WYDARZENIA
World Car of the Year | 2019
Jaguar I-Pace i długo, długo nic
17-04-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum i WCotY
Podobnie jak w Genewie, tak i tuż przed otwarciem New York International Auto Show poznaliśmy zwycięzców konkursu z cyklu Car of the Year. Z tą różnicą, że teraz dodano do nazwy słowo World.
Od kilku lat dni prasowe Geneva International Motor Show poprzedzone są finałem europejskiego plebiscytu Car of the Year. Nazajutrz jury globalnej odsłony tego konkursu przedstawia finałową trójkę kandydatów do tytułów w sześciu kategoriach. Od tej edycji ponownie są to: World Car Design, World Green Car, World Performance Car, World Luxury Car, World Urban Car i World Car of the Year. Dziś poznaliśmy ostatecznych zwycięzców w każdej z nich.
W kategorii World Car Design nominowane modele to Jaguar I-Pace, Suzuki Jimny i Volvo XC40. Zwycięzcą został elektryczny model Jaguara, który tym samym podtrzymał passę koncernu Jaguar Land Rover w tej kategorii. Przed rokiem tytuł ten otrzymał Range Rover Velar, a w 2017 roku Jaguar F-Pace.
Do miana ekologicznego samochodu roku kandydowali Audi e-tron, Hyundai Nexo i Jaguar I-Pace. I tutaj model JLR pozostał bezkonkurencyjny!
Konkurentami do World Performance Car 2019 byli: Aston Martin Vantage, McLaren 720S i Mercedes-Benz AMG 4-drzwiowe coupe. Od dziś tytuł ten należy do coupe McLarena. Egzotyka? Wręcz przeciwnie, od jesieni ubiegłego roku działa w Warszawie oficjalne przedstawicielstwo tej marki. W ofercie jest też i 720S!
Świat luksusu, w porównaniu do poprzedniej kategorii, jest bardziej przyziemny. Z grona Audi A7, Audi Q8 i BMW serii 8 wybrano limuzynę z Ingolstadt. Podobnie było przed rokiem, gdy zwyciężył model A8. W sumie Audi może poszczycić się 10 nagrodami w różnych kategoriach przyznanych 15-letniej historii tego konkursu.
Pewne zdziwienie wywołało zestawienie kandytatów do tytułu miejskiego auta: Hyundai AH2/Santro, Kia Soul i Suzuki Jimny. Dziś jest jeszcze większe, bo faktycznie przypadło małej terenówce z Japonii! I jest to też klasyczny przykład do trzech razy sztuka, w 2017 roku w finałowej trójce znalazł się Ignis, przed rokiem Swift.
Poznaj szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP dla Suzuki Jimny
O najważniejszy tytuł ubiegali się w tym roku: Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Volvo S60/V60. I znów bezkonkurencyjny okazał się elektryczny model koncernu JLR. Jaguar I-Pace może więc poszczycić się dwoma tytułami Car of the Year i World Car of the Year. Do tego należy doliczyć ponad 50 innych nagród. To nieosiągalny do tej pory wyczyn i chyba najlepsze zobrazowanie ewolucji jaka zaszła w motoryzacji.