portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
TESTY | Dziecko w Renault Symbioz - wyposażenie samochodu
TESTY | Pierwsze wrażenia - Symbioz, rynkowy następca Renault Megane
POLSKIE DROGI | Domknięcie przebiegu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki


Tydzień 3/2019

19-01-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA, Opel, archiwum, PSA, dakar.com

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Kolejne inwestycje GDDKiA w poprawÄ™ brd

Nowa koncepcja Opla Zafiry

FCA Poland podsumowuje działalność w 2018 roku

Grupa PSA zmodernizowała fabrykę silników w Tychach

Rajd Dakar 2019 zakończony


Kolejne inwestycje GDDKiA w poprawÄ™ brd

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Kolejne inwestycje GDDKiA w poprawę brd | GDDKiA | Tydzień 3 2019

POLSKIE DROGI | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczy w tym roku ponad 1,5 mld złotych na inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa. Prace obejmą istniejącą już infrastrukturę, stąd dotyczyć będą przebudowy skrzyżowań lub zamiany ich na ronda, ustawienia sygnalizacji świetlnej, jak też rozdzielenia jezdni wysepkami dla pieszych, doświetlenia przejść, budowy kładek, wytyczenia zatok autobusowych czy budowy dróg dla rowerów.

Nowe przetargi - łącznie 190 zadań - obejmą między innymi rozbudowę DK21 od Słupska do Ustki, DK65 od Kowal Oleckich do granicy z województwem podlaskim i DK74 od miejscowości Gorajec do Szczebrzeszyna (lubelskie) czy modernizację skrzyżowania DK82 we wsi Turka przez które przebiegają lokalne połączenia z drogą ekspresową S17.

Jednocześnie GDDKiA podsumowała prace w zakresie poprawy brd za rok 2018. Zakończono w nim 171 zadań o wartości 340 mln, które objęły ponad 330 km dróg. W ich wyniku zbudowano lub przebudowano 24 skrzyżowania, zamontowano 27 sygnalizacji świetlnych, oświetlono 44 przejścia dla pieszych, wyznaczono 35 nowych, a 52 oznaczono znakiem D-6 na wysięgniku, w trzech miejscach powstały wysepki oraz 50 zatok dla autobusów. Kolejne inwestycje obejmowały budowę 58 km chodników, 12 km dróg dla rowerów i 40 km ciągów pieszo-rowerowych.

Zobacz mapę Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) w większej rozdzielczości

Zmieniona koncepcja Opla Zafiry

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Zmieniona koncepcja Opla Zafiry | Opel Zafira Life | Tydzień 3 2019

PREMIERA TYGODNIA | Jeszcze do niedawna dużą popularnością wśród kierowców cieszyły się modele w nadwoziu minivana. Dziś ich miejsce przejęły crossovery i SUV-y, choć niektórzy producenci wciąż utrzymują produkcję tych pierwszych. Tak też było w przypadku Opla Zafiry. Jednak od czwartej generacji zyskał on zupełnie nową bryłę, bliżej mu teraz do auta typu transporter. Oficjalna premiera nowej Zafiry, z przydomkiem Life, miała miejsce w tym tygodniu na salonie samochodowym w Brukseli.

Opel Zafira Life oferowany będzie w trzech długościach nadwozia - Small 4,6 metra, Medium 4,95 m i Large 5,3 m. Co ciekawe każda z nich posiada homologację dla dziewięciu osób. Na liście wyposażenia znalazł się między innymi system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, inteligentny tempomat działający od prędkości 20 km/h oraz automatyczne światła drogowe. Obraz z kamery cofania będzie można wyświetlić także na lusterku wstecznym. Opcjonalnie dostępny będzie napęd na obie osie oraz bezdotykowy system otwierania przesuwanych drzwi (ruch stopą pod progiem).

Nowy model Opla trafi do salonów sprzedaży już w lutym. W planach na rok 2012 jest wersja z napędem elektrycznym. Wcześniej jednak bezemisyjny silnik otrzyma nowa generacja Corsy oraz Grandland X, z tym że będzie to hybryda plug-in.

FCA Poland podsumowuje działalność w 2018 roku

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - FCA Poland podsumowuje działalność w 2018 roku | Fiat Tipo | Tydzień 3 2019

Z RYNKU | Jeszcze nie tak dawno Seicento, Panda czy Punto królowały w rankingach sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Dziś wydawać by się mogło, że Fiat bezpowrotnie utracił wysoką pozycję w naszym kraju. A jednak, z danych spółki FCA za rok ubiegły, rysuje się zupełnie inny obraz.

Od chwili wprowadzenia na rynek nowego Tipo (2015) model ten systematycznie zyskuje na popularności. W ubiegłym roku uplasował się na 14. miejscu, a liczba 8059 sztuk stanowi aż 62 proc. ogólnej sprzedaży w gamie Fiata. Jeśli spojrzymy na ranking nabywców indywidualnych to Tipo znajduje się już na 7. pozycji (3295 szt.).

Na drugim miejscu całej sprzedaży znalazła się, produkowana w Tychach, pięćsetka (1799 szt.), zaś na trzecim Panda (1022 szt.). Ogólnie do włoskiej marki należy 2,4 proc. polskiego rynku samochodów osobowych.

Nieporównywalnie lepsze wyniki osiągnięto w segmencie aut użytkowych. Tu od lat niekwestionowanym liderem pozostaje Ducato, w 2018 roku nowych nabywców znalazło 6065 sztuk. Fiat Proffesional ze sprzedażą 10 703 samochodów ma 15,6 proc. rynku i zajmuje 2. miejsce wśród producentów samochodów dostawczych.

Należąca do włoskiej grupy marka Jeep po raz ósmy z rzędu może pochwalić się sukcesem. Tym razem jej sprzedaż w Polsce po raz pierwszy w historii przekroczyła cztery tysiące sztuk. Najczęściej wybierany był Renegade (1910 szt.), Compass (1485 szt.) i Grand Cherokee (575 szt.). Jednak łączna suma 4344 sztuk daje zaledwie 0,8 proc. udziału w rynku.

Mniej, bo 0,3 proc. (1400 szt.) należy do Alfy Romeo. W jej gamie największą popularnością cieszył się SUV Stelvio (623 szt.), Giulia (370 szt.) i Giulietta (354 szt.). Śladowy wręcz udział, 0,02 procent (97 szt.), przypadł modelom ze znaczkiem skorpiona - 500 Abarth i 124 Spider Abarth. Co ciekawe FCA odnotowała oficjalną sprzedaż czterech sztuk Dodge'a, dwóch Lancii i jednego Chryslera. Wszystkie te marki są już nieobecne w Polsce, a Dodge i Chrysler także w Europie.

Warto przy tym wspomnieć o produkcji FCA w Tychach. W 2018 roku taśmy tamtejszej fabryki opuściło 259 448 samochodów: Fiat 500 (184 759 szt.), Abarth 500 (26 314 szt.) i Lancia Ypsilon (48 375 szt.). Niemal cała produkcja przeznaczona była na eksport. Najwięcej z nich trafiło do Włoch (93 715 szt.), Wielkiej Brytanii (28 836 szt.) i Francji (27 968 szt.).

Grupa PSA zmodernizowała fabrykę silników w Tychach

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia -  Grupa PSA zmodernizowała fabrykę silników w Tychach | 1.2 PureTech 110 KM 130 KM | Tydzień 3 2019

TECHNIKA | Po przejęciu przez PSA marki Opel wiele osób wyrażało obawy o losy dwóch polskich zakładów. Po dwóch latach od tego momentu na pełnych obrotach funkcjonuje fabryka w Gliwicach, zaś w Tychach zmodernizowano właśnie linię montażową pod produkcję 3-cylindrowego silnika benzynowego PureTech. Koszt inwestycji wyniósł 250 milionów euro, a zdolność produkcyjna wzrosła o 460 tysięcy sztuk rocznie.

Nowa generacja jednostki 1.2 PureTech (110 i 130 KM) zadebiutowała w 2017 roku w Peugeot 308. Dziś montowana jest w ponad stu modelach należących do Grupy PSA. W tym czasie otrzymała czterokrotnie tytuł Międzynarodowego Silnika Roku w kategorii 1-1.4 litra. O jej zaletach mieliśmy okazję przekonać się podczas testów między innymi Citroena C3 Aircross i C4 Cactus.

Rajd Dakar 2019 zakończony

WYDANIE NA WEEKEND | Przegląd mijającego tygodnia - Rajd Dakar 2019 zakończony | Rajd Dakar 2019 | Tydzień 3 2019

SPORT | Tegoroczny Rajd Dakar składał się z zaledwie dziesięciu etapów, które w całości wytyczono na terytorium Peru. Start wyznaczono też nieco później, bo dopiero 7 stycznia. Zawodnicy mieli do pokonania różne dystanse, zależne od jednej z pięciu kategorii pojazdów. I tak kierujący motocyklami i quadami 5537 km, w tym 2878 odcinków na terenie piaszczystym, kierowcy samochodów osobowych i konstrukcji terenowych (SxS) 5600/2956 km, zaś pojazdów ciężarowych 5598/2954 km.

Start i metę wyznaczono w stolicy Peru - Limie. Kategorię motocykli zdominował Red Bull KTM Factory Team, której zawodnicy stanęli na wszystkich stopniach podium. Trzecie miejsce zajął Sam Sunderland (Wielka Brytania), drugie Matthias Walkner (Austria), a pierwsze Toby Price (Australia). Wszyscy jechali na motocyklu KTM 450. Jedyny Polak, Adam Tomiczek z Orlen Team (KTM Rally Replica 450), ukończył Rajd Dakar na 16. pozycji.

Z kolei kategorię quadów zdominowali Argentyńczycy. Trzecie miejsce zdobył Gustavo Gallego (Gustavo Gallego Competition) jadący Yamahą Raptor 700, drugie Jeremias Gonzalez Ferioli (Ferioli Racing Team) także Yamaha Raptor 700, a pierwsze Nocolas Cavigliasso (Drag'on Rally Team) Yamaha Raptor YFM700R. Kamil Wiśniewski (Kamil Wisniewski) uplasował się na 6. miejscu, ale w podziale na dwie grupy quadów względem pojemności silnika zwyciężył dla 900 cm3 (Can-Am Renegade 850XXC).

W samochodach - postrzeganych jako najważniejsza kategoria Rajdu Dakar - wygrał team Nasser Al-Attiyan (Katar) i Matthieu Baumel (Francja) z Toyota Gazoo Racing SA (Toyota Hilux). Na drugim miejscu znaleźli się Hiszpanie Nani Roma i Alex Haro Bravo z X-Raid Team (Mini John Cooper Works Rally), zaś na trzecim Sebastien Loeb (Francja) i Daniel Elena (Monaco) z PH-Sport (Peugeot 3008 DKR).

Na czwartym miejscu zameldowała się załoga Orlen X-Raid Team, czyli Jakub Przygoński (Polska) i Tom Colsoul (Belgia), jadący Mini All4 Racing.

W kategorii lekkich konstrukcji terenowych (SxS) zwyciężyli Chilijczycy Francisco Lopez Contardo i Alvaro Juan Leon Quintanilla z South Racing Can-Am (Can-Am Maverick). Na kolejnych miejscach znalazły się załogi Monster Energy Can-Am. Druga lokata należy do Hiszpanów Gerard Farres Guell i Daniel Oliveras Carreras (także Can-Am Maverick), a trzecia do Brazylijczyków Reinaldo Varela i Gustavo Gugelmin (Can-Am Maveric X3).

Dla odmiany pojazdy ciężarowe zdominowali Rosjanie. Dwa pierwsze miejsca należą do zespołu Kamaz-Master korzystających z Kamaz 43509. Najlepszą załogę tworzyli Eduard Nikolaev, Evgenii Iakovlev i Vladimir Rybakov. Za nimi uplasowali się Dmitry Sotnikov, Dmitrii Nikitin i Ilnur Mustafin. Podium zamknęli Gerard De Rooy (Francja), Darek Rodewald (Polska) i Moises Torrallardona (Hiszpania) z Petronas Team De Rooy Iveco (Iveco Powerstar).

POLECAMY
WYDANIE NA WEEKEND | PrzeglÄ…d mijajÄ…cego tygodnia - Podróż do przyszÅ‚oÅ›ci | CES 2019 | TydzieÅ„ 2 2019 WYDANIE NA WEEKEND |  PrzeglÄ…d mijajÄ…cego tygodnia - Apteczka samochodowa i kask rowerowy | TydzieÅ„ 1 2019  

Drugi tydzień 2019

Pierwszy tydzień 2019

 

 

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry