POLSKIE DROGI
Inwestycje | Obwodnice
Budowa 100 obwodnic - sierpień 2023
30.08.2023 | oprac. redakcja | rys. GDDKiA/archiwum
W lutym 2020 rząd ogłosił nowy program budowy 100 obwodnic. Dziesięcioletni plan jest nie tylko ambitny, ale i ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Sukcesywnie śledzimy postępy na nich, dziś: Człopa, Głogów, Gostyń i Sanok.
Głogów
W województwie dolnośląskim zaplanowano siedem nowych obwodnic. Dla obejścia Głogowa (w ciągu drogi krajowej nr 12) ogłoszono właśnie przetarg na realizację projektu i budowy. Termin składania ofert wyznaczono na 29 września 2023 roku.
Obwodnica Głogowa będzie miała około 18 kilometrów długości i przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w obie stronie. Zostanie poprowadzona nowym śladem od węzła Głogów Zachód (ekspresówka S3) do miejscowości Stare Serby. W jej ciągu zaplanowano cztery nowe węzły: Nielubia, Słone, Głogów Lotnisko i Serby. W planach jest także most nad Odrą. Oddanie do ruchu powinno nastąpić w 2027 roku.
Pozostałe obwodnice w województwie dolnośląskim znajdują się na etapach:
Kaczorów (DK3) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego;
Legnica (DK94) - oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej;
Międzybórz (DK25) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego;
Milicz (DK15) - oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej;
Oława (DK94) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego;
Złoty Stok (DK46) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Sanok
W ramach Programu budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim zaplanowano 8 inwestycji. Jedną z nich jest dokończenie obejścia Sanoka (DK84). Pierwszy etap powstał w ciągu DK28 i w styczniu 2020 roku został oddany do ruchu.
Nowy fragment będzie miało około 3 kilometrów długości o przekroju jednej jezdni z dodatkowym pasem do ruchu naprzemiennego. W planach jest budowa dwóch rond na przecięciu z DK28 i DK84 oraz most nad linią kolejową i rzeką San.
Obecnie trwa przetarg na projekt i budowę II etapu obwodnicy Sanoka. Termin otwarcia ofert wyznaczono na 26 września 2023 roku. Wykonawca będzie miał 39 miesięcy na wywiązanie się z umowy, liczonych od dnia jej podpisania.
Pozostałe obwodnice w województwie podkarpackim znajdują się na etapach:
Brzostek/Kołaczyce (DK73) - opracowanie Koncepcji programowej;
Jasło (DK73) - opracowanie Koncepcji programowej;
Kolbuszowa (DK9) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego;
Miejsce Piastowe (DK28) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego;
Nowa Dęba (DK9) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego;
Pilzno (DK73) - opracowanie Koncepcji programowej;
Przemyśl (DK28/DK77) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Gostyń
W województwie wielkopolskim także zaplanowano osiem nowych obwodnic. Dla obejścia Gostynia (DK12) wydano właśnie Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Oznacza to formalne rozpoczęcie budowy w terenie, która powinna zakończyć się w II połowie 2025 roku.
Obwodnica Gostynia będzie miała 17 kilometrów długości o przekroju jednej jezdni i jednym pasie w każdą stronę. Na niektórych jej fragmentach zostanie poszerzona jednokierunkowo o drugi, co ma ułatwić bezpieczne wyprzedzanie.
Pozostałe obwodnice w województwie wielkopolskim znajdują się na etapach:
Grzymiszew (DK72) - opracowanie projektu i budowa;
Kalisz (DK25) - oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej;
Kamionna (DK24) oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej;
Koźmin Wielkopolski (DK15) - opracowanie projektu i budowa;
Krotoszyn/Zduny (DK15) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego;
Strykowo (DK32) - opracowanie projektu i budowa;
Żodyń (DK32) - opracowanie projektu i budowa.
Człopa
Województwo zachodniopomorskie zyska, podobnie jak Mazowsze, najwięcej nowych obwodnic. Jedną z dziewięciu zaplanowano dla miejscowości Człopy (DK22). Otrzymana właśnie Decyzja środowiskowa określiła jej ostateczny przebieg.
Jako najkorzystniejszy wskazano wariant VA o długości 5 kilometrów. Jej początek, od strony Wałcza, będzie na nowym rondzie z DK22 zlokalizowanym około 1,3 km przez początkiem Człopy. Następnie poprowadzi po zachodniej stronie miejscowości, przetnie DW171 (rondo) i włączy się z istniejącym przebiegiem DK22.
Kolejne prace obejmą badanie podłoża i opracowanie Koncepcji programowej. Ogłoszenie przetargu na projekt i budowę obwodnicy Człopy powinno nastąpić w 2025 roku. Wykonawca będzie miał dwa lata na wywiązanie się z umowy.
Pozostałe obwodnice w województwie zachodniopomorskim znajdują się na etapach:
Gryfino (DK31) - opracowanie projektu i budowa;
Kołbaskowo (DK13) - opracowanie projektu (bez budowy);
Rusinowo (DK22) - wydanie decyzji środowiskowej;
Stargard (DK20) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego;
Szczecinek (DK20) - opracowanie projektu i budowa;
Szwecja (DK22) - przetarg na projekt i budowę;
Wałcz/Strączno (DK22) - wydanie decyzji środowiskowej;
Złocieniec (DK20) - opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.