TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Citroen C5 Aircross
Dziecko w Citroenie C5 Aircross - wyposażenie samochodu
22-08-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Citroen C5 Aircross wyróżnia się trzema parami uchwytów Isofix do mocowania fotelików dziecięcych. Z listy wyposażenia tego modelu zabrakło tylko panoramicznego dachu, który zaliczamy do elementów podnoszących komfort podróży najmłodszych pasażerów.
Przełącznik statusu czołowej poduszki powietrznej pasażera znajduje się w zamykanym schowku kokpitu. Do jej wyłączenia bądź załączenia - zgodnie z widniejącym statusem - potrzebny jest kluczyk od stacyjki silnika.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera znajduje się w obudowie lusterka wstecznego. Przy aktywnej - na minutę od uruchomienia silnika - podświetla się napis Passenger Airbag ON z odpowiednim piktogramem.
Po dezaktywacji podświetla się - na cały czas pracy silnika - napis Passenger Airbag OFF z odpowiednim piktogramem.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Ostrzeżenie to znalazło się po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
W plecach oparcia fotela pasażera umieszczono dodatkowy zaczep do kotwiczenia tzw. top-tether.
W każdej wersji wyposażenia Citroena C5 Aircross przedni fotel posiada parę mocowań Isofix (i-Size).
W oparciach kanapy - za skrajnymi fotelami - znalazły się kolejne zaczepy top-tether.
Odpowiadają im dwie pary mocowań Isofix (i-Size) dla fotelików dziecięcych.
Boczne szyby w obu parach drzwi mają elektryczne sterowanie. Wszystkie opuszczają się i podnoszą automatycznie (po jednym naciśnięciu guzika), stąd wyposażono je w funkcję zapobiegającą przypadkowemu przytrzaśnięciu np. palców.
Panel ze sterowaniem umieszczono w drzwiach kierowcy. Znajduje się w nim także przycisk do blokady ich otwierania i zamykania przez pozostałych pasażerów.
W ramie tylnych drzwi znalazła się manualna blokada możliwości ich otwarcia od środka samochodu. Do jej załączenia - zgodnie z widniejącym statusem - potrzebny jest płaski przedmiot pasujących do wąskiej szczeliny, np. kluczyk od stacyjki silnika.
Testowany przez nas egzemplarz Citroena C5 Aircross skonfigurowany został w środkowej wersji wyposażenia Feel. Otrzymujemy w niej łączoną tapicerkę materiałową ze sztuczną skórą, którą pokryto plecy przednich foteli. Zdecydowanie ułatwia to usuwanie wszelkich zabrudzeń, np. pozostawionych przez buty dzieci.
Przyciemniane szyby z tyły są standardem w wersjach Feel i Shine.
W obu wymienionych wersjach wyposażenia otrzymujemy też dwustrefową klimatyzację automatyczną z filtrem z węgla aktywnego. Z dwóch jej nawiewów mogą też skorzystać pasażerowie siedzący z tyłu.
Do zasilania urządzenia elektronicznego, które może umilić podróż dzieciom, może służyć port usb umieszczony na końcu centralnego tunelu. Drugie usb znajduje się w dolnej części kokpitu, obok jest też gniazdo 12V (kolejne w bagażniku). Za dopłatą 400 złotych dostępna jest ładowarka indukcyjna do smartfonów.
Do pokładowego systemu audio można jeszcze podłączyć się za pośrednictwem bluetooth oraz sparować smartfona poprzez MirrorLink (aplikacje Apple Car Play i Android Auto). W zestawie Citroen Connect Navi (standard Feel i Shine) dostępna jest także sieć wifi (udostępnienie z telefonu lub wykup abonamentu).
W bagażniku C5 Aircross znajdują się cztery zaczepy do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. W zależności od ustawienia poziomu podłogi znajdują się na wysokości 5 lub 16 cm (nasz pomiar).