portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
WYDARZENIA | Kia EV9 w podwójnej koronie World Car Awards
POLSKIE DROGI | Droga ekspresowa S11 wydłuży się o kolejne kilometry
TESTY | Dziecko w Kii EV6 - foteliki i wózki

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Plusy i minusy | Renault Megane III hatchback facelifting 2013

W jednym lepiej, w drugim gorzej
11-12-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Nowy Megane wnosi do gamy modeli Renault nowe rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo na drodze. Niestety, większość naszych zastrzeżeń odnosi się do bezpieczeństwa podróżujących nim dzieci.



Plusy



Visio System. Renault wprowadza w końcu stosowane już przez innych producentów samochodów rozwiązania. Proponowany pakiet składa się z dwóch elementów. Pierwszy to funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania - aktywuje się po przekroczeniu 45 km/h i jeśli w pobliżu nie zostanie wykryte inne źródło światła wiązka reflektorów zwiększa automatycznie zasięg z 30 do 100 metrów. Drugi to asystent kontroli pasa ruchu, choć w tym przypadku mamy zastrzeżenia co do siły - przy włączonym radiu - sygnału dźwiękowego. Pakiet dodatkowo zawiera czujniki parkowania z przodu oraz kolorową kamerę cofania ze statycznymi i dynamicznymi liniami pomocniczymi. Całość dostępna jest tylko w wersji wyposażenia Bose i kosztuje 3000 złotych.



Ekonomia. Choć silnik benzynowy 1.2 TCe 130 KM nie ma znaczka Renault eco2, to kierowca może uczyć się zasad eco-drivingu. Pomaga w tym komputer pokładowy wsparty systemem R-Link. Aplikacja raportu z podróży monitoruje dwa zachowania kierowcy - korzystanie z pedału przyspieszenia oraz przewidywania sytuacji na drodze (akurat przy automatycznej przekładni jest to łatwiejsze do opanowania). W tej "grze" do zdobycia jest 100 punktów, a nagrodą oszczędność paliwa. W naszym przypadku, na dystansie 498 km mieliśmy 66/100 co przełożyło się na "darmowe" przejechanie dodatkowych 42 kilometrów (oszczędziliśmy więc 3,3 litra benzyny w cenie 5 złotych, czyli 16,60 złotych).



Pozycja za kierowcą. W jej optymalnym zajęciu pomaga regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica (fabrycznie już pokryta skórą) oraz regulowane na wysokość zagłówki i pasy bezpieczeństwa (co u innych nawet w tym segmencie nie zawsze się przydarza). W Megane w obu fotelach - poza regulacją odległości - można ustawić wysokość oraz podparcie lędźwiowe (standard wszystkich wersji wyposażenia!). Dodatkowo ich wyprofilowania dobrze trzymają sylwetkę siedzących osób, a po dłuższej podróży nie czuć zmęczenia.

Minusy



Ostrzeżenia. Po obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera znajdują się ostrzeżenia przed ustawieniem na jego miejscu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnych poduszkach powietrznych. W ostatnich modelach tej marki przybrały one postać uniwersalnych piktogramów. W testowanym Megane pojawiła się - wzorem Dacii - naklejka z długim tekstem w kilku językach (w tym po polsku). Jednak jest on na przezroczystym tle przez co trudno je dostrzec, a napisy są mało czytelne.



Top-tether. Dziś trudno znaleźć nowy model samochodu, w którym nie ma dodatkowego punktu mocowania fotelików dziecięcych z grupy 1. Do takich nielicznych wyjątków należy Megane, bo uchwytu przypominającego ten do mocowania siatki bądź linek zabezpieczających przewożone w bagażniku przedmioty do tego nie zaliczamy. Tym bardziej, że jest on umieszczony asymetrycznie do rozstawienia uchwytów Isofix, a pas z fotelika wychodzi centralnie.



Zabezpieczenie bagażu. O ile za kanapą znajdują się duże, solidnie przytwierdzone oczka do zamocowania wspomnianych wyżej linek i siatek, to nie znajdziemy ich po przeciwległej stronie bagażnika. Pod wykładziną odkryliśmy dwa takie miejsce, o które co prawda można zaczepić - pod warunkiem, że są cienkie - haczyki, ale sposób ich wykonania odwodzi nas od tej myśli.

Dane z komputera pokładowego: pokonany dystans: 506 km, średnia prędkość 43 km/h, średnie zużycie paliwa 8 l/100 km

czytaj także:
· Pierwsze wrażenia | Nie tylko dla melomanów
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· BezpieczeÅ„stwo dziecka | Foteliki i wózki
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry