POLSKIE DROGI

Aktualności | DK75

Początek przebudowy ważnej drogi krajowej w Małopolsce

25.01.2025 | oprac. redakcja | foto: GDDKiA

Oddane właśnie do ruchu trzy kilometry nowej DK75 to początek budowy trasy łączącej Nowosądecczyznę z autostradą A4. Jednocześnie jest to fragment obwodnicy Brzeska, przez którego ulice przejeżdża blisko 23 tysięcy samochodów na dobę, głównie w ruchu tranzytowym.

POLSKIE DROGI | Otwarcie drogi krajowej nr 75, obwodnica Brzeska, woj. małopolskie

Droga krajowa nr 75 ma nietypowy przebieg. Zaczyna się w Krakowie i przez Niepołomice prowadzi do węzła Targowiska na A4. Od niego do węzła Brzesko ma wspólny przebieg z autostradą. Stąd już prowadzi własnym śladem przez Nowy Sącz do granicy Polski ze Słowacją. Popularnie zwana jest Sądeczanką.

Jeszcze przed dekadą jej przebieg był inny. Wspólnym odcinkiem nie była autostrada, a stara „czwórka”, czyli obecna DK94. Sytuacja ta zmieniła się z budową tzw. łącznika Brzeskiego. Był to pierwszy etap inwestycji, drugim jest oddany właśnie fragment obwodnicy tego miasta. Przebiega on pomiędzy rondami w Jasieniu (DK94) i Okocimiu.

To zaledwie 3-kilometrowy odcinek, który według danych GDDKiA znacząco odciąży Brzesko i poprawi bezpieczeństwo mieszkańców. Według przeprowadzonego pomiaru ruchu dziennie przez ulice tego miasta przejeżdża około 23 tysiące samochodów. W dużej części jest to tranzyt pojazdów ciężarowych.

Aby zapewnić odpowiednią przepustowość nowy odcinek DK75 ma przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Co więcej pozostawiono rezerwę pod budowę estakad na obecnymi rondami w Jasieniu i Okocimiu.

Pięć odcinków rozbudowy Sądeczanki

Ma to związek z dalszymi planami rozbudowy DK75 do Nowego Sącza. Inwestycja ta została podzielona na pięć odcinków, dla których zaproponowano już różne warianty przebiegów. Dla trzech:

  • od obwodnicy Brzeska do granic gmin Brzesko i Gnojnik (3,6 km);

  • od Iwkowej do Łososiny Dolnej (8,6 km);

  • od Tęgoborza do Nowego Sącza (9 km);

wydano właśnie decyzje środowiskowe. To oznacza możliwość ogłoszenia przetargów na opracowanie Koncepcji programowej. Służy on określeniu parametrów przyszłych obiektów inżynierskich. Na podstawie tego opracowania będzie pracował zwycięzca przetargu na projekt i budowę. GDDKiA planuje jego ogłoszenie w 2028 roku, a oddanie do ruchu w 2031 roku.

Niestety, żaden z proponowanych przebiegów odcinków DK75:

  • na terenie gmin Gnojnik i Czchów (16,9 km);

  • w gminie Łososina Dolna (9,2 km);

nie uzyskał aprobaty lokalnych samorządów, stąd powtórzony będzie przetarg na wykonanie nowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i pozyskanie nowej decyzji środowiskowej. W tej sytuacji budowa tych dwóch odcinków Sądeczanki rozpoczęłaby się dopiero w 2033 roku.

26 ofiar śmiertelnych na DK75

Jak podkreśla GDDKiA przebieg „starej” DK75 pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem stwarza wiele niebezpiecznych sytuacji. Droga ma wiele ostrych zakrętów i stromych podjazdów. Duże natężenie ruchu pojazdów ciężarowych przyczyniło się w latach 2017-2023 do 260 wypadków, w których 26 osób poniosło śmierć, z czego osiem to piesi. Głównymi przyczynami było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, zmęczenie i zaśnięcie za kierownicą, nieprawidłowe wyprzedzanie oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.