SALON SAMOCHODOWY
Wrażenia z jazdy | SEAT Ibiza V FR
Nareszcie!
08-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nie tyle wyczekiwaliśmy nowej generacji SEAT-a Ibiza, co wprowadzenia jednej, drobnej zmiany. W końcu jest i udało się w niej zamontować fotelik samochodowy dla najstarszego dziecka!
Mniej więcej w czasie, gdy na rynku pojawiła się IV-generacja Ibizy rozpoczęliśmy próby montażu fotelików dziecięcych w testowanych samochodach. Pierwszy egzemplarz, w wersji Cupra, trafił do nas dopiero w 2014 roku i przyniósł spore rozczarowanie. Brak możliwości odłączenia poduszki powietrznej pasażera wykluczył ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy. Z kolei mała przestrzeń z tyłu (3-drzwiowy hatchback, a raczej hot-hatch), nawet po maksymalnym przesunięciu prawego fotela do przodu, nie pozwalała na rozstawienie nogi stabilizującej bazę Isofix.
To nie koniec uwag. Konstruktorzy Ibizy nie wiadomo dlaczego umiejscowili klamrę do zapięcia pasa bezpieczeństwa pomiędzy rozstawem uchwytów Isofix. W konsekwencji po zamontowaniu szyn fotelika z grupy 2-3 nie było czym zabezpieczyć dziecka! A, że nie był to błąd w sztuce, świadczy chociażby adnotacja w dokumentacji samochodu, że konstrukcja SEAT-a Ibiza nie jest przystosowana do montażu tych fotelików.
W połowie 2015 roku Ibiza została poddana modernizacji. Z ciekawości zajrzeliśmy do niej i niestety, znów rozczarowanie.
Piąta generacja SEAT-a Ibiza miała europejską premierę podczas tegorocznych targów w Genewie. W natłoku pracy nie zajrzeliśmy jednak do środka, a dzisiejsza okazja do sprawdzenia wynika z przypadku. Stąd też nie jest to pełny test ze wszystkimi fotelika, a spojrzenie na kluczowe elementy.
Tak, udało się zamontować foteliki dziecięce typu Isofix z grupy 2-3! I to dokładnie te same egzemplarze, które przymierzaliśmy w dwóch poprzednich testach Ibizy. Do uzyskania tego efektu wystarczyło przesunąć o kilka centymetrów miejsce śruby mocującej zamek do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa. Co dalej? Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera nie wymaga już dopłaty i montowany jest fabrycznie w każdej wersji wyposażenia. W plecach oparć kanapy znalazły się "pełnowymiarowe" punkty mocowania fotelików top-tether.
Nasze przypadkowe i krótkie spotkanie z nową Ibizą wiązało się z wyjazdem do Gdańska na prezentację SEAT-a Arona. Trasę z Warszawy do Trójmiasta i z powrotem pokonaliśmy w znacznej części już nową lub wzdłuż budowanych odcinków S7 i starą, jednojezdniową DK7. Pomimo to jazda była płynna, z jednym postojem zajęła niecałe pięć godzin.
Ibiza wyposażona została w jednolitrowy silnik benzynowy o mocy 115 koni mechanicznych z system start/stop. Kierowca ma do wyboru cztery profile jazdy - Eco, Normal, Sport i Individual. Nasze początkowe obawy mijały z każdym kilometrem, samochód płynnie przyspieszał, również podczas wyprzedzania, bez zbędnych zmian biegów. Gdzie pozwalały znaki, jechaliśmy 120 km/h.
Przed podróżą komputer pokładowy, przy pełnym 40-litrowym zbiorniku paliwa, wskazywał 430 km zasięgu. W trakcie jazdy przy ustawionym profilu eco, stopniowo wzrastał i długo trzymał się w granicach 580 km. Po dojechaniu do Gdańska średnie spalanie wyniosło 6,3 l/100 km.
W drodze powrotnej zwyciężyła chęć sprawdzenia kolejnych profili jazdy. Efekt? Średnia wzrosła tylko do 6,6 l/100 km. Duża w tym zasługa 6-biegowej skrzyni mechanicznej. Patrząc na ofertę SEAT-a Ibiza przy wyborze jednolitrowego silnika jest to idealna para. W słabszych wersjach, 75 (MPI) i 95 KM (TSI), montowana jest 5-biegowa skrzynia, w 115-konnej dostępny jest także DSG o 7-przełożeniach.
Topową konstrukcją, przypisaną tylko do wersji wyposażenia FR, jest silnik benzynowy o pojemności 1.5 TSI i 150 KM z 6-biegową skrzynią manualną. Na pełny test tej wersji ustawiamy się w kolejce. Na koniec jeszcze przypomnienie - SEAT Ibiza otrzymał nominację do finałowej siódemki plebiscytu Car of the Year 2018.
Testowana wersja:
SEAT Ibiza 1.0 TSI 1155 KM, 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 195 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 9,3 sekundy, średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km, wyposażenie FR, cena podstawowa 63 400 złotych.
Dane z komputera pokładowego:
pokonany dystans: 748 km, średnia prędkość 38 km/h, średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km.
Podstawowe dane techniczne:
długość 4059 mm, rozstaw osi 2564 mm, szerokość 1780 mm, wysokość 1444 mm, prześwit b.d., pojemność bagażnika 355/1165 l, średnica zawracania b.d., pojemność zbiornika paliwa 40 l, masa własna 1140 kg, dopuszczalna masa całkowita 1660 kg.
Testy zderzeniowe Euro NCAP (2011):
- bezpieczeństwo dorosłych 36,1 pkt. (95 proc. maksymalnej oceny)
- bezpieczeństwo dzieci 38,8 pkt.(77 proc.)
- ochrona pieszych 32 pkt.(76 proc.)
- systemy podnoszące bezpieczeństwo 7,3 pkt.(60 proc.).