SALON SAMOCHODOWY
Zapowiedzi | Ford Focus III facelifting

Znacznie więcej, niż powierzchowna kosmetyka
24-02-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Ford

Focus to obecnie najpopularniejszy w Europie, jak i w Polsce, model Forda. Producent chce umocnić jego pozycję przeprowadzonym faceliftingiem.



Na zewnątrz zmienia się przede wszystkim przód. Przetłoczenia maski silnika, kształt reflektorów (wśród opcji nowe reflektory bi-ksenonowe HID) i grill nawiązują do obecnej w sprzedaży Fiesty. Te same cechy ma mieć także nowe Mondeo. Zresztą cała trójka powstała według koncepcji "One Ford", co oznacza, że znikają różnice pomiędzy wersjami przygotowywanymi na różne kontynenty. A mówiąc wprost - unifikacja, czyli cięcie kosztów.



Na centralnej części kokpitu Focusa ograniczono liczbę przycisków, których funkcje przejmuje ekran dotykowy. Jego przekątna wynosi 8-cali, a więc dwukrotnie więcej niż dotychczas. To bardzo dobra wiadomość, bo po każdym teście modeli Forda uznawaliśmy go za jeden z minusów.


Ford Focus III kombi
· Pierwsze wrażenia | Rynkowy przebój Forda
· Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Rodzinne kombi z jednym zastrzeżeniem


Do większego ekranu napisano nową wersję systemu SYNC. Skorzysta na tym głównie nawigacja - dzielenie ekranu, informacje głosowe, mapy w 3D oraz propozycje ciekawych miejsc na podstawie przewodników Michelin. Podczas jazdy będzie można zapytać system o najbliższe restauracje, a gdy ją wybierzemy zostanie do niej wyznaczona trasa.

Ford zmodyfikował również Active City Stop, który w ruchu miejskim wykrywa prawdopodobieństwo dojścia do kolizji i przy braku reakcji kierowcy aktywuje proces hamowania. Dotychczas system działał do prędkości 30 km/h, teraz zwiększono ją o 20 kilometrów.



Zmianom poddano też system automatycznego parkowania. Do tej pory auto potrafiło zaparkować za nas tylko wzdłuż krawężnika. Teraz na tej samej zasadzie samo wyjedzie. Ale to nie wszystko. Dzięki dodaniu dwóch czujników rozszerzono funkcjonalność o parkowanie prostopadłe - auto wykonuje ten manewr tyłem. Natomiast przy wyjeździe na wstecznym - np. z garażu - system poinformuje nas o pojazdach znajdujących się w ruchu poprzecznym.

Według aktualnego cennika Focusa, zarówno Active City Stop, jak i system automatycznego parkowania, jest opcją. Wysokość dopłaty różni się od wersji wyposażenia lub wybranego pakietu.

Za to całkowitą nowością w europejskich modelach Forda jest system Pre-Collision Assist. Działa on na podobnej zasadzie co ACS, ale przy zdecydowanie wyższych prędkościach, np. na autostradzie.

Ford nie zapomniał o zmianach w palecie jednostek napędowych. Po raz pierwszy w Europie montowany jest silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1.5 litra i mocach 150 lub 180 KM. Taką samą pojemność ma również nowy diesel TDCi 95 lub 120 KM. W przyszłym roku do tego ostatniego dojdzie przekładnia PowerShift.



Odświeżony Focus zadebiutował dziś w Barcelonie, a szerszej publiczności zostanie pokazany na 84. Salonie Samochodowym w Genewie. Do sprzedaży - jako hatchback i kombi - trafi w połowie roku.