portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POROZMAWIAJMY | Bezradność państwa wobec przestępców drogowych
TESTY | Dziecko w Alfa Romeo Tonale - foteliki i wózki
ARTYKUŁ SPONSOROWANY | 8 zalet Hyundai Tucson

Portal dla wszystkich uczestnikw ruchu drogowego | Jed Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 
Pierwsze wrażenia | Volvo S60

Z bezpieczeństwem w tle
17-12-2014 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Ostatni model Volvo gościł w naszej redakcji blisko... dekadę temu. Od tego czasu kwestie związane z bezpieczeństwem w samochodach przebyły lata świetlne.



Jeździliśmy wówczas XC90, który wyróżniał się m.in. funkcją monitorowania martwych pól w lusterkach bocznych (BLIS). Dziś to standard w modelach z niższej półki. Tak też jest i w przypadku testowanego S60, który zadebiutował na rynku w 2000 roku. Kolejna generacja pojawiła się dekadę później. Wraz z nim wprowadzono system Pedestrain Safety (czytaj także: Innowacja Volvo w ochronie pieszych) i zmodyfikowany Collision Warning with Full Auto Brake (czytaj także: Polska premiera Volvo S60). Pierwszy z nich to nadal domena aut klasy premium, drugi stał się częścią ocen w testach zderzeniowych EuroNCAP.

W tym roku sedan S60 i kombi, które nosi oznaczenie V60, przeszły modernizację. Objęła ona wygląd nadwozia i - a może przede wszystkim - udoskonalono elementy podnoszące bezpieczeństwo. System minimalizowania skutków potrącenia pieszego rozszerzono o rozpoznanie rowerzysty i zmniejszono jego aktywację z 25 do 4 km/h. W przypadku, gdy komputer oceni prawdopodobieństwo zderzenia, ostrzeże kierowcę (w pakiecie I-stopnia za 4130 zł) , a przy braku reakcji automatycznie zacznie hamować (tylko w pakiecie II-stopnia za 9370 zł). Z kolei BLIS (dopłata 2620 zł) monitoruje także przestrzeń za naszym pojazdem w trakcie cofania.



Przez lata podstawę bezpieczeństwa w Volvo stanowił system ograniczający skutki zderzenia bocznego SIPS. Konstrukcja nadwozia została wykonana ze stali borowej, która jest odporna nawet na uderzenie większych pojazdów. Wewnątrz ochronę stanowią kurtyny powietrzne oraz wzmocniony szkielet przednich foteli. Są one częścią drugiego filaru, którym jest ochrona przed urazami kręgów szyjnych WHIPS (czytaj także: EuroNCAP nagradza Volvo za system WHIPS).

W sumie na fabrycznym wyposażeniu S60 znalazło się 6 poduszek powietrznych, cały zestaw układu ABS i ESP oraz system stabilizacji przechyłu i ograniczający skutki kolizji w mieście (do prędkości 50 km/h).

Wspomniane pakiety I i II-stopnia zawierają jeszcze ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu z asystentem jego utrzymania, funkcję rozpoznawania znaków drogowych, aktywne światła drogowe i sygnalizację zmęczenia u kierowcy. Czyli elementy, które można spotkać w wielu modelach konkurencyjnych marek.



Wewnątrz, na kokpicie króluje zestaw elektronicznych wskaźników (za ten 8-calowy ekran trzeba zapłacić 1790 zł), których kolorystykę można zmieniać w zależności od nastroju. Na środku jest 5- lub 7-calowy wyświetlacz, a pod nim zestaw niezbędnych przycisków do regulowania jego funkcjami oraz pełnowymiarowa klawiatura telefonu.

Sama w sobie jest ciekawa trójramienna, obszyta skórą kierownica. Na godzinie 2 i 10 dodano wypustki, na których powinniśmy zacisnąć dłonie. Ale poniżej (trzymając się analogi do zegara to na godzinie 3 i 9) spłaszczono ją. I to w tym miejscu, nijako w naturalny sposób układają się nasze kciuki.



Bagażnik ma 380 litrów pojemności i jak to w sedanie producent nie kwapi się, aby podać o ile zwiększymy przestrzeń po złożeniu oparć kanapy. A możemy to zrobić - zarówno od kabiny, jak i bagażnika - w każdej wersji wyposażenia. Dzielimy ją w proporcji 40:60, dodatkowo środkowa część posiada otwór pomocny przy przewożeniu dłuższych przedmiotów. Z drugiej strony pasażerowie skrajnych miejsc mogą skorzystać ze składanego podłokietnika z uchwytami na dwa kubki (standard tylko w testowanej wersji wyposażenia).

W podłodze znajduje się bardzo płaski schowek - nie mamy jeszcze pomysłu do czego go wykorzystać. Pod nią znalazł się zestaw naprawczy - koło zapasowe dostępne jest za dopłatą.

Założone na testowym aucie 19-calowe obręcze kół Inscription Bor nie należą do najtańszych. Kosztują, w wersji wyposażenia Summum, 7990 złotych. Ale jeśli zamarzą nam się w najniższej wersji Base cena się podwoi! To najdroższa propozycja obręczy dla tego modelu. Za kolejne 200 złotych kupimy śruby zabezpieczające przed ich kradzieżą.



Pod maską znalazł się silnik benzynowy T5 o pojemności dwóch litrów i mocy 245 KM. Współpracuje on z 8-stopniową przekładnią automatyczną. Fani bardziej sportowych wrażeń z jazdy mają do dyspozycji manualny tryb zmiany biegów. Za dopłatą 750 złotych doposażymy ją jeszcze w łopatki umieszczone za kołem kierownicy.

W ofercie S60 to jeden z trzech silników (jest jeszcze T6 i D4) mogący pochwalić się technologią Drive-E. W tym przypadku mamy funkcję pracy silnika w trybie start/stop, odzyskiwania energii podczas hamowania, optymalnej pracy układu klimatyzacji, a także elektryczne wspomaganie kierownicy z wyborem ustawienia oporu - duży, średni i mały.

Większość jazd S60 i tak upłynie na testowaniu systemów bezpieczeństwa.



Testowana wersja: Volvo S60 2.0 T5 Drive-E 245 KM, 8-stopniowa przekładnia automatyczna, prędkość maksymalna 230 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 6,3 sekundy, średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km, wyposażenie Summum, cena podstawowa 175 100 złotych.

czytaj także:
· Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu
· Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki
· Plusy i minusy | Synonimy Volvo - bezpieczny i praktyczny
  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry