
• S8 Radziejowice - Przeszkoda ok. 9,9 km,
• S8 Przeszkoda - Paszków ok. 11,6 km,
• S10 Obwodnica Wałcza ok. 17,8 km,
• S11 Obwodnica Szczecinka ok. 12 km,
• S17 w. Lubelska - obw. Kołbieli ok. 15,2 km,
• S17 obw. Kołbieli - obw. Garwolina ok. 13 km,
• S17 Obwodnica Garwolina - koniec obw. Gończyc ok. 12,2 km,
• S17 koniec obw. Gończyc - gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego ok. 13 km,
• S17 gr. województw - w. Skrudki ok. 20,2 km,
• S17 w. Skrudki - w. Kurów Zachód ok. 13,2 km,
• S51 Olsztyn Wschód - Olsztyn Południe, odcinek między węzłami Ol. Płd. i Ol. Jaroty ok. 4,9 km,
• S61 Obwodnica Suwałk ok. 12,8 km,
• DK25 Obwodnica Inowrocławia (łącznik) ok. 4,9 km,
• DK28 Obwodnica Sanoka ok. 6,9 km,
• DK44 Obwodnica Skawiny, od ulicy Energetyków do włączenia do DK44 poprzez rondo czterowlotowe ok. 2,2 km,
• DK46 Obwodnica Myśliny ok. 3,1 km,
• DK50/79 Obwodnica Góry Kalwarii ok. 9 km.
Na mecie The Girls On Track

SPORT | O tym, że karting jest przepustką do świata motorsportu dowodzą przykłady Roberta Kubicy czy Gosi Rdest. Teraz, poprzez międzynarodowy program The Girls On Track - Karting Challenge, przed taką szansą stanęły dziewczęta od 13 do 18 roku życia. Po eliminacjach krajowych (26-27 maja 2018 w Tychach i 11 sierpnia 2018 w Rzeszowie) do europejskiego finału zakwalifikowały się: Natalia Lelek (Nosówka), Joanna Piwowarek (Piaseczno) i Michalina Sabaj (Kraków).
Młode zawodniczki spotkały się w Le Mans z finalistkami z Belgii, Finlandii, Holandii, Niemiec, Polski, Portugalii, Słowacji, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Zanim wyjechały na słynny tor, uczestniczyły w warsztatach i spotkaniach sportowych. Osiągnięcia w nich liczyły się na równi z wynikami uzyskanymi podczas wyścigów. Na tej podstawie z 27 zawodniczek wybrano sześć, które utworzyły Drużynę Europejską. Wśród nich znalazła się Michalina Sabaj. Swoją karierę na wyższym szczeblu rozpoczną od dwóch obozów szkolenionych dla kierowców FIA.
Koordynatorem projektu w Polsce jest Polski Związek Motorowy.
"To było niezwykłe doświadczenie, przede wszystkim dla dziewczynek ale i dla mnie. Bardzo zaangażowałam się w projekt ponieważ wiem z jakimi wyzwaniami i trudnościami dziewczynki się mierzą. Sama przeszłam drogę od jazdy gokartem do profesjonalnego świata motorsportu. Rozumiem ich wszystkie bariery, obawy, emocje które im towarzyszą. Jestem zadowolona z progresu jaki zrobiły dziewczynki od momentu, w którym się spotkałyśmy. Ich postawa i waleczność budziły we mnie poczucie dobrze wykonanego zadania. Ciekawym i wartościowym było stanąć "po drugiej stronie" - jako wzór i trener. Zmiana tej perspektywy przyniosła satysfakcjonujące - nie tylko mnie, bo w końcu mamy Michalinę w finale - efekty. Wciąż się rozwijam, stawiam przed sobą kolejne cele, ale jeśli przydarzy mi się okazja, aby wspierać takie inicjatywy i dzielić się tym, na czym znam się najlepiej to z przyjemnością będę podejmowała i takie wyzwania"
- skomentowała dla naszej redakcji
Gosia Rdest, ambasadorka polskiej edycji "The Girls On Track - Karting Challenge.
|