Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Bezpieczeństwo dziecka | Fiat Tipo sedan

Dziecko w Fiacie Tipo - foteliki i wózki
15-11-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Wyprofilowania siedziska kanapy sprawiły, że żaden z montowanych przez nas fotelików nie miał solidnego oparcia. Testy z wózkami dziecięcymi potwierdziły zalety bagażnika wersji sedan.





Foteliki dziecięce:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.




Odłączenie przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy. Mocowanie fotelików z przodu możliwe jest wyłącznie za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej. Ma on regulowaną wysokość, wystarczającą długość, a zamek do wpięcia klamry pasa umieszczony jest wysoko.

W tej konfiguracji fotel pasażera musi być maksymalnie odsunięty od krawędzie kokpitu - pomimo to siedząca z tyłu osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca.



Ten sam fotelik Maxi-Cosi można zamontować na opcjonalnej bazie Isofix 2WayFix. W Fiacie Tipo nie ma dodatkowych schowków w podłodze, co pozwala na solidne oparcie nogi stabiluzującej bazy. Niestety, wyprofilowania kanapy sprawiają, że baza - ani żadnej z montowanych przez nas fotelików - nie ma stabilnego oparcia na siedzisku kanapy.

Szeroki otwór drugiej pary drzwi zapewnia dużą swobodę podczas wkładania i wyjmowania fotelika z grupy 0/0+ z samochodu. W tej konkfiguracji prawy fotel powinien być maksymalnie dosunięty do kokpitu - pomimo to osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca dla swoich nóg



Podobne zasady dotyczą fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl ustawionego tyłem do kierunku jazdy. Wszystkie te elementy zostały zaprojektowane według najnowszego standardu i-Size, do którego nie został dostosowany testowany egzemplarz Fiata Tipo. Informacja o standardzie i-Size znalazła się w podsumowaniu testów zderzeniowych EuroNCAP, ale w nim oceniano wersję w nadwoziu hatchback.



Cały fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można odchylić do tyłu. Przy ustawieniu przodem do kierunku jazdy maksymalne odchylenie blokował zagłówek oparcia kanapy - skutecznym rozwiązaniem było jego wyjęcie.



Mocowania Isofix w Fiacie Tipo znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. W tym sedanie każdej parze odpowiada dadatkowy punkt kotwiczenia top-tether, który zamontowany został za danym zagłówkiem oparcia kanapy. Wpięcie klamry mocującej możliwe jest przy podniesieniu zagłówka.



Schowane głęboko pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy mocowania Isofix znacznie utrudniają zapięcie szyn fotelika. Prawdopodobnie przeszkadza zbyt wąskie przeszycie tapicerki w tym miejscu, podczas testów musieliśmy je mocno rozciągnąć. Dla stabilniejszego oparcia pleców fotelika Britax-Romer Trifix wyjęliśmy zagłówek z kanapy.



Bez zagłówka kanapy ustawiliśmy również fotelik Recaro Monza Nova 2 Seatfix. Jego podstawa nie zasłoniła zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej.

Do testów zderzeniowych Tipo prowadzonych przez EuroNCAP, Fiat przeznaczył fotelik Maxi Plus firmy Takata (światowego potentata w produkcji m.in. poduszek powietrznych). Fotelik ten składa się z dwóch części - siedziska mogącego służyć za podwyższenie dla starszego dziecka oraz oparcia, które stosuje się przy mniejszym dziecku - które w trakcie uderzenia bocznego się rozłączyły. Fakt ten miał swoje odzwierciedlenie w obniżeniu punktacji, przez co nie osiągnięto minimum potrzebnego do uzyskania 5 gwiazdek. Stąd też wina leży po stronie użytego fotelika, a nie poziomu bezpieczeństwa jaki ma zapewniać Fiat Tipo (czytaj także: TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Fiat Tipo | Październik 2016).



Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte pasem bezpieczeństwa). Pomimo obszernej kanapy w Fiacie Tipo również jest to niemożliwe.



Wózki dziecięce:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.




Podstawowa pojemność bagażnika (w sedanach rzadko podawana jest objętość po złożeniu kanapy) wynosi 520 litrów. Na takiej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy obie części wózka X-lander. Niestety, w Tipo brakuje uchwytów do zaczepienia siatki bądź linek zabezpieczających przewożone przedmioty.



Bez problemu obie części zmieściły się na głębokość bagażnika Fiata Tipo w wersji sedan. Przy pakowaniu bagaży trzeba pamiętać o pozostawieniu wolnego miejsce na chowające się do środka zawiasy klapy.



Bez problemu - ale było to możliwe dzięki niezabudowanym wnękom pozostawionym pomiędzy progiem bagażnika a nadkolami - zmieściły się obie części wózka ustawione obok siebie. Gondola X-pram w najszerszym miejscu mierzy 42 cm, a kompletne podwozie 62 cm.



Kompletny, złożony wózek Quinny Zapp Xtra 2 bez problemów zmieścił się pomiędzy nadkolami, a także...



... na głębokość bagażnika (wymiary tego wózka to 71 cm długości, 33 cm szerokości i 26 cm wysokości).



Według danych Fiata bagażnik Tipo w wersji sedan ma 100 cm szerokości, 102 cm głębokości i 61,5 cm wysokości.



Pakując oba wózki w tej konfiguracji wygospodarowaliśmy więcej miejsca na dodatkowe bagaże - z uwzględnieniem chowających się do środka zawiasów. Plusem Tipo w wersji sedan jest duży otwór bagażnika, co doceniliśmy podczas chowania dwuczęściowego wózka X-lander.

czytaj także:
Pierwsze wrażenia | Fiat powraca do gry w segmencie C
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu

 
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry