Z RYNKU
Rynkowe debiuty | Chery
Chery – nowa marka, ale i już dobrze znany producent samochodów z Chin
| tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum Jedź Bezpiecznie
Chery to kolejna chińska marka samochodów, która oficjalnie debiutuje w Polsce. Jednocześnie jest to koncern-matka dla modeli już cieszących się dużą popularnością na naszym rynku.
Pod koniec 2024 roku na polskim rynku zadebiutowały dwie chińskie marki samochodów – Jaecoo i Omoda. Choć nie były pierwszymi przedstawicielami tego kraju, od udało im się osiągnąć bardzo dobre wyniki sprzedaży. Jak wynika z danych SAMAR, już po pierwszym kwartale 2025 roku zajmują drugie i trzecie miejsce wśród obecnych w Polsce – a jest ich już 19 – chińskich producentów aut.
Co stoi za ich sukcesem? Naszym zdaniem przede wszystkim fakt, że nie oferują wyłącznie samochodów elektrycznych, a gama modelowa została ograniczona do popularnych SUV-ów. Kluczowe okazują się również: korzystna relacja jakości wykonania do ceny, bogate wyposażenie standardowe oraz zadowalające osiągi.
Potwierdzają to nasze testy modelu Jaecoo 7 – zarówno w wersji spalinowej, jak i hybrydowej plug-in – oraz pierwsze oględziny nowości jaką jest Omoda 9. Przed nami jeszcze jazdy Omodą 5, czyli nieco starszym modelem, który już teraz świetnie radzi sobie w konfrontacji z dobrze zadomowionymi na rynku markami autosobowych. Po pięciu miesiącach 2025 roku zajmuje 11. pozycję w rankingu sprzedaży nowych samochodów w Polsce.
Ten nieco dłuższy wstęp nie jest przypadkowy. Za markami Jaecoo i Omoda stoi koncern Chery Automobile, który oferuje również modele pod własnym szyldem. Można o nim śmiało powiedzieć, że to chiński odpowiednik grup Stellantis czy Volkswagen. I właśnie teraz Chery – tak, pisane przez „r”, to nie literówka – oficjalnie debiutuje na polskim rynku.
Chery - właściciel marek Jaecoo i Omoda
Za datę powstania Chery przyjmuje się 8 stycznia 1997 roku. Pierwszym modelem w jej ofercie była licencyjna wersja SEAT-a Toledo, a kolejnym – miejski maluch QQ, do złudzenia przypominający Daewoo Matiza (późniejszego Chevroleta Sparka). Przełomem okazał się dopiero debiut samodzielnie opracowanego SUV-a TIGGO, który zadebiutował dekadę później.
To właśnie ta seria stała się flagową gamą modelową Chery i początkiem ekspansji na rynki zagraniczne – głównie Bliskiego Wschodu i Ameryki Południowej. Z myślą o Europie koncern zdecydował się jednak na stworzenie dwóch nowych marek – wspomnianych już Jaecoo i Omoda.
Jak się okazało, były one swoistym zwiastunem większej ofensywy. Na fali sukcesu obu marek, koncern zdecydował się wprowadzić na nasz kontynent także swoją markę-matkę. Co ciekawe, pierwszym europejskim krajem, w którym Chery debiutuje oficjalnie, jest Polska.
Chery TIGGO 7 - SUV z napędem na przednią lub obie osie
Oferta Chery w Polsce oparta jest na dwóch modelach. Pierwszym z nich jest TIGGO 7 – SUV klasy kompaktowej (segment C), o długości 4553 mm, rozstawie osi 2670 mm, szerokości 1862 mm i wysokości 1696 mm. Niezależnie od wersji napędowej, pojemność bagażnika wynosi 500 litrów.
TIGGO 7 dostępny jest z dwoma typami układów napędowych. W wersji spalinowej pracuje silnik 1.6 T-GDI o mocy 147 KM w zestawie z 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną. Do wyboru jest napęd na przednie lub wszystkie koła.
Alternatywą jest hybryda typu plug-in, oparta na jednostce benzynowej 1.5 T-GDI (143 KM) oraz silniku elektrycznym z baterią o pojemności 18,3 kWh. Łączna moc wynosi 279 KM, a zasięg w trybie bezemisyjnym to około 90 kilometrów.
Układ ten opracowano w ramach technologii CSH (Chery Super Hybrid), która obejmuje między innymi specjalnie zaprojektowaną przekładnię DHT i zaawansowany system zarządzania energią. Uwagę zwraca możliwość szybkiego ładowania prądem stałym z mocą do 40 kW – poziom naładowania baterii od 30 do 80 proc. można osiągnąć w zaledwie 20 minut.
Oba te układy napędowe są identyczne jak w bliźniaczym modelu Jaecoo 7.
Wersja spalinowa Chery TIGGO 7 oferowana jest w trzech poziomach wyposażenia: Essential, Comfort oraz Prestige (tylko z napędem 4x4). Już w podstawie znajdziemy między innymi siedem poduszek powietrznych, czujniki i kamerę cofania, a także dwustrefową klimatyzację automatyczną.
Na liście systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy znajdują się między innymi asystent utrzymania pasa ruchu, system ostrzegania przed kolizją z funkcją monitorowania ruchu poprzecznego podczas cofania, ostrzeżenia o zbliżającym się pojeździe lub pieszym podczas otwierania drzwi, a także adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości.
W wyższych wersjach wyposażenia (Comfort i Prestige) oferowana jest kamera 540°, która umożliwia podgląd nawierzchni pod samochodem.
Dla wersji plug-in przewidziano dwa warianty wyposażenia: Essential i Prestige – w obu przypadkach z napędem na przednią oś. W standardzie znalazła się dodatkowa, ósma poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy.
Ceny modelu Chery TIGGO 7 w wersji spalinowej są w przedziale od 124 900 zł do 154 900 zł. Za hybrydę plug-in zapłacimy od 154 900 do 164 900 zł.
Chery TIGGO 8 - SUV dla siedmiu osób
Chery TIGGO 8 to SUV klasy średniej (segment D), wyróżniający się możliwością przewozu nawet siedmiu pasażerów. Trzeci rząd siedzeń wpływa na pojemność bagażnika, która wynosi 193 litrów. Po złożeniu foteli rośnie do 889 litrów. Zabudowa tylnej części nadwozia wyklucza zastosowanie napędu na cztery koła.
TIGGO 8 mierzy 4725 mm długości, 1860 mm szerokości i 1705 mm wysokości. Rozstaw osi to 2710 mm.
Pod względem napędów model ten korzysta z tych samych rozwiązań co mniejszy TIGGO 7. Zasięg wersji plug-in w trybie elektrycznym wynosi około 90 kilometrów, a bateria o pojemności 18,3 kWh może być ładowana z mocą do 40 kW.
Chery TIGGO 8 oferowany jest w dwóch wersjach wyposażenia: Essential i Prestige. W odmianie plug-in z listy wyposażenia znika poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy. Pojawiają się dodatkowe elementy zwiększające komfort między innymi funkcja masażu w przednich fotelach oraz wydłużane siedzisko na miejscu pasażera. To ostatnie rozwiązanie może być szczególnie pomocne przy montażu fotelika dziecięcego, zapewniając stabilniejsze podparcie.
Opcjonalnie dostępne są również boczne poduszki powietrzne dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń.
Ceny Chery TIGGO 8 w wersji spalinowej to 149 900 zł i 159 900 zł. Za wariant plug-in trzeba zapłacić 169 900 lub 179 900 zł.
Sieć sprzedaży Chery i dostępność części zamiennych
Od 1 lipca 2025 roku samochody marki Chery będą dostępne w sieci 11 autoryzowanych dealerów zlokalizowanych w: Bielsko-Białej, Bydgoszczy, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu (2 salony), Szczecinie, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu. Do końca bieżącego roku sieć sprzedaży powiększy się o kolejne 19 punktów, a w 2026 roku planowane jest uruchomienie następnych 15 salonów.
Wszystkie te lokalizacje to salony wielomarkowe, oferujące także modele marek Jaecoo i Omoda.
Modele Chery objęte są 7-letnią gwarancją z limitem przebiegu 150 tys. km. W przypadku wersji plug-in hybrydowych gwarancja na jednostkę benzynową i akumulator trakcyjny wynosi 8 lat lub 160 tys. km. Producent przewiduje także 3-letnią ochronę powłoki lakierniczej oraz 12-letnią gwarancję na perforację korozyjną nadwozia.
Części zamienne objęte są 2-letnią gwarancją. Ich stałą dostępność zapewnia centralny magazyn zlokalizowany w Polsce, z dostawą do każdego punktu dealerskiego w ciągu 24 godzin.
Chery oferuje również atrakcyjne formy finansowania zakupu oraz pakiety ubezpieczeń.