TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Hyundai i30 III hatchback
Dziecko w Hyundaiu i30 - foteliki i wózki
19-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Po zamontowaniu fotelików Isofix ich podstawy nie miały pełnego oparcia na kanapie. Bagażnik Hyundaia i30 w nadwoziu hatchback ma podwójną podłogę, przy pakowaniu obu wózków dziecięcych korzystaliśmy tylko w wyższego ustawienia.
Foteliki dziecięce użyte w teście Hyundaia i30 III hatchback:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
Fotelik mocowany jest jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas ustawiania i zapinania fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie zauważyliśmy żadnych problemów.
W testowanej przez nas wersji wyposażenia Premium fotel pasażera jest podgrzewany.
Ustawienie na przednim miejscu pasażera fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymusza odsunięcie całości od kokpitu.
W Hyundaiu i30 hatchback osoba dorosła siedząca z tyłu nie będzie miała wystarczająco dużo miejsca na wysokości kolan.
Standardem wyposażenia są mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy. Według oznaczeń zostały dostosowane do standardu i-Size, jednak po zamontowaniu bazy Maxi-Cosi 2WayFix pomiędzy jej podstawą, a siedziskiem kanapy powstał pusty klin.
Po otwarciu drzwi jest wystarczająco dużo miejsca na wykonanie czynności związanych z dzieckiem podróżujący w foteliku 0/0+.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy na bazie Isofix z nogą stabilizującą wymaga maksymalnego dosunięcia fotela pasażera do przodu.
Dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu schowka kokpitu osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na bazie Isofix 2WayFix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Wszystkie czynności związane z jego ustawieniem tyłem do kierunku jazdy, w tym pochyleniem skorupy siedziska, przebiegły bez problemów.
Przy większym dziecku fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie najdłuższe wykorzystywanie pozycji tyłem).
Wcześniej z kanapy wymontowaliśmy zagłówek. W tej pozycji bez problemu ustawiliśmy każdy z trzech kątów pochylenia skorupy fotelika.
Baza 2WayFix, jak i wszystkie wykorzystywane przez nas foteliki Maxi-Cosi oraz kanapa Hyundaia i30 spełniąją standard i-Size.
Każdej parze Isofix odpowiada jeden punkt kotwiczenia tzw. top-tether. Umieszczono go w górnej części pleców kanapy.
W testowanej wersji i30 w nadwoziu hatchback bez problemu zaczepimy klamrę pasa od strony bagażnika. Możemy też zrobić to poprzez odchylenie jednej części oparcia kanapy.
Przed montażem kolejnych fotelików dziecięcych wyjęliśmy zagłówek z kanapy.
Na wysokości zaczepów Isofix, pomiędzy podstawą fotelika Britax-Romer Trifix, a siedziskiem kanapy także powstał pusty klin. Plecy fotelika nie mają pełnego oparcia.
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z wsiadaniem dziecka i zapinaniem go w foteliku.
Według naszych pomiarów siedzisko kanapy ma 46 cm długości, a oparcie (bez zagłówka) 56 cm wysokości.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Zagłówek fotelika ustawić można na maksymalną wysokość - od siedziska kanapy przy uchwytach Isofix do podsufitki mamy 96 cm.
Regulowane pod kątem uchwyty Isofix fotelika Recaro w dużym stopniu niwelują pusty klin pomiędzy jego podstawą a kanapą.
Od 2014 roku obowiązujące w Polsce przepisy dopuszczają przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Nowy Hyundai i30 (bez względu na rodzaj nadwozia) nie jest w tym wyjątkiem.
Wózki dziecięce użyte w teście Hyundaia i30 III hatchback:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Standardem wyposażenia jest podwójna podłoga bagażnika, producent podaje dla całości pojemność 395 litrów.
W naszych próbach z wózkami dziecięcymi nie obniżaliśmy jej - w tym położeniu wysokość do półki to 41 cm. Bez problemu zmieściło się pod nią kompletne podwozie wózka X-lander z gondolą X-pram.
Według naszych pomiarów podłoga bagażnika ma 79 cm długości i 104 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Mieści się tu kompletny wózek Quinny Zapp Xtra 2.
Bliżej zderzaka są dwie wnęki - w tym miejscu szerokość wynosi 138 cm. Głębokość bagażnika to 8 cm.
Cztery zaczepy do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty są standardem każdej wersji i30 w nadwoziu hatchback.
Po zdjęciu kół wszystkie elementy obu wózków zmieściły się w bagażniku. Podłoga była w górnym położeniu, pod nią schowaliśmy koła.
Wysokość progu bagażnika wynosi 73 cm, zaś do krawędzi otwartej klapy 200 cm.
TESTY | Hyundai i30 III hatchback
Bezpieczeństwo dziecka
Wyposażenie samochodu