WYWIADY

Coraz więcej osób rozumie założenia Zoom-Zoom

30-06-2010 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Mazda/archiwum

O konkursie Zoom-Zoom Mazda Desing, koncepcyjnym modelu Kazamai i dwuleciu (ponownej) obecności japońskiej marki w Polsce z Magdaleną Węglewską, Dyrektorem PR Mazda Motor Poland, rozmawiał Maciej Kalisz.

Wywiady - Magdalena Węglewska, Mazda Motor Poland

Przy okazji ogłoszenia wyników konkursu Zoom-Zoom Mazda Desing pojawił się w Polsce koncepcyjny model Kazamai. Po raz pierwszy - i ostatni - można go było zobaczyć na Moskiewskim Salonie Samochodowym w 2008 roku. Czy przez te dwa lata zmieniło się coś w tym projekcie?

Nie, jest to dokładnie ten sam egzemplarz.

Z wcześniejszych informacji wynikało, że jest to model przeznaczony na rynek rosyjski. Czy pokazanie go w Polsce oznacza, że Mazda poszerza jednak grupę potencjalnych odbiorców?

Kazamai to model koncepcyjny. Nie zawsze z takich modeli powstają samochody seryjnej produkcji, czasami przenoszone są tylko niektóre elementy stylizacji. Pokaz Kazamai miał nakreślić tylko kierunek designu Mazdy i możliwości projektowe w samochodach przyszłości.

Wywiady - Mazda Kazamai

Każdy model koncepcyjny niesie w sobie jakąś ideę - co ukrywa w sobie Kazamai?

Nazwa Kazamai oznacza po japońsku "trąbę powietrzną" i została wybrana, aby odzwierciedlać silny charakter tego stylowego i kompaktowego crossovera. Kazamai jest dynamiczny i atletyczny w wyglądzie, prezentując ewolucję linii projektowej Nagare (przepływ). W odróżnieniu od poprzednich modeli koncepcyjnych, stylizacja Mazdy Kazamai stanowi odbicie ruchu wywołanego działaniem potężnych czynników naturalnych - woda, czy wiatr - wyrażone emocjonalnie poprzez trójwymiarowe motywy rozciągające się na całym nadwoziu, łącząc w sobie wyszukany design i funkcjonalność.

Kryjecie jeszcze inne modele koncepcyjne. Czy jest szansa zobaczyć je w Polsce?

Postaramy się, aby jak najwięcej modeli koncepcyjnych gościło również w Polsce, to nadal rzadkość na naszym rynku.

Wywiady - laureaci konkursu Zoom-Zoom Mazda Desing

Wróćmy do samego konkursu Zoom-Zoom Mazda Desing. Poznaliśmy jego laureatów i nagrodzone prace. Co się z nimi dalej stanie?

Laureaci zdobyli cenne nagrody. Dla sześciu finalistów - po trzech z każdej kategorii - są to warsztaty kreatywności na Lazurowym Wybrzeżu, podczas których w otoczeniu natury uczestnicy będą wprowadzani w świat designu, ilustracji, estetyki oraz grafiki. Program warsztatów został opracowany tak, by oprócz merytorycznej wiedzy dać maksimum przyjemności. Przyświecać będzie im zasada "slow work", która mówi, iż najbardziej dokładna, efektywna i efektowna praca to ta, którą wykonuje się z przyjemnością, w jasno określonym celu. Wiedza będzie przekazywana zarówno podczas paneli dyskusyjnych, wykładów, warsztatów w grupach i indywidualnie oraz podczas luźnych pogadanek podczas spacerów i wypraw, które będą zależały od zainteresowań uczestników.

Nagroda Grand Prix to warsztaty Mazda Design z udziałem designerów z trzech światowych ośrodków stylu Mazdy oraz minimum miesięczny staż w pracowni Janusza Kaniewskiego – niezależnego, polskiego car designera.

Myślę, że laureaci pokazali się z jak najlepszej strony i będą mieli szanse na stworzenie kolejnych ciekawych projektów. Dla młodych talentów najważniejsze jest, aby dać się wyłapać w takich konkursach. W czasie warsztatów będą mieli możliwość doskonalenia swoich umiejętności, a laureat Grand Prix spotka się z projektantami Mazdy i pozna dokładnie założenia designu Mazdy i sposób projektowania samochodów.

To była pierwsza edycja konkursu - czy za rok możemy spodziewać się kolejnej?

Konkurs cieszył się dużym powodzeniem, zgłoszonych zostało aż 480 prac. Na razie podsumowujemy obecną edycję, ale jest szansa, że konkurs Zoom-Zoom Mazda Design będzie miał kolejne odsłony. Cieszy nas, że aż tyle osób ma kreatywne pomysły i talent, aby je przenieść na papier, zdjęcie, a nawet film.

Zarówno pokaz Kazamai, jak i finał konkursu zbiegły się z 2-leciem firmy na polskim rynku. Proszę o małe podsumowanie.

Dwa lata działalności Mazda Motor Poland zaliczamy do bardzo udanych - coraz więcej Mazd jeździ po polskich drogach. W sumie sprzedaliśmy już 6252 samochody, a w roku 2009 uzyskaliśmy 90 procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu do roku ubiegłego. Cieszy nas sukces nowej Mazdy3, która szybko stanęła na czele naszych rankingów sprzedaży oraz najpopularniejszego modelu w Polsce - Mazdy6.

Rozbudowujemy również sieć dystrybucji i serwisu. Obecnie mamy 25 punktów dealerskich i 15 dodatkowych punktów serwisowych. Ważne, że coraz więcej osób rozumie założenia naszego hasła Zoom-Zoom (radość z jazdy, młodość ducha i witalność) i w pełni się z nim utożsamia.

Jakich nowości w ofercie Mazdy możemy spodziewać się jeszcze w tym roku?

W salonach pojawiła się właśnie Mazda6 po faceliftingu, a na jesieni do gamy dołączy nowa Mazda5.

Dziękuję za rozmowę.