TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Renault Talisman sedan
Dziecko w Renault Talisman sedan - foteliki i wózki
11-07-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W testowanym Renault Talisman nie mieliśmy żadnych problemów z montażem fotelików dziecięcych. Bagażnik, jak to w sedanie, wyróżnia się dużą przestrzenią, w której swobodnie zmieściły się jednocześnie oba wózki dziecięce.
Foteliki dziecięce użyte w teście Renault Talisman sedan:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Po dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej na miejscu pasażera można zamontować fotelik w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
Fotelik mocowany jest wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Przy jego zapinaniu nie napotkaliśmy żadnych trudności.
Przy takiej konfiguracji fotel pasażera musi być maksymalnie odsunięty od kokpitu, osoba dorosła siedząca z tyłu nie powinna narzekać na brak miejsca na nogi.
Testowane Renault Talisman to limuzyna, w której udało się zachować szeroki otwór tylnych drzwi. Dzięki temu wkładanie i wyjmowanie fotelika z dzieckiem w środku jest bardzo wygodne.
Na skrajnych miejscach kanapy umieszczono pary mocowań Isofix. Zostały one obudowane plastikowymi prowadnicami, co usprawnia i gwarantuje prawidłowe wpięcie szyn fotelików.
Do mocowania fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus wykorzystaliśmy opcjonalną bazę 2WayFix (w podłodze auta nie ma schowków, można więc prawidłowo oprzeć na niej nogę stabilizującą).
Oba elementy, podobnie jak wyprofilowanie kanapy, spełniają standard i-Size.
Tę samą bazę Isofix wykorzystaliśmy do montażu fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl (także standard i-Size).
W przypadku montowania na kanapie fotelików tyłem do kierunku jazdy, fotel pasażera musi być dosunięty do kokpitu. W tej konfiguracji siedząca z przodu osoba nie powinna narzekać na brak miejsca na nogi.
Szeroki otwór drzwiowy zapewnia też dużo swobody podczas wszystkich czynności jakie trzeba wykonać przy dziecku podróżującym w foteliku.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl, z wykorzystaniem bazy 2WayFix, można również zamontować przodem do kierunku jazdy.
Po ustawieniu go w pionie plecy dobrze przylegały do oparcia kanapy Renault Talisman.
W wersji sedan górny punkt mocowania (top tether) fotelików Isofix znajduje się w kabinie pasażerskiej, za zagłówkami skrajnych miejsc kanapy. Dostęp do niego jest łatwy, podobnie jak montaż pasa z klamrą.
Montaż na prowadnicach Isofix fotelika Britax-Romer TriFix również przebiegł bez problemów, zdecydowaliśmy się jednak na wcześniejszej zdemontować zagłówek z kanapy.
Sama kanapa w testowanej wersji Renault Talisman była profilowana, we wgłębieniu siedzisk na skrajnych miejscach idealnie zmieściła się podstawa fotelika.
Zagłówek z kanapy trzeba zdecydowanie wyjąć przed montażem fotelika z grupy 2-3.
Fotelik Recaro Monza Nova 2 Seatfix ma grubsze szyny, jednak idealnie mieszczą się w rozstawie prowadnic zamontowanych na kanapie. Podstawa fotelika nie zasłania klamry do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta też dziecko.
Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte pasem bezpieczeństwa).
W Renault Talisman prawie się to udało, pozostaje jednak pytanie czy warto w ten sposób narażać życie dziecka?
Wózki dziecięce użyte w teście Renault Talisman sedan:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Renault Talisman sedan ma 608 litrów pojemności, wysoki próg załadunkowy i kształt lejka zwężającego się w kierunku kanapy.
W tak obszernym bagażniku bez problemu zmieściły się obie (jedna na drugiej) części wózka X-lander pozostawiając po bokach dużo wolnego miejsca. Jednak nie udało się ułożyć obok siebie podwozia z zamontowanymi i gondoli.
Dużą przestrzeń bagażnika Renault Talisman w wersji sedan najlepiej obrazuje zapakowany wózek Quinny Zapp Xtra 2. Po złożeniu, z kołami, mierzy on 95 cm długości, 42 cm szerokości i 29 cm wysokości.
W bagażniku tego sedana bez problemu zmieściły się oba nasze wózki - ułożone zarówno wszerz…
... jak i wzdłuż. Dzięki maksymalnie daleko rozsuniętych uchwytach nie ma problemu z optymalnym zabezpieczeniem linkami przewożonych w bagażniku przedmiotów.
Również dzięki obudowaniu zawiasów klapy można optymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń bez obawy przygniecenia bagaży podczas jej zamykania.