WYDARZENIA
Targi | Automechanika Frankfurt 2016
Automechanika 2016
16-09-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Automechanika to najważniejsze targi niezależnego rynku producentów części i podzespołów dla motoryzacji. W tym roku po raz pierwszy odwiedziliśmy je we Frankfurcie nad Menem.
Organizacją jesiennego salonu samochodowego w Europie na przemian dzieli się Frankfurt z Paryżem. Stolicy Francji rola gospodarza przypada w latach parzystych, ich najbliższą edycję odwiedzimy już za dwa tygodnie.
W tym czasie - choć nie równolegle - we Frankfurcie odbywa się jedna z licznych na świecie edycji targów Automechanika. Jednak to te w Niemczech uważane są przez branżę aftermarketu za najważniejsze. W tym roku swoją ofertę przedstawiło blisko 5 tysięcy wystawców z całego świata. Wśród nich znalazły się także firmy z Polski.
Automechanika to przede wszystkim targi części i podzespołów samochodowych przeznaczonych na rynek wtórny (de facto większość z nich, ale z logo danej marki, trafia na pierwszy montaż do fabryk i ASO). Stąd też dominują na nich producenci wszystkiego z czego zbudowany jest pojazd. Przyjmuje się, że na jeden egzemplarz przypada średnio 15 tys. różnych elementów. To kto i w czym się specjalizuje najlepiej widać na takich przekrojach samochodów, jaki zaprezentowała m.in. firma Valeo.
Z kolei firma TRW na takim przekroju samochodu pokazała oferowane przez siebie elementy podnoszące bezpieczeństwo. Wśród nich był cały pakiet poduszek powietrznych obejmujących również niespotykaną do tej pory ochronę osób siedzących z tyłu - worki odpowiadające poduszkom czołowym oraz kurtynom na środkowym miejscu kanapy.
Warunkiem skutecznego zadziałania tych systemów jest oczywiście zapięcie pasów bezpieczeństwa.
Na przekroju prezentowanym na stoisku japońskiego koncernu Aisin dokładnie było widać nie tylko cały zaczep Isofix, ale też sposób jego zintegrowania z konstrukcją samochodu.
Firma Petex pokazuje, że pokrowce na foteliki dziecięce mogą być i kolorowe i zabawne.
Młotek do wybicia szyby z ostrzem do przecięcia pasów powinien znaleźć się w każdym pojeździe. Po kolizji bądź wypadku jego posiadanie może uratować życie.
Musimy jednak pamiętać o odpowiednim jego zabezpieczeniu. Leżąc swobodnie w kieszeni drzwi bądź w schowku po zderzeniu samochodu może przemieścić się w niekontrolowany sposób z dużą prędkością. Uderzenie takim przedmiotem może nas zabić.
Wśród wystawców na targach Automechanika 2016 we Frankfurcie było kilkadziesiąt firm w Polski.
Klosz każdego reflektora samochodowego narażony jest na działanie promieni słonecznych, warunków atmosferycznych czy uderzenia mechaniczne, np. kamieniem. Wszystko to prowadzi to stopniowego starzenia jego powierzchni zewnętrznej, a tym samym gorszej widoczności na drodze. W takiej sytuacji może pomóc zestaw do renowacji reflektorów, który jest jedną z ostatnich nowości w ofercie marki Philips
Praca w warsztacie samochodowym nie należy do łatwych. Bosch udowadniał, że dzięki jego urządzeniom z wymianą opon poradzą sobie również panie.
Na przestrzeni ostatnich lat całkowicie zmieniły się konstrukcje samochodów. Coraz więcej w nich elektroniki oraz rozwiązań proekologicznych, jak np. systemów start/stop, w które to wyposażonych jest już 65 proc. nowych samochodów.
Również i my w trakcie jazdy samochodem podłączamy w nim coraz więcej urządzeń przenośnych. Wszystko to zwiększa zapotrzebowanie na prąd czemu muszą sprostać akumulatory. Jedno z takich nowoczesnych rozwiązań, akumulator AGM, przedstawiła firma Varta.
Ford i Schaeffler we współpracy z LUK, INA i FAG testują Fiestę, w której silniki elektryczne umieszczono z każdej z czterech felg. W module tym znalazło się też miejsce na tradycyjne systemy jak ABS i ESP. Para silników na każdej osi dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 1600 Nm przy mocy 65 kW.
Stoisko Goodyear zdominował szeroki asortyment akcesoriów i urządzeń przydatnych w każdym samochodzie oraz... pojazdy elektryczne produkowane przez niemiecką firmę D&W emobility. Goodyear Eco2 to trójkołowy skuter o napędzie elektrycznym. Silnik o mocy 1200 W (1,6 KM) pozwala na jazdę z prędkością 45 km/h na dystansie 60 km. Żywotność baterii 60V 26Ah wynosi 600 cykli ładowań po 6 godzin
Opony rowerowe z elementami odblaskowymi zyskują na popularności. Od niedawna przepisy dopuszczają ich używanie także w Polsce.
Kolejną nowością w Polsce jest możliwość wyrobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej do zamocowania na bagażniku rowerowym umieszczonym z tyłu samochodu. Podczas takiego przewożenia jednośladów warto wzorować się na Włochach i umieścić dodatkowy element odblaskowy.
Coraz częściej na rynku wtórnym pojawiają się podrabiane części z logo markowych producentów. To nie tylko problem od strony prawnej, ale i bezpieczeństwa na drodze. Przeciwdziałać temu ma organizacja, którą stworzyli niezależni producenci.