strona główna
abc bezpieczeństwa
w ostatnim numerze
czytaj także

Nissan wprowadza rozwiązanie "pop-up" do modelu Skyline coupe.
21 sierpnia 2007

W listopadzie tego roku na rynek japoński Nissan wprowadzi do sprzedaży nowego Skyline coupe. Będzie on seryjnie wyposażony w maskę silnika, która ma minimalizować obrażenia głowy potrąconej osoby. Przyjęto dla niego nazwę "pop-up engine hood".

Zasada tego rozwiązania jest prosta. W momencie potrącenia pieszego czujniki rozmieszczone w zderzaku przednim wysyłają impuls do pirotechnicznych wyzwalaczy, które unoszą tylną krawędź maski. W ten sposób pomiędzy silnikiem, a powierzchnią maski tworzy się przestrzeń, którą nazwać można niewidzialną poduszką powietrzną. Zapewnia ona większe zabezpieczenie głowy potrąconej osoby przed obrażeniami wyrządzonymi przez elementy silnika.

(fot. Nissan)

Według Nissana rozwiązanie to ma ułatwić pracę projektantów samochodów, którzy zyskają większą swobodę w kształtowaniu przedniej maski silnika. Do tej pory chcąc zapewnić większe bezpieczeństwo w sytuacji potrącenia pieszego często musieli rezygnować z bardziej opływowych kształtów tej części samochodu.

Do etapu prac projektowych nad nowymi modelami Nissan włączył program nazwany "Tarczą bezpieczeństwa". Składa się na niego sześć etapów, podczas których badane jest zachowanie się pojazdu w różnych warunkach - od codziennej jazdy do wypadku. Jednym z ich elementów jest właśnie koncepcja opracowania pojazdu, który pomaga chronić ludzi.
Nissan wdrażając nowe rozwiązania do produkcji seryjnej realizuje m.in. swoje zobowiązanie złożone w Japonii. Zakłada ono ograniczenie o 50% liczbę rannych lub zabitych osób w wypadkach z udziałem aut produkcji Nissana. Ma to się spełnić w 2015 roku, a punktem odniesienia są statystyki wypadków w Japonii z 1995 roku.

Podobne do rozwiązania ze Skyline coupe proponuje, także na polskim rynku, Citroen w modelu C6 (na zdjęciach) i Honda w modelu Legend. Z kolei Seat, m.in. w modelu Leon (na zdjęcoiu), ukrył przednie wycieraczki w słupku A. Według badań hiszpańskich inżynierów elementy wycieraczek również stwarzają ryzyko odniesienia poważnych obrażeń głowy potrąconej osoby.


(fot. archiwum)