Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Nissan Micra V
Dziecko w Nissanie Micra - foteliki i wózki
16-02-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Para mocowań Isofix (i-Size) z punktem top-tether na fotelu pasażera stwarza dodatkowe opcje przy montażu fotelików dziecięcych. Bagażnik nowej Micry bez problemów pomieścił na raz używane przez nas wózki.

Foteliki dziecięce użyte w teście Nissana Micra V:
• grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
• grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
• grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Nowy Nissan Micra wyposażony został w parę mocowań Isofix (i-Size) z dodatkowym punktem mocowania także na prawym fotelu pasażera. Do fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus zastosowaliśmy opcjonalną bazę Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą. Z jej montażem, jak i ustawieniem fotelika, nie mieliśmy żadnych trudności. Przy sprawnym wsuwaniu szyn bazy pomagają wysunięte - pomiędzy siedziskiem i oparciem fotela - uchwyty Isofix.

Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera i odsunięcia całości od kokpitu. W Nissanie Micra, pomimo zwiększenia rozstawu osi, nie ma miejsca dla pasażera. Ta sama uwaga dotyczy pozostałych fotelików w tej konfiguracji z naszych testów.

Baza Maxi-Cosi 2WayFix posłużyła również do montażu fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl ustawionego tyłem do kierunku jazdy. Również w tym przypadku nie mamy żadnych zastrzeżeń. Przy tym ustawieniu całość powinna być maksymalnie odsunięta od kokpitu. Plusem tego układu jest możliwość odchylenia oparcia fotela, co daje więcej przestrzeni na nogi dziecka.

Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można ustawić także przodem do kierunku jazdy (niemniej dla większego bezpieczeństwa dziecka zalecamy używanie tyłem najdłużej jak się da). Przy tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy korzystać z regulacji pochylenia skorupy fotelika. Baza i foteliki Maxi-Cosi, podobnie jak prawy fotel i kanapa Nissana Micra V, spełniają standard i-Size.
Po zmianie ustawienia fotelika na przodem do kierunku jazdy należy bezwłocznie aktywować poduszkę powietrzną pasażera.

Dodatkowy punkt kotwiczenia top-tether umieszczono na samym dole pleców fotela pasażera. Klamrę fotelika Britax-Romer TriFix najłatwiej przypiąć od strony kanapy.

Do montażu fotelika Britax-Romer TriFix z przodu również nie mieliśmy zastrzeżeń. Bez problemu mogliśmy skorzytać z trzystopniowej regulacji kąta pochylenia skorupy fotelika. Także i w tym przypadku warto maksymalnie odsunąć całość od kokpitu.

Montaż szyn fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix również przebiegł bez problemów. Klamrę pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko, zapniemy bez przeszkód, ale...

... mamy problem z ustawieniem zagłówka fotelika dziecięcego. W tym układzie opiera się o zagłówek fotela przez co oba elementy nie przylegają do siebie. Zagłówek ten należy wyjąć, a oparcie fotela ustawić w pionie.

Pary mocowań Isofix (standard i-Size) znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Wpięcie szyn fotelika dziecięcego, pomimo braku plastikowych prowadnicy na uchwytach Isofix, jest łatwe. W podłodze nowej Micry nie ma schowków, co pozwala ustawić nogę stabilizującą bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika z samochodu.

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy - na bazie Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą - wymaga maksymalnego przysunięcia prawego fotela do kokpitu. W tym układzie, dzięki wyprofilowaniu schowka kokpitu, osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości nóg.

Ustawienie na bazie 2WayFix fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl tyłem do kierunku jazdy także wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu.

Przy ustawieniu fotelika 2WayPearl przodem do kierunku jazdy, zagłówek kanapy wysunęliśmy maksymalnie do góry. Bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy fotelika.

Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych (top-tether) znajduje się w plecach kanapy. Klamrę pasa najwygodniej zapiąć od strony bagażnika. Dla ułatwienia tej czynności wyjęliśmy ruchomą półkę.

W przypadku fotelika Britax-Romer TriFix wyjęliśmy zagłówek z kanapy samochodu. Szeroko otwierane drzwi Nissana Micry ułatwiają wszystkie czynności związane z wsiadaniem dziecka i zapinaniem go w foteliku. Bez problemu mogliśmy skorzystać z regulacji kąta pochylenia skorupy fotelika.

Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Przed montażem wyjęliśmy z kanapy zagłówek. Kabina pasażerska przy słupku C jest wystarczająco wysoka, zagłówek fotelika dziecięcego można maksymalnie podnieść do góry.

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z regułu praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
W Nissanie Micra V nie ma na to miejsca.

Wózki dziecięce użyte w teście Nissana Micra V:
• dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
• spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Bagażnik nowej Micry ma 300 litrów pojemności. Według naszych pomiarów jego długość (mierzona na osi) to 73 cm. Aby zmieścić w nim podwozie wózka dziecięcego X-lander musieliśmy zdjąć koła. Wysokość od podłogi do ruchomej półki bagażnika wynosi 54 cm.

Szerokość bagażnika pomiędzy nadkolami (według naszych pomiarów) wynosi 100 cm. Tylko w ten spośob zmieścimy w nim kompletny wózek dziecięcy Quinny Zapp Xtra2, wzdłuż wymaga zdjęcia kółek. W bagażniku nowej Micry nie ma uchwytów do mocowania siatki lub linek, którymi można zabezpieczyć przewożony wózek.

Po zdjęciu kół oba wózki zmieściły się w bagażniku Nissana Micra. Wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka wynosi 66 cm, zaś do krawędzi otwartej klapy 200 cm. Z kolei głębokość bagażnika mierzy 19 cm.
|