WYDARZENIA
Targi | Salon Samochodowy Paryż 2018 | Peugeot
Peugeot
16-10-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Widać już wyraźny podział oferty pomiędzy Citroenem, a Peugeotem w obrębie własnej grupy. Na przykład samochód w nadwoziu kombi kupimy już tylko z lwem na masce.
Grupa PSA skupia coraz więcej marek. Dziś poza Citroenem i Peugeotem to także DS oraz Opel. Przy okazji kolejnych premier widać już kiełkujący pomysł, jak nie dublować oferty w skali 1:1. Citroenom przypisano rolę "auta z pomysłem", zaś Peugeoty zachowują klasyczny podział brył. A jeszcze do niedawna C5 i 508 były bliźniaczymi konstrukcjami. Teraz pierwszego modelu nie ma już w sprzedaży, drugi zaś pełni honory flagowej limuzyny. II-generacja Peugeota 508 w nadwoziu sedan zadebiutowała podczas wiosennego salonu samochodowego w Genewie. Teraz przyszła pora na kombi (SW), które oficjalnie zaprezentowano już na początku czerwca. To kolejny przykład, że dziś nikt nie czeka z premierą samochodu do jednych z trzech najważniejszych targów w Europie.
Podobnie jak sedan 508, tak i nowe kombi jest mniejsze od modelu z poprzedniej generacji. Teraz ma 4778 mm długości (2793 mm rozstaw osi), 1859 mm szerokości (bez lusterek) i 1420 mm wysokości. Dla porównania zbudowany na tej samej płyci podłogowej sedan jest krótszy o 28 mm i niższy o 17 mm. Bagażnik nowego Peugeot 508 SW też jest mniejszy i liczy 530 litrów pojemności (poprzednio 560 litrów). Po złożeniu kanapy - standard dzielenia oparć 1/3-2/3 z systemem Magic Flat - uzyskamy 1780 litrów.
We wnętrzu wykorzystano zmodyfikowaną wersję i-Cockpit z dwoma ekranami - w miejscu tradycyjnych zegarów ma przekątną 12,3 cala, zaś dotykowy na środku deski ma 10-cali. Wśród elementów podnoszących bezpieczeństwo - w zależności od wersji wyposażenia - znalazł się system Night Vision z kamerą noktowizyjną, której obraz wyświetlany jest na wspomnianym kokpicie, adaptacyjny tempomat, system automatycznego parkowania, przednie reflektory Full-LED z funkcją doświetlania zakrętów (EVS) oraz - robiące duże wrażenie - tylne światła ARS.
Pod maską nie ma rewolucji. Silnik benzynowy 1.6 PureTech ma moc 180 lub 225 koni mechanicznych i współpracuje z automatyczną skrzynią EAT8. W gamie wysokoprężnych będzie można wybierać pomiędzy 1.5 BlueHDi 130 KM (jedyny z manualną skrzynią biegów), a 2.0 BlueHDi 160 lub 180 KM. Wszystkie spełniają normę Euro 6d (w cenniku Peugeot oznaczonej 6.2).
Sprzedaż nowego Peugeot 508 SW rozpocznie się w Polsce na początku 2019 roku. Wcześniej, bo już w tym miesiącu, do salonów trafi limitowana partia First Edition. Opracowana została na bazie topowej wersji wyposażenia GT, do której dodano wiele unikalnych elementów. Są to między innymi dwukolorowe alufelgi, kolory lakierów nadwozia oraz wykonane z egzotycznego drewna wstawki we wnętrzu auta. Do napędu wybrano dwa najmocniejsze silniki - benzynowy i diesla.
Francuska marka zapowiedziała też - jesień 2019 - wersję hybrydową typu plug-in z silnikiem benzynowym i elektrycznym. Bezemisyjny zasięg wyniesie do 50 km. Oprócz obu wersji 508 otrzyma go crossover 3008. Kolejną nowością będzie Hybrid4, czyli modele z napędem na wszystkie koła.
Ozdobą stoiska w Genewie była monumentalna rzeźba lwa, co było nawiązaniem do 160-letniej historii logo Peugeot. Sprowadzono ją także do Paryża, ale tym razem w charakterze reklamy rozpoczęcia sprzedaży miniaturowych figurek wykonanych z metalu i pokrytych chromem.
Jednak absolutnym hitem stoiska był studyjny model Peugeot e-Legend Concept. Jego sylwetka nawiązuje do Peugeot 504 Coupe z drugiej połowy XX wieku, oczywiście teraz silnik spalinowy zastąpiono elektrycznym. W założeniu projektantów, kierowca będzie miał do dyspozycji dwa tryby jazdy - autonomiczny i manualny. Do prezentacji tego modelu wkrótce powrócimy.
Ponad 130 lat temu Peugeot rozpoczął produkcję rowerów. Nie mogło ich zabraknąć w Paryżu, chociaż teraz siłę ludzkich mięśni zastępuje napęd elektryczny. Wśród nich miejski rower Legend eLC01, dwa trekkingowe eT01 FS i eT01 oraz szosowy eR02. Prezentację uzupełnił model VVT eM02 Powertube, "podręczny" eF01 i hulajnoga e-Kick, a także skuter Urban GT. Większość z nich można było kupić na miejscu.