Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Bezpieczeństwo dziecka | Opel Adam Rocks Unlimited

Dziecko w Oplu Adam - foteliki i wózki
08-02-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Opel Adam to mały samochód miejski dla 4 osób, jednak nie sprawdzi się w roli auta dla rodziców z dwójką małych dzieci. Ograniczenia w funkcjonalności wnętrza napotkaliśmy podczas prób montażu fotelików dla najmłodszych pasażerów.





Foteliki dziecięce:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.




Po dezaktywacji działania przedniej poduszki powietrznej pasażera można bezpiecznie ustawić fotelik dziecka skierowany tyłem do kierunku jazdy. W Oplu Adam można go zamontować jedynie za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej (nie ma on regulowanej wysokości). Podczas tej czynności nie napotkaliśmy na żadne trudności. Przy takim ustawieniu fotelika musi on być maksymalnie odsunięty od kokpitu przez co nie będzie już miejsca dla dorosłej osoby na tylnym siedzeniu.



Na obu miejscach z tyłu (Adam homologowany jest jako auto 4-osobowe) znajdują się mocowania Isofix. Jednak w przypadku ustawienia bazy z nogą stabilizującą mamy ograniczone możliwości. Nie zamontujemy jej za fotelem kierowcy, bo nie ma miejsca do jej rozstawienia. Dzięki obudowaniu punktów Isofix szybko i prawidłowo zamontowaliśmy na nich szyny fotelika.



Jedyna para bocznych drzwi Opla Adama jest wystarczająco szeroka, aby po odchyleniu oparcia fotela mogła wsiąść do tyłu osoba dorosła. Przez tak powstały klin, co też udało nam się podczas testów, włożymy fotelik z grupy 0/0+, ale w rzeczywistości, gdy w środku będzie siedziało dziecko, może to być niebezpieczne zadanie.



Ostatecznie na prawym miejscu z tyłu zamontowaliśmy bazę Maxi-Cosi 2wayFix (standard i-Size), która dobrze przylegała do wyprofilowań tapicerki (pomimo braku standardu i-Size). Po ustawieniu na nim fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus prawy fotel pasażera został przesunięty do przodu, co mocno ogranicza przestrzeń na nogi siedzącej tam osoby dorosłej. W praktyce jednak to miejsce zostaje wyłączone z użytku.



Taki sam efekt uzyskaliśmy po ustawieniu na bazie 2wayFix fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl. W tej konfiguracji jeszcze trudniej posadzić w foteliku dziecko, bo jego konstrukcja (w porównaniu z modelai z grupy 0/0+) wyklucza każdorazowe wyjmowanie z samochodu, a tym samym wszystkie czynności muszą być wykonane wewnątrz.



Przy starszym dziecku fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl ustawiamy na tej samej bazie 2WayFix przodem do kierunku jazdy. W tej konfiguracji wszystkie czynności z zapinaniem dziecka w foteliku są łatwiejsze do wykonania. W tym układzie fotel pasażera można dalej odsunąć od kokpitu (zachowując przerwę pomiędzy jego plecami i nogą stabilizującą bazy 2WayFix), dzięki czemu dorosła osoba może zająć miejsce z przodu.



Dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików typu Isofix umieszczone są w plecach tylnych siedzeń. Dostęp do nich jest bardzo łatwy od strony bagażnika.



Pomimo sporych gabarytów fotelika Romer Trifix udało nam się włożyć go do środka przez lukę powstałą pomiędzy odchylonym oparciem przedniego fotela a środkowym słupkiem. Fotelik dobrze przylegał do wyprofilowań kanapy, tu jednak koniecznie trzeba wyjąć zagłówek z siedzenia samochodu. Po odchyleniu oparcia przedniego fotela mamy wystarczająco dużo miejsca do zapięcia dziecka w foteliku.



Również w przypadku fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie było problemów z włożeniem go do środka. Podstawa i oparcie fotelika (po wcześniejszym wyjęciu zagłówka z siedzenia samochodu) miały stabilne oparcie, zapięcie klamry pasa bezpieczeństwa także nie stanowiło problemu. Ten pojawił się przy próbie wysunięcia zagłówka z fotelika, który na połowie regulacji swojej wysokości został zablokowany przez konstrukcję słupka C.



Wózki dziecięce:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.




Według danych producenta pojemność bagażnika Opla Adama wynosi 170 litrów. Do jego wnętrza (pod półką) zmieściło się albo podwozie wózka X-lander (ze zdjętymi kołami)...



... albo gondola X-pram. Szerokość bagażnika pomiędzy nadkolami wynosi 95,4 cm, a jego długość 46,2 cm. Dla porównania gondola ma 78 cm długości, 31 cm szerokości i 21 cm wysokości.



W niewielkim bagażniku Opla Adam bez problemu zmieścił się kompletny wózek Quinny Zapp Xtra 2. W powiększeniu przestrzeni bagażowej pomoże bagażnik dachowy, Opel proponuje belki w cenie 538 złotych i box firmy Thule za 1520 złotych.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Plusy i minusy | Sprawnie i w mieście i w trasie

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry