WYDARZENIA
Targi | Salon samochodowy Paryż 2014 | Opel
Piąta odsłona miejskiego Opla
13-10-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Corsa to obok Astry najpopularniejszy model Opla. Po 32 latach od rynkowego debiutu do produkcji wchodzi jej V-generacja.
To także jeden z cieszących się największym powodzeniem modeli w polskich salonach. W ubiegłym roku kupiło go 5211 osób (12. miejsce w rankingu), a w tym roku - do końca września - już 5448 osób (awans na 7.). Wśród marek Opla wyprzedza tylko Skoda i Toyota.
V-generacja, podobnie jak dotychczas, oferowana będzie w dwóch wersjach nadwozia, 3- i 5-drzwiowej (i zapewne jako 2-osobowy van). Zachowano również tą samą długość dla obu wariantów. Nowa Corsa jest dłuższa o 22 mm (4021 mm) przy skróconym o 1 mm (2510 mm) rozstawie osi.
Z otrzymanych specyfikacji wynika, że postawiono na wspólną szerokość auta (1736 mm). Poprzednio inną miała wersja 3-drzwiowa (1713 mm) i inną 5-drzwiowa (1737 mm). Za to rozróżniono wysokości, które analogicznie wynoszą 1479 i 1481 mm (dotychczas 1488 mm). Zmiany są więc bardzo minimalne i dla większości użytkowników niezauważalne.
Trzymając się dalej danych producenta okazuje się, że bagażnik 3-drzwiowej wersji zmalał o 5 litrów. W drugim przypadku wynosi tyle samo - 285 litrów. Wzrosła za to maksymalna przestrzeń po złożeniu siedzeń do 1090 (+ 40!) i do 1020 (+10) litrów.
Do listy wyposażenia auta dodano kolejne elementy podnoszące bezpieczeństwo, które znamy z innych modeli Opla. Pojawiła się m.in. funkcja rozpoznawania znaków drogowych (Opel Eye), automatycznego parkowania (równoległego i prostopadłego), monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych, utrzymania pasa ruchu oraz ostrzegania i minimalizowania skutków kolizji.
Dla ułatwienia manewrów montowany będzie układ kierowniczy o zmiennej sile działania (City) oraz wspomagający ruszanie pod górę.
Są i nowinki techniczne. 7-calowy wyświetlacz dotykowy jest częścią systemu multimedialnego IntelliLink, który zapewni zintegrowanie z zasobami smartfona oraz przyłączeniem do sieci. Pomogą w tym dedykowane aplikacje.
W gamie jednostek napędowych także kilka nowości. Przede wszystkim jest to 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności jednego litra i mocy 90 lub 115 koni mechanicznych. Do współpracy z nim zmodernizowano 6-biegową skrzynię manualną. Jest też silnik 1.4 Turbo ecoFlex o mocy 100 KM z większym (200) momentem obrotowym.
Przy okazji udoskonalono jedyny silnik wysokoprężny 1.3 CDTI ecoFlex o mocach 75 lub 95 KM. Zmiany objęły też zautomatyzowaną przekładnię Easytronic 3.0. Jako pierwsza w gamie Opla otrzyma ją Corsa z silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 90 KM.
Nowa Corsa produkowana będzie w tych samych fabrykach - w niemieckim Eisenach i hiszpańskiej Saragossie. Start pod koniec roku, w sprzedaży na początku przyszłego. Jej promocję ponownie wesprze supermodelka Claudia Schiffer. Niestety, jej obecność podczas premiery w Paryżu przegapiliśmy!