WYDARZENIA
Car of the Year | 2019
Dwóch zwycięzców do jednego tytułu
04-03-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Dziś byliśmy świadkami niezwykle zaciętej rywalizacji o tytuł Car of the Year 2019. Ostatecznie zwyciężyło auto z napędem elektrycznym - Jaguar I-Pace.
Pod koniec listopada poznaliśmy finałową siódemkę kandydatów do tytułu europejskiego samochodu roku 2019. Podobnie jak w latach poprzednich, tak i dzisiaj ostateczny werdykt międzynarodowego jury dziennikarzy motoryzacyjnych, poznaliśmy w przeddzień otwarcia Geneva International Motor Show.
Na scenie kandydaci do CotY ustawieni byli w kolejności alfabetycznej - Alpine A110, Citroen C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes Klasa A oraz Peugeot 508. Po krótkim wstępie oraz relacjach z testów przyszedł czas na prezentację wyników. Każdy z 60 przedstawicieli jury miał do dyspozycji 25 głosów, z których maksymalnie dziesięć mógł przyznać jednemu z modeli. Nie było też obowiązku nagrodzić wszystkich.
Wyniki prezentowane były według kolejności alfabetycznej 23 krajów, a po każdy przedstawiana ich sumę. Niemal od początku na prowadzenie wyszła Alpine, za nią plasował się Citroen i Ford. Wkrótce ważną rolę zaczął odgrywać Jaguar I-Pace oraz Kia Ceed.
Polskę reprezentowało dwóch dziennikarzy. Wojciech Sierpowski najwyżej ocenił Citroena (8 pkt.), następnie Peugeota (6 pkt.), Forda i Kia (po 4 pkt.), Alpine (2 pkt.) i Mercedes (1 pkt.). Z kolei Maciek Zemek wyróżnił Kia (5 pkt.), w następnej kolejności Citroena, Forda i Peugeota (po 4 pkt.), Alpine i Mercedesa (po 3 pkt.) i Jaguara (2 pkt.). W polskim glosowaniu wygrał więc Citroen.
Po głosach z Wielkiej Brytanii zakończono prezentację wszystkich wyników. W klasyfikacji końcowej na miejscu 7. Mercedes Klasa A (116 pkt.), 6. Peugeot 508 (192 pkt.), 5. Citroen (210 pkt.), 4. Ford Focus (235 pkt.), 3. Kia Ceed (247 pkt.),... Okazało się, że Alpine i Jaguar otrzymały po 250 punktów, a tytuł jest tylko jeden.
Zgodnie z regulaminem konkursu postanowiono podliczyć ilu dziennikarzy przyznało tym modelom najwięcej ze swojej puli punktów. W ten sposób różnicą 16:18 wygrał pierwszy w gamie Jaguara elektryczny model I-Pace.
Jaguar ma także szansę na zwycięstwa w konkursie na światowy samochód roku. Finałowe trójki poznamy jutro, podczas dnia prasowego Geneve International Motor Show. Przed rokiem, chociaż z dwoma różnymi modelami, tak sztuka udała się Volvo.