POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Działania na rzecz BRD | Fundacja "Jedź Bezpiecznie"
Piknik bezpieczeństwa na Stacji Mercedes
12-07-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W swojej ponad 130-letniej historii Mercedes odgrywa znaczącą rolę w poprawie bezpieczeństwa na drodze. Dość wspomnieć, że w 1995 roku jako pierwszy producent zastosował seryjnie system ESP, a w 2002 roku Klasy C i E rozpoczęły erę 5-gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Nie bez przyczyny więc działająca w Warszawie letnia Stacja Mercedes stała się miejscem organizacji pikniku promującego BRD. Jej współorganizatorem było Partnerstwo Dla Bezpieczeństwa Drogowego, którego jednym z założycieli był... Mercedes Polska. Partnerem tej organizacji jest również Fundacja "Jedź Bezpiecznie", w ramach naszych działań poprowadziliśmy Warsztaty Edukacyjne "Bezpieczne dziecko w podróży i na drodze".
W trakcie pikniku sprawdziliśmy wiedzę dzieci z przepisów ruchu drogowego. Po raz kolejny praktyka udowodniła, że najmłodsi są w tym temacie bardzo dobrze wyedukowani. W omawianiu błędnych odpowiedzi pomagali rówieśnicy!
Przygotowaliśmy też nowe zestawy pytań dla dorosłych. W większości dotyczyły one podstawowych przepisów związanych z jazdą na rowerze. Z prawidłowymi odpowiedziami było różnie - wszak wedle obowiązującego w Polsce prawa każda osoba pełnoletnia "staje się" rowerzystą bez konieczności udokumentowania znajomości przepisów ruchu drogowego!
Każdy uczestnik naszych Warsztatów otrzymał zestaw odblasków przygotowanych przez Tramwaje Warszawskie. Spółka jest organizatorem, już po raz szósty, kampanii "Bądźmy Razem Bezpieczni". Jednym z jej Partnerów jest Fundacja "Jedź Bezpiecznie".
Na przykładzie Klasy B przygotowaliśmy warsztaty z optymalnego doboru fotelika dla dzieci oraz jego prawidłowego montażu z wykorzystaniem fabrycznych elementów samochodu.
Do dyspozycji mieliśmy foteliki z każdej grupy wiekowo-wagowej. Tym pierwszym jest fotelik dla niemowląt (grupa 0/0+), który zawsze montujemy tyłem do kierunku jazdy, co zrobiliśmy na prawym miejscu pasażera. Pytaliśmy przy tym, czy wszystko jest OK?
Pytanie było podchwytliwe. Wszyscy z uczestników warsztatów mówili o konieczności odłączenia przedniej poduszki powietrznej pasażera. Wskazywali przy tym na powszechny piktogram widniejący z boku kokpitu. Ale nikt nie zwrócił już uwagi na znajdujące się nad nim ostrzeżenie! Ten egzemplarz Klasy B nie posiadał stosownego wyłącznika - ani automatycznego, ani manualnego! Dajemy to pod rozwagę także producentowi auta.
Fundacja ZenDriving przygotowała symulator jazdy. Czy podczas takiej zabawy możemy być zestresowani?
Specjalistyczne oprogramowanie potwierdziło, że tak. Podczas kilkuminutowej jazdy nasza frustracja rosła, bo nie wszystko szło tak gładko jak nam się wcześniej wydawało. Z upływem czasu, przy prędkości ponad 100 km/h coraz częściej popełnialiśmy błędy i to na pustym torze!
Imponująca wielkością ciężarówka PZU skrywała kino 5D. Nietrudno jej nie zauważyć, dlatego każdemu (niestety tylko osobie pełnoletniej) kto ją spotka polecamy seans na temat bezpieczeństwa na drodze!
Prawnym obowiązkiem każdego z nas jest udzielenie pierwszej pomocy. W praktyce wciąż niewiele osób posiada praktyczne umiejętności, o ich podniesienie zadbał warszawski oddział PCK. Podstawowa zasada: przynajmniej zgłosić zdarzenie pod numer telefonu 112.
Na rynku oferowanych jest wiele apteczek samochodowych, których zawartość bywa diametralnie różna. O tym co powinno się w niej znaleźć rozmawialiśmy z Rafałem Sakowskim z PCK - materiał opublikujemy wkrótce.
Piotr Sobociński z Fundacji "Jednym Śladem" zaprezentował moto-ambulans zbudowany na bazie Yamahy Tenere XT660Z. Dzięki niemu Fundacja mogła uruchomić projekt "Wiozący życie", którego celem jest niesienie pomocy poszkodowanym w wypadkach samochodowych. W miejskich korkach krótszy czas dotarcia takim motocyklem jest nieoceniony.
Z kolei Fundacja Krzysztofa Hołowczyca "Kierowca Bezpieczny" zachęcała do sprawdzenia swojego refleksu. Były dwa podejścia - normalne i w alkogooglach. Różnicę najlepiej obrazuje nasz wynik - 32 i 11 trafienia!
Piknik BRD na Stacji Mercedes przyciągnął wiele osób działających w tej dziedzinie. Od lewej Robert Mazur - dyrektor Szpitala Wolskiego, poseł Michał Szczerba - wiceprzewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. BRD, Wojciech Pasieczny - emerytowany policjant z WRD Komendy Stołecznej Policji, obecnie ekspert w zakresie BRD i biegły sądowy oraz Barbara Oleksiewicz - wicedyrektorka Zespołu Szkół Samochodowych i Licealnych nr 2 w Warszawie, w którym prowadzona jest klasa o kierunku Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego.
Pomimo wakacji i częściowo deszczowej pogody frekwencja na pikniku dopisała. W naszych testach wzięło udział 21 dzieci i 5 dorosłych, zaś w warsztatach z fotelików 4 osoby. Dziękujemy!