Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Bezpieczeństwo dziecka | Fiat Tipo sedan

Dziecko w Fiacie Tipo - wyposażenie samochodu
14-11-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Do zmiany statusu działania przedniej poduszki powietrznej pasażera Fiat zastosował preferowane przez siebie rozwiązanie. Tipo z założenia ma być niedrogim samochodem, nie znajdziemy więc w nim przyciemnianych szyb bądź uchwytów w bagażniku.





W części swoich modeli Fiat przenosi sposób dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera do komputera pokładowego. Takie rozwiązanie zastosowano również w modelu Tipo. Aby zmienić status poduszki potrzebny jest kluczyk od stacyjki (wystarczy przekręcić go o jedną pozycję bez konieczności uruchomienia silnika) i za pomocą przełączników umieszczonych w kole kierownicy wejść do menu ustawień samochodu. Po wybraniu zestawu "Bezpieczeństwo" mamy możliwość wyłączenia lub włączenia działania przedniej poduszki powietrznej pasażera. Menu dostępne jest po polsku, poza określeniami "Passanger Airbag", "ON" i "OFF".



Informacja o statusie przedniej poduszki powietrznej pasażera umieszczona jest na środkowym panelu kokpitu pomiędzy kratkami wentylacyjnymi, a pokrętłami do obsługi klimatyzacji. O aktywnej poduszce powietrznej informuje wygaszony piktogram - jest on podświetlony tylko przez 60 sekund od momentu przekręcenia kluczyka w stacyjce silnika.



O wyłączeniu przedniej poduszki powietrznej pasażera informuje podświetlony na stałe piktogram.



Ostrzeżenie przed ustawieniem z przodu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej znajduje się na osłonie przeciwsłonej po stronie pasażera.



Ostrzeżenie ma formę uniwersalnych piktogramów i umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.



W sedanach dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików Isofix znajduje się w kabinie pasażerskiej na półce przed tylną szybą. Podobnie jest w przypadku testowanego Fiata Tipo. Miejsce mocowania jest wyraźnie oznaczone i posiada ruchomą klapkę maskującą.



Dwie pary mocowań dla fotelików dziecięcych typu Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Uchwyty są dobrze oznaczone, jednak schowano je głęboko pomiędzy oparcie i siedzisko kanapy. Na oznaczeniach Isofix nie ma symbolu najnowszego standardu i-Size.



W Fiacie Tipo wszystkie boczne szyby regulowane są elektrycznie (poza dwoma niższymi wersjami wyposażenia, w których tylne wymagają dopłaty 500 złotych). Przyciski do sterowania nimi znajdują się w panelu drzwi kierowcy. Jedynie szyba w drzwiach kierowcy ma funkcję automatycznego opuszczania, ale już przy podnoszeniu trzeba cały czas trzymać przycisk. Na panelu sterowania bocznymi szybami znajduje się również blokada tej funkcji - po aktywacji możliwość otwierania i zamykania zachowuje jedynie kierowca.



Blokada otwarcia tylnych drzwi od środka jest manualna. Do jej załączenia potrzebny jest płaski przedmiot, np. kluczyk od stacyjki silnika. Przy blokadzie nie ma zaznaczonych pozycji jej ustawienia.



W Tipo wszystkie dostępne tapicerki wykonane są z materiału, w przypadku tesowanego modelu jest to "Tkanina szara". Materiałem pokryto również plecy foteli, co może utrudnić usuwanie z nich śladów pozostawionych przez buty dzieci siedzących w fotelikach. W tym modelu Fiata nie ma przyciemnianych szyb z tyłu.



Każda wersja Tipo wyposażona została w gniazdo AUX, USB i 12V - znajdują się one w dolnej części środkowego panelu kokpitu. Jest to jedyne miejsce, w którym można podłączyć zasilanie urządzeń multimedialnych, którymi można umilić podróż dzieci (telefon można sparować poprzez bluetooth). Za dopłatą jedynie 100 złotych można zamówić dodatkowe gniazdo 12V w bagażniku.



W bagażniku Fiata Tipo w nadwoziu sedan nie było uchwytów do mocowania siatki lub linek, którymi moża zabezpieczyć przewożone przedmioty. Naszym zdaniem oszczędność ze strony producenta żadna, a dla bezpieczeństwa podróżnych może to mieć duże znaczenie.

czytaj także:
Pierwsze wrażenia | Fiat powraca do gry w segmencie C
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry