POLSKIE DROGI

Inwestycje | Obwodnice

Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 2

21-05-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Google Street View, rys. GDDKiA

Do 2030 roku Ministerstwo Infrastruktury chce zrealizować program budowy 100 obwodnic w ciągu dróg krajowych. Oto stan przygotowań do 11 z tych inwestycji.

Polskie drogi - Plan budowy 100 obwodnic

Program budowy 100 obwodnic został przedstawiony w połowie lutego. Biorąc pod uwagę, że powinien zostać zrealizowany do 2030 roku i niemal w całości dotyczy projektów zaczynanych od zera, czasu na realizację pozostaje niewiele.

W poprzedniej części naszego tekstu zajrzeliśmy do postępu przygotowań do budowy obwodnic dla Dobiegniewa, Dzwoli, Gorajca, Gryfina, Kołbaskowa, Przytocznej, Stargardu, Szczecinka, Wąchocka, Wschowej.

Dziś kolejne inwestycje dla miejscowości: Białobrzegi, Dywity (Olsztyn), Gąsek, Janów Lubelski, Międzybórz, Milicz, Oława, Smolajny, Suchowola, Szczebrzeszyn i Sztabin. W sumie to 21 obwodnic.

Polskie drogi - Plan budowy 100 obwodnic - Białobrzegi, Suchowola i Sztabin

W połowie kwietnia Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził powstanie trzech z pięciu planowanych obwodnic w województwie podlaskim. To obejście miejscowości Białobrzegi, Suchowola i Sztabin w ciągu drogi krajowej nr 8.

Zostały do nich wydane decyzje środowiskowe. Obwodnica Białobrzegów będzie miała długość pięciu kilometrów. Ogłoszenie przetargu na budowę zaplanowano na drugą połowę 2021 roku, a zakończenie prac do 2027 roku.

Wcześniej powinny być ukończenie obwodnice Suchowoli i Sztabina. Przetargi na wykonawców zostaną ogłoszone w tym roku, a termin realizacji wyznaczono na lata 2023-25. Pierwsza z nich będzie miała aż 15,3 kilometrów długości. Ominie ona tym samym Zagórze, Wysokie, Skindzierz i Chodorówkę Nową. Druga to 4,5 km.

Polskie drogi - Plan budowy 100 obwodnic - Dywity, Smolajny i Gąski

W województwie warmińsko-mazurskim, w ramach tego programu, ma powstać pięć obwodnic. Zatwierdzenia zapadły dla Olsztyna/Dywit, Smolajn i Gąsek. W kolejce czekają Pisz i Szczytno.

Wokół Olsztyna tworzony jest drogowy pierścień. Od S7 biegnie S51, w ciągu której powstanie aż 20 km obejście do Dywit. Decyzja środowiskowa dla niej powinna zostać uzyskana do 2023 roku, zaś przetarg na budowę zaplanowano na 2025 rok.

Bardziej zaawansowane są przygotowania na dwóch pozostałych, jeszcze w tym roku powinny zostać wydane decyzje środowiskowe. Dla obwodnicy Smolajn (także DK51, dł. 1,6 km) przetarg zostanie ogłoszony w 2020, a dla Gąsek (DK65, dł. 3,1 km) w 2020 roku.

Polskie drogi - Plan budowy 100 obwodnic - Janów Lubelski i Szczebrzeszyn

W województwie lubelskim do realizacji zostały już zatwierdzone obwodnice dla miejscowości Dzwola i Gorajec. Kolejne to Janów Lubelski i Szczebrzeszyn - wszystkie leżą w ciągu drogi krajowej nr 74. Tym samym z programu pozostały jeszcze trzy: Łęczna, Łuków i Zamość.

Przygotowania do ich budowy są już zaawansowane, w drugiej połowie 2021 roku powinna zostać skompletowana dokumentacja i decyzje środowiskowe. Obwodnica Janowa Podlaskiego (9 km) będzie miała swój początek od budowanej właśnie ekspresówki S19. Dla Szczebrzeszyna pobiegnie nowym śladem o długości czterech kilometrów.

Ogłoszenie przetargów na ich wykonawców zaplanowano na koniec 2023 roku, zawarcie umowy kilka miesięcy później, a budowę na lata 2024-26.

Polskie drogi - Plan budowy 100 obwodnic - Janów Lubelski i Szczebrzeszyn

Powstanie trzech, z siedmiu planowanych, obwodnic zatwierdzono dla województwa dolnośląskiego. Wszystkie na drogach prowadzących do Wrocławia.

I tak, ośmiokilometrowe obejście Międzyborza zostanie wybudowane w ciągu DK25 (kierunek Ostrów Wielkopolski). Nie ma ustalonego jeszcze przebiegu, stąd ogłoszenie przetargu zaplanowano dopiero na koniec 2024 roku. Termin realizacji inwestycji to 2029 rok.

Obwodnica Milicza będzie częścią drogi krajowej nr 15 (kierunek Jarocin). Tu także nie ma ustalonego przebiegu (12 km), a harmonogram prac zbliżony jest do Międzyborza.

Podobnie jak i z obwodnicą Oławy, której budowa może rozpocząć w 2026 roku (w pozostałych przypadkach jest rok później). Jedenaście kilometrów powstanie w ciągu DK94, która biegnie równolegle do autostrady A4.