PORADY

Eksploatacja | Samochody

Wymiana oleju w skrzyni biegów?

20-02-2018 | źródło: materiały prasowe | foto: archiwum

Niewiele deklaracji producentów samochodów wywołało takie zamieszanie w warsztatach jak hasło: oleju w skrzyni biegów wymieniać nie trzeba. Biorąc pod uwagę, że w większości konstrukcji nie ma takiej potrzeby przed przebiegiem rzędu 150-200 tys. km, można zrozumieć, dlaczego to już nie interesuje producenta pojazdu. Tyle, że w Polsce samochody jeżdżą znacznie dłużej.

PORADY | Wymiana oleju w skrzyni biegów?

W ujęciu statystycznym średni wiek samochodu w Polsce to 13,6 lat, a średni roczny przebieg to 14,4 tysięcy kilometrów. Mnożąc jedną wartość przez drugą uzyskamy niemal 200 tysięcy kilometrów. To oznacza, że w Polsce jeździ blisko 7 milionów samochodów, w których powinniśmy wymienić olej w skrzyni biegów. O ile o wymianie oleju w przekładni pamiętają głównie właściciele pojazdów z przekładnią automatyczną, o tyle ta potrzeba umyka użytkownikom skrzyń manualnych.

Rola oleju przekładniowego

Tymczasem nawet w tak relatywnie prostej konstrukcji olej spełnia bardzo istotne funkcje, poza oczywistym redukowaniem tarcia:

  • odprowadza ciepło,

  • dzięki specjalnym dodatkom usprawnia działanie synchronizatorów,

  • oczyszcza smarowane elementy,

  • redukuje hałas,

  • niweluje luz pomiędzy smarowanymi elementami,

  • tłumi drgania i wibracje,

  • chroni smarowane elementy przed korozją.

Stary i zużyty olej niewystarczająco spełnia swoje zadania. Przebieg 150-200 tysięcy kilometrów to sygnał, że olej należy wymienić - tym bardziej, że niewielu właścicieli samochodów kupionych z drugiej ręki ma absolutną pewność co do przebiegu swoich aut.

"Wymiana oleju w skrzyni biegów oznacza, że podczas dalszej eksploatacji auta nie trzeba będzie jej powtarzać. Dowód wykonania takiej usługi jest dodatkowo świetnym argumentem przy sprzedaży samochodu, potwierdzającym, że właściciel dba o pojazd"

- tłumaczy Andrzej Husiatyński, szef działu technicznego TOTAL Polska.

Dobór i wymiana oleju przekładniowego

Zasady doboru oleju do skrzyni biegów są identyczne jak w przypadku oleju silnikowego - olej musi spełniać normy określone przez producenta pojazdu.

"Total ma ogromne doświadczenie we współpracy z producentami samochodów i to nie tylko tymi wywodzącymi się z Francji. Oleje przekładniowe posiadają odpowiednie normy i specyfikacje. Musimy mieć pewność, że wybrany olej ma odpowiednią jakość. Nawet jeśli lepkoścć jest spójna z oryginałem, to zastosowane w nim dodatki nie muszą być kompatybilne z materiałem użytym na synchronizatory"

- podkreśla Andrzej Husiatyński.

W większości przypadków wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów jest czynnością prostą i nie wymaga dodatkowego oprzyrządowania. Inaczej jest w przypadku przekładni automatycznych. Tu coraz częściej potrzebne jest urządzenie do dynamicznej wymiany oleju, która odbywa się pod ciśnieniem. Samo odkręcenie korka spustowego nie pozwoli na opróżnienie skrzyni ze zużytego oleju - należy go wypłukać podając nowy olej. Dodatkowo, po wymianie należy przeprowadzić proces adaptacji skrzyni. Dlatego jest to zadanie dla mechanika w warsztacie samochodowym.

Na forach internetowych można przeczytać, że wymiana oleju prowadzi do awarii skrzyni. To błędne myślenie. Zdarza się, że wymiana oleju uwypukla usterkę skrzyni, którą dzięki temu można łatwo zdiagnozować i usunąć, zanim dojdzie do bardzo poważniejszego uszkodzenia. Z pewnością lepiej zapobiegać niż leczyć, a wymiana oleju w skrzyni biegów to pierwszy krok w kierunku jej wieloletniej i bezproblemowej eksploatacji.