POLSKIE DROGI

Inwestycje | Obwodnice

Przeglądamy stan przygotowań do budowy 100 obwodnic - część 4

04-06-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Google Street View, rys. GDDKiA

Rządowy program budowy 100 obwodnic w latach 2020-30 nabiera rozpędu. Kolejne z listy planowanych zostają zatwierdzone do realizacji, dla innych rozpoczynają się już postępowania przetargowe.

Polskie drogi - Plan budowy 100 obwodnic

Przed tygodniem informowaliśmy o rozpoczęciu przygotowań do powstania obwodnicy Łącka (DK60, dł. 3 km) i Skaryszewa (DK9, dł 6 km) w woj. mazowieckim. Zgodnie z zapowiedzią na początku czerwca GDDKiA ogłosiła dwa przetargi na wykonanie dla nich studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, koncepcji programowej i dokumentacji do złożenia wniosku na wydanie decyzji środowiskowej. Informacje o zamówieniach trafiło właśnie do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE.

Ta sama procedura została wszczęta dla podwójnej obwodnicy w województwie warmińsko-mazurskim. Dotyczy ona Olsztyna i Dywit. Podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu zaplanowano na III kwartał tego roku.

Wciąż jednak nie wszystkie z planowanych 100 obwodnic zostało zatwierdzonych do realizacji. Do tej pory GDDKiA otrzymała "zielone światło" dla 30 z nich. W ostatnim czasie do listy dołączyło kolejnych osiem, co daje 38 proc. ogółu.

Polskie drogi - Plan budowy 100 obwodnic - Błaszki, Brzeziny i Łowicz

Pod koniec maja Minister Infrastruktury zatwierdził budowę trzech z planowanych pięciu obwodnic w województwie łódzkim. Przyznano im identyczny harmonogram prac, np. decyzje środowiskowe powinny zostać wydane w I połowie 2024 roku, zaś oddanie do ruchu do 2029 roku.

Pierwsza z nich ominie miejscowość Błaszki, przez którą przebiega droga krajowa nr 12 relacji Sieradz - Kalisz. Jej długość ustalono na 3,5 kilometra, w zależności od wybranego wariantu będzie krzyżować się z DW449 lub DW710.

Druga to obwodnica Brzezin o długości 15 kilometrów w ciągu DK72. Tu także nie określono wariantu przebiegu, od którego zależeć będzie przecięcie z DW708 i 704 lub DW715. GDDKiA podkreśla, że obecnie dzienne natężenie ruchu tranzytowego wynosi ponad 17 tysięcy pojazdów. Brzeziny zostały zaliczone przez WHO do 30 miast UE o największym stopniu stężenia pyłów w powietrzu.

Ostatnia z zatwierdzonych teraz obwodnic w województwie łódzkim ominie Łowicz. Przez to miast przebiegają obecnie trzy drogi krajowe - nr 14, 70 i 92. Znajduje się tu również stacja przeładunkowa obsługująca transport kolejowy relacji Świnoujście - Warszawa - Terespol. Obwodnica będzie niepełnym ringiem (północ-wschód-południe) o długości 13 kilometrów.

Polskie drogi - Plan budowy 100 obwodnic - Kroczyce, Pradła i Szczekocin/Goleniowy

Również pod koniec maja zatwierdzono realizację trzech (z pięciu planowanych) obwodnic w województwie śląskim. Wszystkie leżą w ciągu drogi krajowej nr 78 łączącej S1, dawną "Gierkówkę" i S7. Będą one kolejnym etapem rozpoczętej inwestycji, stąd na całość uzyskano już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ).

Do wykonania pozostaje między innymi opracowanie koncepcji programowej, projektu budowlanego i wykonawczego. Budowę zaplanowano na lana 2023-25.

Mowa o obwodnicach Kroczyc (9 km, przekrój jednojezdniowy z dwoma pasami ruchu), Pradeł (2 km, 1x2) i wspólnej dla Szczekocin - Goleniowy (13 km, 1x2).

Polskie drogi - Plan budowy 100 obwodnic - Chmielnik i Osiek

Pierwszą miejscowością zatwierdzoną z listy 100 obwodnic był Wąchock leżący w województwie świętokrzyskim. Na tym obszarze zaplanowano jeszcze obejście Chmielnika i Osieka, które właśnie skierował do realizacji Minister Infrastruktury. Tym samym na swoją kolej czekają tylko Starachowice.

Obwodnica Chmielnika będzie miała 5,8 km długości i połączy jednocześnie dwie drogi krajowe nr 73 i 78. Z kolei obejście Osieka będzie miało 3,2 km, stanowiącej ciąg DK79. Obie inwestycje startują od zera, wybór wykonawców planowany jest za trzy lata.