TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Renault Talisman sedan
Dziecko w Renault Talisman sedan - foteliki i wózki
08-07-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Renault Talisman posiada wszystkie, uznane dziś za standard, rozwiązania zapewniające bezpieczną podróż najmłodszym pasażerom. Jednak za wiele elementów podnoszących komfort trzeba - nawet w topowej wersji wyposażenia - dopłacić.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej wersji wyposażenia Renault Talisman. Umieszczono go w prawym boku kokpitu, dostęp możliwy jest dopiero przy pełnym otwarciu drzwi.
Do zmiany statusu poduszki powietrznej - zgodnie z widniejącą instrukcją - należy wcisnąć i obrócić w wybraną pozycję pokrętło. To typowe rozwiązanie stosowane przez Renault.
Panel z informacją o statusie działania poduszki powietrznej pasażera umieszczono w obudowie lusterka wstecznego.
Przy aktywnej zapalana się dioda ON z przekreślonym piktogramem. Dioda świeci się przez 60 sekund od chwili uruchomienia silnika.
Odłączenie poduszki sygnalizowane jest diodą OFF z piktogramem fotelika tyłem do kierunku jazdy. W tym położeniu dioda świeci się przez cały czas pracy silnika.
Ostrzeżenia przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego ustawionego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Z reguły w samochodach w nadwoziu sedan górny punkt kotwiczenia fotelików typu Isofix - tzw. top-tether - umieszczony jest w kabinie pasażerskiej za zagłówkami kanapy.
Nie inaczej jest w przypadku tej wersji Renault Talisman. Mocowanie ukryte zostało pod ruchomą klapką.
Pary mocowań Isofix umieszczono na skrajnych miejscach kanapy. Uchwyty zostały schowane pod zamontowanymi na stałe maskownicami. Przy montażu wystarczy wsunąć w nie szyny fotelika.
Profil kanapy Renault Talisman został dostosowany do standardu i-Size.
Testowany egzemplarz Talismana miał skórzaną tapicerkę, jednak plecy foteli pokryto tworzywem sztucznym. W łatwy sposób usuniemy z nich zabrudzenia, np. pozostawione przez buty dzieci siedzących w fotelikach.
Przyciemniane szyby montowane są fabrycznie jedynie w topowej wersji wyposażenia Initiale Paris, jako opcja i to tylko w pakiecie 4Control (7500 zł) można je zamówić w wersji Intens.
Panoramiczny szklany dach - nie było go w testowanym egzemplarzu - wymaga dopłaty 3500 złotych (niedostępny w bazowej wersji Life).
Każdą wersję Renault Talisman wyposażono w dwustrefową klimatyzację. Pasażerowie siedzący z tyłu mają do dyspozycji dwie kratki nawiewów.
Jedynie w topowej wersji Initiale Paris znajdziemy dwa dodatkowe porty USB i jeden typu Jack w tylnej części auta. W pozostałych (poza Life) podłączenie urządzeń multimedialnych możliwe jest tylko poprzez USB i Jack znajdujące się na środkowej części kokpitu.
Wszystkie boczne szyby mają elektryczne sterowanie. W testowanej wersji Talismana opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd wyposażono je w funkcję zapobiegającą przypadkowemu przycięciu palców.
W przypadku bazowej wersji wyposażenia Life funkcja ta nie obejmuje szyb w drugiej parze drzwi, w kolejnej Zen wymaga dopłaty 500 złotych.
W panelu w drzwiach kierowcy znajduje się przycisk do zablokowania regulacji bocznych szyb przez pasażerów.
W ramie tylnych drzwi znajduje się mechaniczna blokada możliwości otwarcia ich od środka. Do zmiany statusu - zgodnie z wytłoczonym obok schematem - wystarczy przeciągnąć wbudowaną dźwignię.
W bagażniku znajdują się cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Otwieranie klapy bagażnika poprzez ruch stopą pod tylnym zderzakiem jest opcją (1300 zł).