TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Suzuki S-Cross mild-hybrid
Dziecko w Suzuki S-Cross - foteliki i wózki
22.06.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W optymalnym dopasowaniu fotelika do oparcia kanapy pomaga funkcja zmiany kąta jej ustawienia. Fabrycznym elementem wyposażenia Suzuki S-Cross mild-hybrid jest ruchoma płyta podłogi bagażnika, ale nie przełożymy jej na niższy poziom.
Foteliki dziecięce użyte w teście Suzuki S-Cross:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Suzuki S-Cross zamontujemy go jedynie z wykorzystaniem samochodowego pasa bezpieczeństwa. W naszej próbie z użyciem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też maksymalnie obniżyć siedzisko (funkcja niedostępna w Suzuki S-Cross) i ustawić oparcie w pionie (służy do tego dźwignia).
W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu pozostaje aż 20 cm wolnej przestrzeni.
Mocowania Isofix znajdziemy jedynie na skrajnych miejscach kanapy Suzuki S-Cross. Umieszczono je bezpośrednio pomiędzy siedziskiem i oparciem, plastikowe nakładki znalazły się jedynie na dole. Ale spełniają swoją rolę i ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn Isofix.
W trakcie montażu naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania jej nogi stabilizującej bez uwag.
Wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi tego crossovera ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z zapiętym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka i pozostaje zamontowany na stałe w samochodzie.
W wykonaniu wszystkich czynności związanych z posadzeniem, zapięciem szelkami czy wyjęciem dziecka ponownie pomagają szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie Suzuki S-Cross.
Ustawienie na kanapie samochodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak przestrzeni na wysokości kolan.
Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy maksymalnie długo stosowanie pozycji odwrotnej). W tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Suzuki S-Cross od wersji wyposażenia Premium ma zmienne ustawienie oparcia kanapy. Zmierzone przez nas kąty to 105 lub 110 st. W testach używaliśmy drugiego z nich.
Zarówno kanapa tego crossovera, jak i wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Pas z klamrą mocującą najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej Suzuki S-Cross. Ułatwia to funkcja dzielenia (w proporcji 60:40) i składania oparć kanapy. To fabryczny element każdej wersji wyposażenia.
W miejsca mocowań Isofix bez przeszkód wsunęliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. W ostrzejszym ustawieniu oparcia kanapy (110 st.) mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed ustawieniem fotelika dla najstarszego dziecka (grupa 2-3) zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. W Suzuki S-Cross czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia kanapy. Dodatkowo skorzystaliśmy z funkcji regulacji i ustawiliśmy je maksymalnie w pionie (kąt 105 st.).
Podstawa fotelika nie zasłania zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez przeszkód wysunęliśmy zagłówek na maksymalną pozycję.
Zmierzona przez nas wysokość od kanapy do podsufitki tego crossovera wynosi 90 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Według naszych pomiarów kanapa Suzuki S-Cross ma 128 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych największych fotelików pozostało pomiędzy nimi 30 cm (dół). Stanowczo odradzamy przewożenie dziecka w ten sposób.
Wózki dziecięce użyte w teście Suzuki S-Cross:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Suzuki S-Cross z napędem miękkiej hybrydy liczy 362 litry. Już w bazowej wersji wyposażenia Comfort przedzielono ją ruchomą podłogą. Jej płyta ma 80 cm długości i 102 cm szerokości. Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy elementy dwuczęściowego wózka dziecięcego (podwozie i gondola) X-lander.
Nadkola bagażnika i panel na klapie wykonano z tworzywa sztucznego, co naraża te elementy na porysowanie transportowanymi przedmiotami. Do zabezpieczenia ich przed przemieszczaniem w trakcie jazdy można użyć siatki lub linek, ale zaczepy do nich to dwa plastikowe oczka umieszczone na słupki D i para mocowań top-tether (do fotelików dziecięcych).
Wzdłuż bagażnika Suzuki S-Cross zmieściliśmy nasz złożony wózek-spacerówkę.
Pod płytą podłogi bagażnika Suzuki S-Cross mild-hybrid oprócz niewielkiej baterii znajduje się styropianowe wypełnienie z przegródkami na akcesoria typu klucz do kół, kompresor do opon czy trójkąt ostrzegawczy. Nie obniżymy jej, pomimo to bez przeszkód zmieściliśmy jednocześnie oba wózki dziecięce. Wysokość od podłogi do półki bagażnika wynosi 43 cm.
Wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka mierzy 61 cm, do progu 69 cm, zaś do uchwyty do zamykania klapy bagażnika 183 cm. Ona sama unosi się na 195 cm.