WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 25/2019

22-06-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, GDDKiA, Shell

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Rewolucja w ubezpieczeniach AC

Odświeżony Passat w polskich salonach Volkswagena

Elektromobilność w wózku dziecięcym

Mniej utrudnień na A2 i S17

Stacje paliw z większą ofertą


Rewolucja w ubezpieczeniach AC

Aviva wprowadza ubezpieczenia AC na krótsze okres niż miesiąc

UBEZPIECZENIA | Polisa autocasco, często z założonym progiem kwotowym udziału własnego, zapewnia pokrycie kosztów napraw bądź zwrot wartości utraconego pojazdu. Jest jednak ubezpieczeniem dobrowolnym, na które - według szacunków firmy Aviva - decyduje się około 30 procent polskich kierowców. Pozostali nie korzystają z takiej ochrony przede wszystkim ze względu na wysoką cenę polisy AC dostępnej tylko w wariancie rocznym. Nowym rozwiązaniem tej sytuacji jest propozycja "TERAZ by Aviva", która pozwala wykupić to ubezpiecznie nawet na… godziny.

Nową polisę można wykupić na dowolny samochód osobowy w wieku do 15 lat o wartości do 100 tysięcy złotych. Okres obowiązywania AC wynosi od 3 godzin do 30 dni i obejmuje całą Europę. Wyłączenie dotyczy obszaru Rosji, a w przypadku kradzieży Białoruś, Mołdawię i Ukrainę. Nie można też wykupić jej dla pojazdu sprowadzonego z USA i Kanady, z tej oferty nie skorzystają też floty firmowe.

Dużym ułatwieniem jest sposób wypełnienia wszystkich formalności. Wszystko odbywa się za pośrednictwem aplikacji mobilnych - można je pobrać ze sklepu Google Play lub AppStore. Do wyceny pojazdu wystarczy zeskanować kod Aztec widniejący w dowodzie rejestracyjnym. Jak podają przedstawiciele Avivy uśredniona stawka za 6 godzin ubezpieczenia AC w kraju to 27 - 38 złotych. Za wyjazd zagraniczny zapłacić trzeba od 42 do 67 złotych. W obu przypadkach można liczyć na zniżki za bezszkodową jazdę.

Dodatkowo oferowana jest usługa Assistance, która obejmuje między innymi auto zastępcze, holowanie po awarii lub wypadku do wskazanego przez kierowcę miejsca w promieniu 200 kilometrów.

Płatność za ubezpieczenie AC "TERAZ by Aviva" dokonywana jest za pośrednictwem karty kredytowej. Wystawiona polisa wraz z załącznikami zapisywana jest w aplikacji mobilnej. Także za jej pośrednictwem można dokonać zgłoszenia szkody.

"Jest to propozycja dla kierowców, którzy kilka razy w roku wyjeżdżają w podróż i chcą się czuć bezpiecznie. Zarówno dla rodzin, jak i ludzi młodych, podróżujących ze znajomymi. Chcemy poszerzyć rynek AC o dużą grupę nowych klientów, dla których polisa na cały rok nie jest rozwiązaniem"

- mówi Adam Uszpolewicz, prezes zarządu Aviva Sp. z o.o.

Odświeżony Passat w polskich salonach Volkswagena

Facelifting Volkswagena Passata - nowe systemy asystujące kierowcy i silnik wysokoprężny

PREMIERA TYGODNIA | Po prezentacji na salonie samochodowym w Genewie, zmodernizowany Volkswagen Passat (B8) trafił do sprzedaży w Polsce. Na jego pokładzie, pod nowym szyldem IQ. Drive, debiutują nowe systemy statystujące kierowcy. Jednym z nich jest kierownica pojemnościowa reagująca na dotyk prowadzącego. W tym przypadku chodzi o to, aby korzystając z asystenta pasa ruchu i tempomatu, system podczas stałej jazdy na wprost wyczuwał nawet delikatny nacisk dłoni, a tym samym obecność kierowcy. Dotychczas, brak systematycznego ruchu kierownicą traktowany był jako potencjalne zagrożenie, co aktywowało ostrzeżenie.

Drugą nowością jest Emergency Steering Assist. Jego zadaniem jest wstępne przygotowanie pojazdu do nagłego wykorzystania układu hamulcowego podczas manewru omijania. Do opcjonalnego pakietu IQ. Drive należy jeszcze aktywny system PreCrash Front and Side Assist, reflektory LED Matrix i układ automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe, Park Assist w wersji 3.0 oraz asystent manewrowania z przyczepą. Każdy z nich dostępny jest jako osobne pozycje.

Gama jednostek napędowych zostanie wkrótce poszerzona o silnik wysokoprężny 2.0 TDI Evo o mocy 150 koni mechanicznych. Obecne teraz w ofercie także mają pojemność dwóch litrów. W przypadku Limousine (sedan) i Variant (kombi) są to TSI: 190 KM i 272 KM 4Motion oraz TDI: 190 KM z napędem na przód i 190 KM lub 240 KM 4Motion. W przypadku Alltrack montowany jest TSI 272 KM lub 190 KM. Wszystkie współpracują z automatem DSG o siedmiu przełożeniach. W zapowiedzi także hybryda GTE.

Zmodernizowany Volkswagen Passat (sedan i kombi) dostępny jest w dwóch poziomach wyposażenia Business i Elegance (będzie też pakiet stylistyczny R-Line). Najtańszy wariant wyceniono na 134 390 złotych. Za najdroższą konfigurację trzeba zapłacić 187 790 złotych.

Elektromobilność w wózku dziecięcym

Cybex prowadza do oferty pierwszy wózek dziecęcy z opcjonalnym napędem elektrycznym

PRODUKTY | Cybex - producent między innymi fotelików samochodowych dla dzieci - zaprezentował wózek z… napędem elektrycznym. Model e-Priam wyposażony został w niewielkie silniczki umieszczone na tylnej osi. Podczas pchania, dzięki sensorom mierzącym siłę nacisku na rączkę, system aktywuje wspomaganie prowadzenia. Funkcję tę można wykorzystać zarówno podczas jazdy pod wzniesienie (maksymalne nachylenie 25 procent), jak i po nierównej nawierzchni (typu bruk, piasek czy śnieg), a także przy większym obciążeniu np. zakupami. Z kolei podczas zjazdu silniczki spowalniają obrót kół.

Decyzja o wsparciu napędem elektrycznym należy do użytkownika. System aktywny jest do prędkości 6 km/h, po czym automatycznie się wyłącza. Bateria zapewnia - w zależności od warunków terenowych, atmosferycznych i obciążenia - przejechanie dystansu od 8 do 45 kilometrów. Jej pełne naładowanie, za pośrednictwem gniazdka 230V, zajmuje do 6 godzin. Wbudowany wskaźnik LED pokazuje zasoby energii do wykorzystania w pięciostopniowej skali.

Cybex e-Priam może posłużyć jako uniwersalne podwozie do zamocowania gondoli, spacerówki lub fotelika samochodowego. Podstawowa wersja wózka ze wspomaganiem elektrycznym kosztuje 1100 euro.

Mniej utrudnień na A2 i S17

Przed wakacjami skorzystamy z nowych dróg krajowych, ale są opóźnienia na innych budowach

POLSKIE DROGI | Zgodnie z zapowiedzią, tuż przed wakacjami zlikwidowano nieużywane bramki na autostradzie A2 w rejonie Pruszkowa pod Warszawą. Do tej pory droga przez nieczynny Punkt Poboru Opłat wiodła objazdem, na którym obowiązywało ograniczenie prędkości do 40 km/h. Teraz trasa prowadzi właściwym śladem autostrady, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, którą można przejechać bez zwalniania.

Także przed rozpoczynającym sezonem urlopowym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do użytku 13 kilometrowy odcinek S17 pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód w województwie lubelskim. Zakończona inwestycja obejmowała między innymi budowę dwupasmowej drogi w każdą stronę z betonu cementowego, po dwa mosty i wiadukty oraz trzy duże przejścia dla zwierząt. Wkrótce udostępniony będzie kolejny odcinek S17 od Garwolina do węzła Ryki Północ (30 km), a pod koniec sierpnia brakujący fragment do węzła Skrudki. W ten sposób długość S17 od Garwolina do Lublina liczyć będzie 140 kilometrów.

Mnożą się kolejne problemy z firmą Impresa Pizzarotti. Po rozwiązaniu umów na budowę fragmentów S5, kolejny kontrakt, od którego odstąpiła GDDKiA dotyczy 24 kilometrowego odcinka S61 pomiędzy Suwałkami a Budziskiem (granica państwa). W tym przypadku, od 6 czerwca 2017, nie dokończono nawet prac na etapie projektu i pozyskiwania niezbędnych zezwoleń do realizacji inwestycji.

Innym wykonawcą, który nie wywiązał się z zapisów kontraktu jest konsorcjum, na którego czele stała firma Salini Polska. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na dokończenie tych prac na odcinku S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ (blisko 14,5 km). Dotychczasowe zaawansowanie prac oceniono na 75 procent. Otwarcie ofert zaplanowano na 23 lipca.

Stacje paliw z większą ofertą

Coraz większa oferta gastronimiczna na stacjach Shella, Lotos wybuduje dwa MOP-y przy S8, sieć AS 24 z nową stacją dla pojazdów ciężarowych

STACJE PALIW | Na blisko połowie stacji benzynowych Shell w Polsce zmodernizowano już zaplecze gastronomiczne. Dwusetnym, oddanym właśnie do użytku, punktem jest Kudowa Zdrój. Nowy format Standard oferuje możliwość skomponowania kanapki lub zapiekanki z indywidualnie wybranych składników. W menu znajdują się także zupy, kiełbasy z grilla czy wypiekane na miejscu pieczywo. Koncept Cafe Store proponuje świeżo parzoną kawę deli by Shell lub Costa.

Lotos Paliwa wygrał przetarg na dzierżawę i zagospodarowanie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych przy drodze ekspresowej S8. Oba powstaną w województwie mazowieckim - będą to MOP Budykierz (obwodnica Wyszkowa w kierunku Białegostoku) i MOP Przyjmy (węzeł Ostrów Mazowiecki w kierunku Warszawy). Ich otwarcie planowane jest w połowie 2021 roku.

MOP Budykierz spełni wymogi kategorii II, a więc na jego terenie (około 3 ha) znajdzie się pełnowymiarowa stacja paliw z ofertą gastronomiczną i parking dla samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych i autobusów. Z kolei MOP Przyjmy należeć będzie do najwyższej kategorii III. Oznacza to, że na jego obszarze (5 ha) może znaleźć się obiekt z miejscami noclegowymi oraz dodatkowe punkty usługowe typu bank, sprzedaż ubezpieczeń czy informacja turystyczna. Na obu dostępne będą punkty ładowania samochodów elektrycznych.

Należąca do koncernu Total spółka AS 24 to sieć stacji paliw przeznaczona do obsługi pojazdów ciężarowych. W Europie pod tym szyldem działa ponad 880 punktów własnych oraz 14 tysięcy partnerskich. W Polsce otwarto właśnie 28. stację, zlokalizowaną w Krzywej w pobliżu węzła autostrady A4 z drogą krajową nr 94 na obszarze Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Nowa stacja AS 24, tak jak wszystkie, charakteryzuje się dużym placem manewrowym, szerokimi podjazdami, wysokimi wiatami oraz systemem wysokowydajnych pomp umożliwiających jednoczesne tankowanie dwóch zbiorników.

Stacja jest samoobsługowa, płatności można dokonać za pośrednictwem dwóch typów kart paliwowych AS 24. Obiekt jest monitorowany i czynny w systemie 24/7.