TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Ford Puma
Dziecko w Fordzie Puma - foteliki i wózki
24-07-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Montaż fotelików dziecięcych w nowym Fordzie Puma przebiegł bez większych zastrzeżeń. W dodatkowym boksie umieszczonym w podłodze bagażnika zmieścił się jeden z naszych wózków!
Foteliki dziecięce użyte w teście Forda Puma:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera można na jego miejscu ustawić fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W nowym Fordzie Puma jego mocowanie możliwe jest tylko za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Według naszych pomiarów siedzisko fotela pasażera ma 52 cm długości i 51 cm szerokości. Ono, jak i oparcie jest profilowane. Podczas prób z ustawieniem fotelika dziecięcego Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Funkcja podgrzewania foteli jeszcze do niedawna była opcją w Pakiecie Winter. Teraz dla wersji Titanium i ST-Line to standard.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga ustawienia oparcia w pionie oraz obniżenia i maksymalnego odsunięcia od kokpitu całości. Na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje 13 cm wolnej przestrzeni.
W Pumie regulacja (manualna) wysokości fotela pasażera dostępna jest tylko w topowej wersji ST-Line. Ford oferuje ją wyłącznie w połączeniu z Dachem panoramicznym, a więc dopłata wynosi 4390 złotych.
Na skrajnych miejscach kanapy znajdują się pary mocowań Isofix. Wokół nich nie ma plastikowych prowadnic ułatwiających wsunięcie szyn. Pomimo to podczas montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie mieliśmy z tym problemów.
Bez przeszkód rozstawiliśmy też nogę stabilizującą (zdejmując wcześniej z podłogi welurowy dywanik). Według naszych pomiarów wysokość od podłogi do górnej krawędzi siedziska to 39 cm.
Szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wkładanie i wyjmowanie z bazy fotelika dziecięcego.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia do kokpitu fotela pasażera. Pomimo to osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na bazie Maxi-Cosi 2WayFix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. W pozycji tyłem do kierunku jazdy należy zachować te same ustawienia co przy tradycyjnym nosidełku.
W tym przypadku fotelik pozostaje w samochodzie. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z posadzeniem dziecka do środka i zapięciem pięciopunktowych szelek.
Ten sam fotelik - przy starszym dziecku - na tej samej bazie możńa obrócić przodem do kierunku jazdy. Przy takiej konfiguracji mogliśmy bez przeszkód zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zachęcamy jednak do możliwie najdłuższego korzystania z ustawienia fotelika tyłem do kierunku jazdy.
Wszystkie używane przez nas produkty Maxi-Cosi oraz kanapa nowego Forda Puma spełniają standard i-Size.
Każdej parze mocowań Isofix odpowiada dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików dziecięcych. W nowej Pumie tzw. top-tether umieszczono w plecach oparć kanapy. Dostęp do niego ułatwiają składane oparcia w proporcji 60:40 (standard). Dzięki temu klamrę pasa fotelika można zapiąć od strony kabiny pasażerskiej.
Pomimo braków plastikowych nakładek prowadzących wokół punktów Isofix, bez przeszkód wsunęliśmy grubsze szyny fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix. Wcześniej wysunęliśmy maksymalnie do góry zagłówek kanapy.
Po ostatecznym montażu fotelika bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix wyjęliśmy zagłówek kanapy. Jego podstawa nie zasłania zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta dziecko.
Według naszych pomiarów kąt pochylenia oparcia kanapy wynosi 100 stopni. Z kolei wysokość od siedziska do podsufitki to 83 cm. Nie mogliśmy więc maksymalnie wysunąć zagłówka fotelika.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 20 cm przestrzeni (na dole około 28 cm). Nie było więc miejsca dla trzeciego dziecka.
Przy innych modelach fotelików problemem będzie brak możliwości prawidłowego przebiegu pasa bezpieczeństwa (mocowany w kanapie).
Kanapa nowego crossovera Forda ma 123 cm szerokości.
Wózki dziecięce użyte w teście Fordzie Puma:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Forda Pumy z napędem hybrydowym i zestawem naprawczym ma 406 litrów pojemności. Przestrzeń podzielono ruchomą podłogą o grubości 2 cm. Przy teście z wózkiem X-lander wystarczyło górne położenie.
Płyta podłogi ma nieregularny kształt, z zaokrągleniem narożników od strony zderzaka. Według naszych pomiarów ma 99 cm szerokości i 71 cm długości. Wysokość od podłogi do górnej krawędzi oparć kanapy wynosi 40 cm. W tym modelu nie ma tradycyjnej półki zakrywającej bagażnik. Zamiast niej wybrano elastyczną zasłonę.
Wyróżnikiem nowej Pumy jest dodatkowa przestrzeń w miejscu, w którym umieszczane było tradycyjne koło zapasowe. Otrzymała ona kształt regularnej kuwety o wymiarach: 66 cm szerokości, 43 cm długości i 34 cm głębokości.
Po zdjęciu kółek zmieściła się w nim nasza spacerówka Quinny Zapp Xtra 2.
Przekładając ruchomą półkę na niższy poziom, wysokość do krawędzi oparć kanapy wzrosła do 50 cm. Na tej przestrzeni zmieściły się jednocześnie oba nasze wózki dziecięce. Spacerówkę, bez konieczności zdejmowania kół, umieściliśmy wzdłuż bagażnika. Jego głębokość, mierzona przy progu ładunkowym, to 17 cm.
Standardowo montowane cztery haczyki pozwalają na montaż linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Próg ładunkowy umieszczono na wysokości 82 cm, zaś rączkę do zamknięcia klapy na 190 cm. Ona sama otwiera się na wysokość 203 cm.
Bezdotykowe sterowanie klapą bagażnika to opcja - dla wersji Titanium i ST-Line - za 3720 złotych.
TESTY | Ford Puma
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Fordzie Puma
Plusy i minusy
Praktyczne odniesienia