Untitled Document
www.jedz-bezpiecznie.pl
NOWE NA STRONIE:
TESTY ZDERZENIOWE EURONCAP | Punto... | Grudzień 2017
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA | Trzeci fotelik Britax-Romer zgodny z i-Size | Foteliki samochodowe
SALON SAMOCHODOWY | Wrażenia z jazdy - Nareszcie! | SEAT Ibiza V FR
Aktualne informacje o stanie polskich dróg | Karta Praw Ofiar Wypadków Drogowych

www.jedz-bezpiecznie.pl

www.jedz-bezpiecznie.pl
www.jedz-bezpiecznie.pl
POLECAMY
Dekada BRD 2011-2020
PATRONUJEMY
Kampania społeczna "Bądźmy Razem Bezpieczni"
SERWISY

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie

Bezpieczeństwo dzieci

Przepisy ruchu drogowego

Doskonalenie techniki jazdy

Salon samochodowy

Wywiady

Testy zderzeniowe EuroNCAP

Akcje przywoławcze do serwisów

Technika

Produkty

Porady

Czytelnia

Z rynku

Wydarzenia

Sport



 

 


 
Plusy i minusy | Mercedes Klasa E All-Terrain

Szukamy minusów
29-08-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Bazową wersję Mercedesa Klasy E All-Terrain wyceniono na ponad 200 tysięcy złotych, po dobraniu opcji cena testowego egzemplarza wzrosła o drugie tyle! Naturalnie w tak drogim samochodzie z łatwością znajdziemy więcej zalet niż wad, ale mamy swoje typy!





Plusy



Ochrona pieszego. Powoli standardem wyposażenia nowych samochodów stają się systemy monitorujące sytuację na drodze i sygnalizujące kierowcy ryzyko kolizji z innym pojazdem. W przypadku braku reakcji komputer pokładowy rozpoczyna automatyczne hamowanie. Rozwinięciem tych systemów jest funkcja rozpoznawania osób (a także zwierząt), których obecność przed pojazdem może doprowadzić do potrącenia. We wszystkich przypadkach kierowca Mercedesa Klasa E All-Terrain otrzymuje ostrzeżenie w postaci piktogramu na zestawie wskaźników deski rozdzielczej, jak i wyświetlaczu head-up (nad formą gramatyczną producent musi jeszcze popracować).

Dodatkowy plus za aktywną maskę silnika, która w momencie potrącenia pieszego unosi się (według danych producenta) o około 85 mm w miejscu mocowania zawiasów do nadwozia. W ten sposób powstaje poduszka powietrzna chroniąca przede wszystkim głowę pieszego o twarde elementy w komorze silnika.

Warto tu jeszcze raz przypomnieć, że Mercedes Klasa E (w nadwoziu sedan) uzyskał trzeci najlepszy wynik w kategorii ochrony pieszych (32,5/77 proc.) ze wszystkich testowanych modeli przez organizację EuroNCAP w 2016 roku.



Zawieszenie. Pneumatyczne zawieszenie zastępujące tradycyjne konstrukcje amortyzatorów to kolejny element fabrycznego wyposażenia Mercedesa Klasa E All-Terrain. Jadąc takim samochodem po utwardzonych drogach ma się wrażenie unoszenia tuż nad ziemią. Stąd też i potoczna nazwa tego typu zawieszenia brzmi Sky Hook czy AirMatic. Wrażenie to potęguje jazda bo nierównościach w terenie (dodatkowo testowany model miał stały napęd na wszystkie koła). Kierowca może przy tym zmieniać charakterystykę pracy pneumatycznego zawieszenia wybierając jeden z pięciu programów jazdy. W przypadku aktywacji All-Terrain prześwit zawieszenia zwiększa się płynnie o 20 mm (do prędkości 35 km/h), przy Sport bądź dynamiczniejszej jeździe w trybie Comfort (powyżej 125 km/h) obniża się o 15 mm zmieniając tym samym środek ciężkości auta.



Zabezpieczenie części bagażowej. Niby proste, ale i bardzo praktyczne rozwiązanie - elastyczna siatka schowana w belce rolety bagażnika. Dzięki niej, nie tylko przy przewożeniu większych przedmiotów, dodatkowo można jednym ruchem odgrodzić kabinę pasażerską od bagażnika. Ze swojej strony polecamy jej zamocowanie, gdy na kanapie mamy pasażerów.

Minusy



Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Chociaż najbezpieczniejszym miejscem (i preferowanym także przez nas) do zamontowania fotelika dziecięcego jest kanapa, są sytuacje gdy musimy ustawić go z przodu (co też zawsze w naszych testach uwzględniamy). Przy pozycji zgodnej z kierunkiem jazdy nie ma większych wymagań, ale jeśli jest to tyłem do kierunku jazdy, to bezwględnie trzeba dezaktywować poduszkę powietrzną pasażera. Wielu producentów samochodów stosuje do tego manualny wyłącznik, Mercedes stawia jednak na inne rozwiązanie - system automatycznego rozpoznania fotelika i dezaktywacji poduszki.

I tu mamy dylemat, bo z jednej strony jest to rozwiązanie, nad którym kierowca ma pełną kontrolę, a poduszka jest nieaktywna tylko w określonej sytuacji (pomijając już wadę w działu elektroniki zgłoszoną w ramach akcji serwisowej do UOKiK w marcu tego roku). Z drugiej wymaga zakupu fotelika wyposażonego w odpowiedni moduł sterujący, który oferuje tylko serwis Mercedesa. Użycie innego modelu, chociażby nie różnił się od niego wyglądem (Britax-Romer), stanowić będzie dla dziecka śmiertelne zagrożenie. Bezwględnie stawiamy na maksymalne bezpieczeństwo, ale tutaj producent samochodu nie pozostawia nam żadnego wyboru i pozbawia elastyczności w przekładaniu fotelika z innego samochodu. Ponadto, po kilku miesiącach użytkowania dziecko z niego wyrośnie, a z odsprzedażą fotelika nie będzie łatwo. A może się mylimy w tej ocenie?



Miejsce na gaśnicę. To nie pierwszy model Mercedesa, w którym spotykamy się z umieszczeniem gaśnicy pod fotelem kierowcy (w Klasie E All-Terrain wymaga to dopłaty 677 złotych). Skoro producent zdecydował się na to rozwiązanie, musiał wcześniej sprawdzić jego wytrzymałość w testach fabrycznych. W to nie wątpimy, ale jednak wyobraźnia podsuwa sytuację, gdy podczas wypadku oderwana gaśnica z impetem uderza w nogi kierowcy, przetacza się pod pedały czy w sposób niekontrolowany przemieszcza po wnętrzu kabiny (ten pocisk "w stanie spoczynku" waży ponad kilogram). Ale może znów przesadzamy z oceną?



Przestrzeń bagażnika. Mercedes nazywa Klasę E All-Terrain alternatywą dla kompaktowych SUV-ów. Modele w tym segmencie, obok mniejszych czy większych właściwości jezdnych w terenie, cechują się również praktyczną przestrzenią bagażową. W tej kwestii testowany model powinien być bezkonkurencyjny, bo dostępny jest tylko w nadwoziu kombi. I faktycznie tak jest biorąc pod uwagę długość bagażnika, z wysokością - pod zwijaną automatycznie roletą - jest już gorzej, o czym przekonaliśmy się podczas prób pakowania wózków dziecięcych. I na zakończenie po raz trzeci z rzędu postawimy pytanie - czy nie mylimy się w ocenie?

Dane z komputera pokładowego: przejechany dystans podczas testu: 443 km, średnia prędkość: 37 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,5 l/100 km.

czytaj także:
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
 
www.jedz-bezpiecznie.pl
copyright 2002-2017 | magazyn motoryzacyjny "Jedź Bezpiecznie" wydawany jest od 2002 roku | wydawca: Williana | kontakt | do góry