Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Mercedes Klasa X 250d 4Matic Power
Dziecko w Mercedesie Klasa X - foteliki i wózki
03-08-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Pick-up śmiało może pełnić rolę samochodu dla rodziny z dwójką małych dzieci. Jednak w tym modelu podczas testów z fotelikami natrafiliśmy na problem z odchyleniem skorupy 2WayPearl.

Wózki dziecięce użyte w teście Mercedesa Klasa X 250d 4Matic Power:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Modele Mercedesa wyróżniają się sposobem dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera. System opiera się na czujnikach mierzących siłę nacisku na przedni fotel. Po ustawieniu fotelika z grupy 0/0+ poduszka pozostała aktywna, dopiero po obciążeniu go plecakiem (około 6 kg) została automatycznie odłączona. Potwierdzeniem tego było podświetlenie diody Passenger Air Bag OFF.
Z przodu Mercedesa Klasa X fotelik dziecięcy zamontować można tylko za pomocą pasa bezpieczeństwa. Pomimo wyprofilowań fotela nie mieliśmy problemów z poprawnym ustawieniem i zabezpieczeniem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus.

Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu, maksymalnego postawienia oparcia w pionie i obniżenia siedziska. W testowanej wersji wyposażenia Power przednie fotele mają elektryczną regulację położenia.
Przy takim ustawieniu osoba dorosła siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.

Na skrajnych miejscach kanapy znajdują się pary mocowań Isofix. Obudowano je plastikowymi nakładkami, które ułatwiają montaż szyn, w tym przypadku bazy Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą. Testowane auto, jak to pick-up, jest wysoko zawieszone, co pomaga podczas wkładania fotelika (z siedzącym w środku dzieckiem) do kabiny pasażerskiej.

Ustawienie na kanapie fotelika tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca z przodu osoba nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.

Na tej samej bazie Isofix 2WayFix zamontować można inny model fotelika, Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco starszego dziecka, według producenta do 105 cm wzrostu. W pozycji tyłem do kierunku jazdy (której używanie zalecamy jak najdłużej) bez problemu regulowaliśmy kąt pochylenia skorupy fotelika. W tym przypadku także wysokie zawieszenie samochodu ułatwia wszystkie czynności związane z poprawnym posadzeniem dziecka i zapięciem go pięciopunktowymi szelkami.

Ten sam fotelik można obrócić przodem do kierunku jazdy. W tej pozycji okazało się, że nie możemy maksymalnie pochylić skorupy fotelika. I to pomimo, że miejsca przeznaczone do montażu fotelików typu Isofix, jak i wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, przystosowane są do standardu i-Size. Co ciekawe, takich zastrzeżeń z tym zestawem nie mieli specjaliści z organizacji EuroNCAP.

W Klasie X zdecydowano się na nietypowe rozwiązanie uchwytów top-tether. Mają one formę parcianych taśm w kształcie oczek umieszczonych za zagłówkami kanapy. W pierwszej kolejności musimy przewlec pas top-tether przez oczko za miejscem, na którym chcemy zamontować fotelik. W drugiej jego klamrę zaczepić o oczko znajdujące się za środkowym miejscem kanapy.

Nie odnotowaliśmy żadnym problemów podczas montażu fotelika Britax-Romer. Jego skorupę mogliśmy regulować w pełnym zakresie kąta pochylenia.

Wejście do wysoko zawieszonej kabiny pasażerskiej ułatwia zewnętrzny stopień, zamontowany pod progiem samochodu. Dzięki niemu, a także sztywnemu uchwytowi na wewnętrznej stronie słupka B, z wsiadaniem i wysiadaniem poradzi sobie samodzielnie starsze dziecko.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała klamry do wpięcia pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Jego zagłówek bez problemu mogliśmy ustawić na maksymalną wysokość. Według naszych pomiarów od siedziska kanapy do podsufitki mamy przestrzeń 90 cm.

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z regułu praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
W Mercedesie Klasa X udało się zapiąć pas bezpieczeństwa. Przy wzroście dziecka 130 cm blisko ideału przebiegał na wysokości barku, jednak odradzamy takich sposób podróżowania. Ponadto pomiędzy naszymi dwoma fotelikami, choć pozostało aż 36 cm wolnego miejsca, jest ciasno. Szerokość kanapy mierzy 128 cm. Środkowy zagłówek ma tylko jeden stopień regulacji - minimalna wysokość od siedziska do jego górnej krawędzi to 60 cm, maksymalna 72 cm.

Wózki dziecięce użyte w teście Mercedesa Klasa X 250d 4Matic Power:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Mercedes Klasa X ma 5340 mm długości, jak widać nie zmieścił się na wyznaczonym miejscu parkigowym dla rodzin z małymi dziećmi. Producent podaje, że pick-up z otwartą klapą skrzyni mierzy 5733 mm.

Skrzynia nowego pick-upa Mercedesa wymaga wielu indywidualnych modyfikacji. W naszym przypadku zdecydowano się na okładzinę z tworzywa sztucznego (poślizgnęliśmy się stając na jej podłodze) oraz przegrodę przestrzeni transportowej. Opiera się ona na dwóch szynach, które pozwalają na swodobny podział długości, stąd bez problemu mogliśmy dopasować ją do wymiarów naszych wózków dziecięcych. Kolejnym elementem jest aluminiowa roleta (regulowana manualnie, jej zamykanie/ściągnięcie ułatwia doczepiona taśma). W pewnym stopniu swobodny dostęp do skrzyni utrudnia opuszczana tylko pod kątem 90 stopni klapa (według naszych pomiarów potrzeba wówczas minimum 87 cm wolnej przestrzeni).
Do zamka klapy skrzyni przeznaczony jest kluczyk schowany w module bezdotykowego dostępu do samochodu KEYLESS-GO. Natomiast do rolety trzeba użyć tradycyjnego, dołączonego osobno, kluczyka.
Zmierzona przez nas długość podłogi zabudowanej skrzyni mierzy 152 cm, szerokość między nadkolami 117 cm, a maksymalna 148 cm. Długość aluminiowej rolety to 132 cm, po jej zasunięciu otrzymujemy przestrzeń wysoką na 47 cm.
|