TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volvo XC60 I facelifting
Dziecko w Volvo XC60 - foteliki i wózki
26-08-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Mamy kilka uwag do sposobu montażu fotelików dziecięcych w Volvo XC60. Dużym atutem tego SUV-a jest przestronny bagażnik z funkcjonalnym zabezpieczeniem przewożonych przedmiotów.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volvo XC60:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest opcją.
Dezaktywacja poduszki powietrznej umożliwia ustawienie na tym miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W naszym przypadku można go zamontować jedynie za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej (spośród opcji dla Volvo XC60 można wybrać uchwyty Isofix).
Podczas ustawiania i zapinania fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag.
Fotelik Maxi-Cosi Pebble Plus można zamontować również za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix. Uchwyty umieszczono głęboko pomiędzy siedziskiem i oparciem kanapy, jednak nie utrudniało to wsunięcia szyn Isofix.
Jedyne zastrzeżenie mieliśmy do wysokości umieszczenia uchwytów przez co podstawa bazy nie przylegała całą płaszczyzną do siedziska.
Tylne drzwi Volvo XC60 otwierają się wystarczająco szeroko, aby swobodnie wstawić i wyjąć fotelik z dzieckiem.
Nasz baza Isofix pozwala również na zamontowanie większego fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl.
Ustawienie powyższych fotelików wymaga maksymalnego odsunięcia ich od kokpitu (z przodu) lub fotela (z tyłu). W obu konfiguracjach osoba dorosła o średnim wzroście może narzekać na brak miejsca na nogi.
Gdy dziecko podrośnie fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie jak najdłużej korzystać z pozycji odwrotnej). Bez przeszkód mogliśmy regulować w nim kąt nachylenia skorupy.
Wszystkie używane przez nas produkty firmy Maxi-Cosi, w przeciwieństwie do wyprofilowań kanapy Volvo XC60, zostały opracowane według najnowszego standardu i-Size.
W plecach oparć kanapy umieszczono trzy dodatkowe punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych (tzw. top-tether), jednak odpowiadają im pary Isofix jedynie na skrajnych miejscach.
Klamrę pasa fotelika najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym możliwość złożenia oparć kanapy w proporcji 40:20:40 (standard w każdej wersji wyposażenia Volvo XC60).
Głęboko schowane uchwyty Isofix nie stanowiły przeszkody również podczas wpinania szyn fotelika Britax-Romer TriFix.
W tym przypadku także powstał klin pomiędzy jego podstawą, a siedziskiem kanapy. Za to plecy fotelika miały optymalne oparcie, mogliśmy przy tym zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Szeroko otwierane drzwi i wyższe nadwozie Volvo XC60 zapewniają nam dużą swobodę podczas wkładania i zapinania dziecka w foteliku.
Fotelik Recaro Monza Nova 2 Seatfix ma grubsze szyny jednak i to nie przeszkadzało podczas ich wsuwania w zaczepy Isofix.
Problem wysoko umieszczonych uchwytów Isofix niwelowała tutaj regulacja kąta pochylenia szyn, co zapewniło optymalne przyleganie podstawy fotelika do siedziska kanapy.
Klamrę pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta również dziecko, można bez przeszkód zapiąć.
Jest jednak inny problem, zagłówków kanapy Volvo XC60 nie można wyjąć, a to pozwala na optymalne oparcie konstrukcji fotelika.
Być może zamontowanie na stałe zagłówków związane jest z funkcją umożliwiającą podwyższenie siedziska kanapy. To rozwiązanie dostępne jest dla skrajnych miejsc kanapy i wymaga dopłaty 1240 złotych (1600 zł z innymi elementami w pakiecie Family).
W praktyce samo podwyższenie może być niewystarczające, zdecydowanie warto dokupić specjalną nakładkę na plecy (dopłata 820 zł), która zapewni ochronę głowy i prawidłowe ułożenie pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.
Jej brak może sprawić, że dziecko wyślizgnie się spod pasa, czy to podczas pokonywania zakrętu bądź zaśnięcia, a jego głowa nie znajdzie oparcia.
Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte pasem bezpieczeństwa).
W przypadku Volvo XC60 udało się to zrobić, pozostaje jednak pytanie czy warto tak narażać zdrowie i życie dziecka? Chociażby z uwagi na nieprawidłowe ułożenie pasa bezpieczeństwa na barku?
Wózki dziecięce użyte w teście Volvo XC60:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik Volvo XC60 ma 495 litrów pojemności. Na takiej przestrzeni - pod roletą - bez problemu zmieścił się duży wózek dziecięcy X-lander z gondolą X-pram.
Pozostało też miejsce na dodatkowe bagaże.
Gondola X-pram w najszerszym miejscu mierzy 42 cm, postawiona na sztorc idealnie mieści się pod roletą bagażnika.
W tym momencie możemy skorzystać z ciekawego rozwiązania Volvo - ruchomej części podłogi bagażnika. Postawienie jej w pionie ma zabezpieczyć przedmioty przed niekontrolowanym przesunięciem się w stronę kabiny pasażerskiej (np. podczas hamowania).
Po zdjęciu dużych kół zmieściliśmy tu podwozie wózka X-lander.
W takim sam sposób można przewieźć kompletny wózek Quinny Zapp Xtra 2 (złożony ma 71 cm długości, 33 cm szerokości i 26 cm wysokości).
W bagażniku Volvo XC60 zmieściły się (pod roletą) obok siebie dwa wózki dziecięce.
Po zdjęciu z nich kółek możemy też oba wózki przewieźć z ustawioną do pionu przegrodą bagażnika.