Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Pierwsze wrażenia | Fiat Tipo sedan

Fiat powraca do gry w segmencie C
09-11-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Fiat przygodę ze współczesnym Tipo rozpoczyna od nadwozia sedan. Choć to mało popularna wersja na polskim rynku, to znajdujemy w nim zalety auta rodzinnego.





Wiosną 2015 roku podczas salonu samochodowego w Stambule, Fiat zaprezentował nowy model, który miał zastąpić w ofercie sedana Linea. Pierwotnie na jego masce znalazła się nazwa Egea, którą ostatecznie zmieniono na Tipo. Tym samym powrócono do modelu produkowanego przez włoski koncern na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku.

Nowy sedan Fiata zadebiutował oficjalnie wiosną tego roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie. Jego najważniejszym atutem stała się cena, co zapowiada ostrą rywalizację o czołowe miejsce w segmencie C. W lutym Fiat ujawnił polski cennik Tipo, w którym bazową wersję wyceniono na 42 600 złotych. Według danych firmy SAMAR, do końca października w naszym kraju sprzedano 2062 egzemplarze, co daje 46. miejsce w TOP 50. Żeby podkreślić rangę tego sukcesu wystarczy wspomnieć, że jest to jedyny model Fiata w tym zestawieniu. Tylko w październiku Tipo stanowiło blisko połowę sprzedaży wszystkich osobowych modeli włoskiego koncernu!

Rozpiętość cenowa pomiędzy bazową wersją Tipo, a topową wynosi obecnie 25 tysięcy złotych. Tyle kosztuje testowany przez nas model z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym w wersji wyposażenia Lounge. Różnic pomiędzy nią i stopień niższym poziomem Easy (w sumie są 4) w sumie jest niewiele. W standardzie otrzymamy m.in. światła przeciwmgielne z funkcją doświetlenia zakrętu, jednostrefową klimatyzację, tempomat, podłokietnik pomiędzy przednimi fotelami oraz chromowane listwy na przednim grillu.



Na środku kokpitu znalazł się zaledwie 5-calowy ekran dotykowy (w niższych wersjach wymaga dopłaty 1750 złotych). Za jego pomocą można obsługiwać firmowe radio Unconnect (brak odtwarzacza CD) oraz multimedia podłączone poprzez minijacka, usb lub bluetooth. U nas, po dopłacie 1650 złotych, dodano jeszcze nawigację. Przyciski do podstawowych funkcji obsługi zestawu (w tym telefonu) umieszczono w - pokrytym skórą - kole kierownicy.

5-calowy ekran służy jeszcze do wyświetlania obrazu z kamery cofania. Dopłata do niej wynosi 1350 złotych, prawie drugie tyle kosztują czujniki parkowania umieszczone w tylnym zderzaku. Mniej więcej za sumę tych dwóch elementów otrzymamy pakiet Business, a w nim dodatkowo wspomnianą wcześniej nawigację, podparcie lędźwiowe w fotelu kierowcy oraz rozkładany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy.



W Tipo uwagę zwracają przednie fotele - są duże, co też przekłada się na komfort podróży. W zajęciu optymalnego miejsca za kierownicą pomaga regulacja wysokości fotela, jak i pasów bezpieczeństwa (co nie zawsze jest oczywiste w tańszych modelach samochodów) i niemniej duże zagłówki. Za kwotę 700 złotych dodano jeszcze funkcję podgrzewania przednich miejsc.



Zaskakująco duża jest również kanapa, na której wygodnie (w porównaniu z niektórymi modelami konkurencji w tym segmencie) zasiądą trzy dorosłe osoby. We wszystkich drzwiach zamontowano elektrycznie regulowane szyby (w niższych wersjach wyposażenia te z tyłu wymagają dopłaty), jednak tylko ta po stronie kierowcy otwiera się automatycznie. Przy zamykaniu trzeba już do końca trzymać palec na przycisku sterującym.

Na środku kanapy znalazł się składany podłokietnik, który w naszym przypadku został zakupiony w pakiecie z regulacją lędźwiową fotela kierowcy (1100 złotych). Fiat nie skorzystał tu ze wspomnianego pakietu Business o czym świadczy brak czujników cofania. A te przydają się w samochodzie z nadwoziem sedan, w którym za tylną szybą mamy jeszcze dużą pokrywę bagażnika (naszym zdaniem to lepsze od samej kamery cofania). Tradycyjnie nie ma tu tylnej wycieraczki, z deszczowe czy zimne dni musi wystarczyć ogrzewanie szyby.



Oparcie kanapy (to standard w każdej wersji) można złożyć w proporcji 60:40 powiększając tym samym przestrzeń bagażnika. O ile nie wiadomo, bo producenci rzadko podają te wartości dla sedana. Podstawowa pojemność wynosi 520 litrów. Wewnątrz nie znaleźliśmy zaczepów do siatki bądź linek zabezpieczających przewożone przedmioty ani uchwytów na siatki z zakupami. Pod podłogą (to też standard) znalazło się miejsce na zestaw naprawczy opon ze sprężarką Fix&Go. U nas zastąpiono go - dopłata 450 złotych - pełnowymiarowym kołem zapasowym.

Fiat Tipo może być osadzony na 15 lub 16-calowych felgach. I znów nasza wersja została wzbogacona "siedemnastkami" ze stopów lekkich, na które założono opony o wymiarze 225/45 (700 złotych). Kolejna dopłata (2200 zł) była za metalizowany lakier Szary Colosseo. W cenie zakupu auta oferowany jest jedynie pastelowy lakier Biały Gelato.



Paleta jednostek Fiata Tipo składa się z dwóch silników benzynowych 1,4 (95 KM) i 1.6 E-Torq (110 KM) i dwóch wysokoprężnych MultiJet 1.3 (95 KM) i 1.6 (120 KM). Współpracuje z nimi - odpowiednio - 6-biegowa skrzynia manualna, automat o 6-przełożeniach, 5- i 6-biegowy manual. Co ciekawe żaden z silników w standardzie nie ma funkcji start/stop. Za każdym razem, aby zostać "zielonym" dopłacić trzeba 1350 złotych.

Tipo wzbogacił się już o popularne na polskim rynku wersje hatchback (5-drzwiowy) oraz kombi. Kabiny pasażerskie wszystkich mają te same wymiary, dzięki czemu już teraz możemy stwierdzić, że to przestronne i wygodne samochody dla czteroosobowej rodziny. Postawimy chyba na bagażnik sedana, bo choć mniejszy od kombi, w codziennym życiu jest bardziej praktyczny. No i cena, dobrze wyposażonego Fiata z segmentu C możemy mieć w granicach 60 tys. złotych.



Testowana wersja: Fiat Tipo sedan 1.6 MultiJet II 120 KM (przy 3750 obr/min.), 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 199 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,7 sekundy, średnie zużycie paliwa 4,2 l/100 km, wyposażenie Lounge, cena podstawowa 70 600 złotych.

Podstawowe dane techniczne: długość 4532 mm, rozstaw osi 2636 mm, szerokość 1792 mm, wysokość 1497 mm, prześwit b.d., pojemność bagażnika 520 l, średnica zawracania 10,9 m, pojemność zbiornika paliwa 45 l, masa własna 1270 kg, ładowność 500 kg.

Testy zderzeniowe EuroNCAP: - bezpieczeństwo dorosłych 31,3 punktów (82 proc. maksymalnej oceny), bezpieczeństwo dzieci 29,8 pkt. (60 proc.), ochrona pieszych 26,2 pkt. (62 proc.), systemy podnoszące bezpieczeństwo 3 pkt. (25 proc.) i 6,9 pkt. (57 proc.) - czytaj także: TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Fiat Tipo | Październik 2016

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry