TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Dacii Sandero II

Dziecko w Dacii Sandero - foteliki i wózki

27-03-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Trochę namęczyliśmy się z montażem fotelików dziecięcych na kanapie Dacii Sandero. W bagażniku zabrakło uchwytów do zamocowania linek zabezpieczających przewożone wózki, za to jego pojemność okazała się pozytywnym zaskoczeniem.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próby z fotelikami dziecięcymi Maxi-Cosi, Britax-Romer i Recaro

Foteliki dziecięce użyte w teście Dacii Sandero II:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy, fotel pasażera

Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Dacii Sandero można go zamontować jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa (ma on regulowaną wysokość).

Według naszych pomiarów siedzisko przedniego fotela ma 47 cm długości i 50 cm szerokości. Podczas prób z ustawieniem i montażem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.

Testy - Dacia Duster II facelifting - miejsce na nogi, kanapa

Przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy należy opuścić go maksymalnie do dołu (w Dacii Sandero nie ma takiej funkcji) i ustawić oparcie w pionie. Następnie całość maksymalnie odsunąć od kokpitu. W takiej konfiguracji dla osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 12 cm wolnego miejsca na wysokości kolan.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Na skrajnych miejscach kanapy znalazły się pary mocowań Isofix (i-Size) dla fotelików dziecięcych. Wokół nich nie ma plastikowych prowadnic co utrudnia wsunięcie szyn. Dodatkowo miejsca oznaczeń Isofix nie pokrywają się z punktami mocowania. Podczas montażu szyn należy uważać na wykonane z siateczki elementy tapicerki, które łatwo rozerwać ostrymi krawędziami metalu.

Po zamontowaniu bazy Maxi-Cosi 2WayFix jej podstawa dobrze przylegała do powierzchni kanapy. Nie mieliśmy uwag przy rozstawianiu nogi stabilizującej.

Podczas wkładania, montowania na bazie i wyjmowania fotelika dziecięcego Maxi-Cosi Pebble nie mieliśmy uwag.

Testy - Dacia Duster II facelifting - miejsce na nogi, przód

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia miejsca pasażera do kokpitu. W tym ustawieniu osoba podróżująca z przodu Dacii Sandero nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, tyłem do kierunku jazdy, kanapa

Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix można też zamontować fotelik 2WayPearl przeznaczony dla nieco starszego dziecka. W pozycji tyłem do kierunku jazdy należy zachować te same zasady, co przy fotelików-nosidełku.

Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie dziecka z fotelika oraz zapięcie i dociągnięcie pięciopunktowych szelek.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Przy nieco starszym dziecku fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można na tej samej bazie obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie najdłuższe korzystanie z odwrotnej pozycji).

Wcześniej maksymalnie podnieśliśmy zagłówek kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, jak i kanapa drugiej generacji Dacii Sandero, zostały przystosowane do standardu i-Size.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próba z zapięciem top-tether fotelika dziecięcego, kanapa

Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych typu Isofix, tzw. top-tether, umieszczono w plecach oparć kanapy. Wygodny dostęp do niego możliwy jest od strony bagażnika lub kabiny pasażerskiej. Składane oparcia kanapy dzielone są w proporcji 1/3 do 2/3. To standard wyposażenia każdej wersji Sandero.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Britax-Romer, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Przed wsunięciem grubszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix, nałożyliśmy na mocowania Isofix plastikowe prowadnice. Są one w komplecie z wieloma modelami fotelików dziecięcych.

W tym przypadku także maksymalnie podnieśliśmy zagłówek kanapy. Po zamontowaniu fotelika bez przeszkód mogliśmy pochylać jego skorupę w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próba z fotelikiem dziecięcym Recaro, przodem do kierunku jazdy, kanapa

Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix, jak też każdego innego modelu z tej grupy, przysłoniła zamek do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa. Tutaj korzysta z niego także dziecko. Jak się okazało, podstawa zamka została dokręcona pomiędzy rozstawem mocowań Isofix. Zdecydowanie utrudnia to korzystanie z pasa bezpieczeństwa, co od razu zaliczamy do jednej z wad tego modelu Dacii.

Przed ustawieniem fotelika Recaro, dla pełniejszego oparcia konstrukcji o kanapę, usunęliśmy zagłówek z kanapy.

Zmierzona przez nas wysokość od siedziska do podsufitki wynosi 94 cm.

Testy - Dacia Duster II facelifting - dziecko bez fotelika na środku kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Szerokość kanapy w drugiej generacji Dacii Sandero ma 127 cm. Pomimo to pomiędzy dwoma naszymi fotelikami Isofix zamontowanymi na skraju kanapy pozostały 33 cm wolnej przestrzeni. Teoretycznie zmieści się tutaj trzecie dziecko, jednak zdecydowanie odradzamy taki sposób podróży. Tym bardziej, że środkowy pas bezpieczeństwa mocowany jest w podsufitce i nie zapewni on prawidłowego przebiegu przez bark dziecka.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próby z wózkami dziecięcymi X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Dacii Sandero II:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próba z wózkiem dziecięcym X-lander, bagażnik

Bagażnik Dacii Sandero ma pojemność 320 litrów. Według naszych pomiarów szerokość między nadkolami wynosi 100 cm, długość na osi podłogi 78 cm, zaś wysokość do ruchomej półki 48 cm.

Na tej przestrzeni bez trudu zmieściły się obie części (podwozie w komplecie z kółkami) wózka dziecięcego X-lander.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próba z wózkiem dziecięcym Quinny, bagażnik

W bagażniku Sandero zabrakło uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.

Nasz testowy wózek Quinny, w komplecie z kółkami, zmieścił się na długość bagażnika.

Testy - Dacia Duster II facelifting - próby z pakowaniem dwóch wózków do bagażnika

To pewne zaskoczenie, w bagażniku hatchbacka Dacii zmieściliśmy jednocześnie nasze dwa wózki dziecięce.

Zmierzona przez nas wysokość progu ładunkowego wynosi 79 cm, z kolei do krawędzi otwartej klapy są 204 cm.

TESTY | Dacia Sandero II

Testy - Dacii Sandero II - wyłącznik poduszki powietrznej pasażera

Wyposażenie samochodu
Dziecko w Dacii Sandero II