AKCJE PRZYWOŁAWCZE DO SERWISÓW
UOKiK | 2019 | Alpine A110, Honda, Jaguar I-Pace, Mercedes Sprinter, Porsche Panamera, Renault Trafic, Toyota
Blisko 9,5 tysiąca samochodów musi trafić do serwisów
31-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Honda, Mercedes, Porsche, Toyota
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał od producentów samochodów informacje o kolejnych akcjach serwisowych. Najwięcej wezwań otrzymają posiadacze modeli Hondy, Porsche i Toyoty.
Renault, właściciel marki Alpine, ogłosił kampanię serwisową dla jedynego modelu w ofercie - A110. Potencjalnych powodów jest kilka - ryzyko obecności opiłków metalu w elektrozaworze sterującym ciśnieniem oleju, niedostateczne dokręcenie śrub zamka pokrywy górnej i stykanie się wiązki elektrycznej przepustnicy z układem wydechowym.
Ryzyka związane z tymi wadami to między uszkodzenie silnika czy możliwość otwarcia przedniej klapy (w tym miejscu jest bagażnik).
W Polsce problemy te mogą dotyczyć 33 egzemplarzy, naprawa polegać będzie na zmianie oprogramowania komputera wtrysku, ponownym dokręceniu śrub i poprawieniu ułożenia wiązki elektrycznej przepustnicy wydechu.
Szczegółowe informacje można uzyskać poprzez formularz kontaktowy na stronie katowice.alpinecars.com
Honda wzywa do serwisów właścicieli dziesięciu swoich modeli. Są to: Accord (2003-15), Civic (2001-12), CR-V (2002-12), City (2006-10), Jazz (2002-15), Legend (2007), Insight (2010-12), Odyssey (2002-03), Pilot (2003-13) i Stream (2001-05) wyprodukowane w Wielkiej Brytanii, Japonii, Chinach, Turcji, Stanach Zjednoczonych i Tajlandii.
Choć lista jest długa, w Polsce to 3780 samochodów, to dotyczy tylko egzemplarzy, w których - w następstwie wypadku lub wcześniejszych akcji serwisowych - wymieniane były przednie poduszki powietrzne. Okazało się, że stosowane w nich środki pirotechniczne są podatne na wilgoć lub wysokie temperatury. Efektem tego może być otwarcie - w trakcie wypadku - poduszek pod zbyt dużym ciśnieniem. Może to spowodować pęknięcie poszycia, a tym samym ryzyko zranienia pasażerów metalowymi odłamkami obudowy.
Japoński koncern zapowiedział bezpłatną wymianę wadliwych elementów.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 801 811 711.
Problemy nie omijają też modelu, który zdobył prestiżowe tytuły Car of the Year 2019 i World Car of the Year 2019. Przedstawiciel Jaguara, British Automotive Polska, poinformował o potencjalnej usterce w I-Pace (2019-20). Dotyczy ona układu odzyskiwania energii, w którym "czas potrzebny na osiągnięcie 75 procent kompensacji początkowego żądania hamowania będzie dłuższy o 0,5 sekundy ponad czas dopuszczalny przez obowiązujące regulacje".
Jak się okazuje ta z pozoru błaha wada ma wpływ na dłuższą drogę hamowania. W Polsce akcją serwisową, polegającą na zmianie oprogramowania, objęto 118 egzemplarzy I-Pace.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 354 34 30.
Mercedes ogłosił akcję serwisową dla - w Polsce 18 egzemplarzy - Sprintera (W 907). W modelach - wyprodukowanych w Niemczech - z podwoziem komfortowym i zawieszeniem pneumatycznym, nie zamontowano drążka skrętnego. W konsekwencji może to zaburzyć działanie systemu ESP, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 354 40 01.
W I-generacji Porsche Panamera (typ 970) istnieje ryzyko zawilgocenia, a tym samym zwarcia elektrycznego, w sterowniku nawiewu klimatyzacji. Może to skutkować pożarem, także w zaparkowanym pojeździe przy nieuruchomionym silniku. W Polsce akcją serwisową objęto 1119 egzemplarzy Porsche Panamera.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 61 650 35 54.
Ogłoszone przez Renault w drugiej połowie lipca 2019 roku dwa wezwania do serwisów dotyczą trzeciej generacji modelu Trafic. W egzemplarzach wyprodukowanych we Francji w okresie 18 maj - 13 września 2018 roku istnieje ryzyko odkształcenia się łącznika linek hamulca ręcznego. Przekłada się to na mniejszą jego sprawność po zaciągnięciu.
Wada ta może dotyczyć 605 samochodów sprzedanych na polskim rynku. Bezpłatna naprawa obejmie wymianę linek pomocniczych, łącznika oraz regulatora luzu hamulca parkingowego.
Druga usterka dotyczy egzemplarzy Trafic III wyprodukowanych we Francji pomiędzy 7 a 14 marca 2018 roku. W jego zbiorniku zamontowano ścianki o grubości 0,5 mm zamiast wymaganej 3 mm. W następstwie tego może dojść do wycieku paliwa. W Polsce akcją serwisową objęto 18 samochodów, w których zostanie wymieniony zbiornik paliwa.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 800 900 803.
TESTY | Samochody dostawcze - Średni furgon Renault z długą przestrzenią ładunkową
Toyota zgłosiła trzy akcje serwisowe. Pierwsza obejmuje modele Camry, Corolla, RAV4 i Prius PHV oraz - z należącej do tego koncernu marki Lexus - ES300h, UX250H i LC500/500h wyprodukowane w Japonii pomiędzy 26 kwietnia a 6 czerwca tego roku. Powodem jest wada silniczka pompy w układzie hamulcowym, w którym może dojść do zablokowania szczotek, a tym samym przerwania połączenia elektrycznego. Usterka ta zostanie kierowcy zasygnalizowana kontrolkami i komunikatem na desce rozdzielczej, ale przede wszystkim stworzy ryzyko utraty wspomagania i wydłużenia drogi hamowania, a w konsekwencji wypadku.
W Polsce problem ten może dotyczyć 522 samochodów. Toyota zadeklarowała bezpłatną wymianę wadliwych części.Natomiast w modelu Proace wyprodukowanym we Francji w okresie 25 maj 2016 - 28 luty 2019 roku, w trakcie gwałtownego manewru może dojść do samoczynnego odpięcia pasa bezpieczeństwa zamontowanego na skrajnym miejscu podwójnej kanapy z przodu. Ta usterka dotyczy w naszym kraju 2640 samochodów marki Toyota. Ponieważ II-generacja jest wspólnym projektem z Citroenem (Jumpy) i Peugeot (Expert) być można lista ta będzie dłuższa. Naprawa polega na bezpłatnej wymianie klamry pasa bezpieczeństwa.
Trzecia akcja dotyczy hybrydowego Yarisa wyprodukowanego pomiędzy 6 lutym 2018 a 2 kwietnia 2019 roku we Francji. W egzemplarzach tych mogło dojść do wadliwego zlutowania tranzystorów w przetworniku DC-DC. Odpowiada on za redukcję mocy pomiędzy akumulatorem wysoko- i niskonapięciowym. W efekcie układ hybrydowy nie będzie ładowany, a jego wyłączenie obniży moc przekazywaną na koła pojazdu. Toyota przestrzega, że podczas jazdy z wyższą prędkością, zwiększa to ryzyko kolizji.
Wada dotyczy 505 egzemplarzy Yarisa, w których zostaną wymienione niezbędne elementy.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 449 05 00.
TESTY | Pierwsze wrażenia - Miejski hit Toyoty z napędem hybrydowym
POLECAMY
UOKiK | lipiec 2019 część 1
Siedmiu producentów samochodów wysyła wezwania do serwisów