TESTY
Plusy i minusy | Renault ZOE (2008)
Ekologicznie i rodzinnie
09-09-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Renault ZOE zaskoczył nas w dwóch aspektach - osiągów na jednym ładowaniu baterii i możliwości montażu aż trzech fotelików dziecięcych typu Isofix. Nasze uwagi, chociaż można je zaliczyć tylko do praktycznych, mają wpływ na bezpieczeństwo.
Plusy
Trzy pary Isofix (z top-tether),
to rzadko spotykane rozwiązanie w modelach z segmentu B. Dzięki nim zyskujemy możliwość solidnego montażu do trzech fotelików dziecięcych. Mamy jednak uwagę - nie wszystkie ich modele zdadzą egzamin w ZOE.
Przycisk ECO,
ogranicza dynamikę silnika elektrycznego. Po jego aktywacji ZOE przyspiesza stopniowo, co też wpływa na mniejsze zapotrzebowanie na energię. Dzięki niemu kierowca może też nabyć dobrych nawyków w efektywnej eksploatacji pojazdu elektrycznego.
Zasięg realny do 300 kilometrów,
w naszym testowym modelu nie jest tylko sloganem reklamowym. Auto testowaliśmy przez tydzień wyłącznie w ruchu miejskim (z aktywnym przyciskiem ECO), nierzadko stojąc w korkach przy włączonej klimatyzacji i radioodbiorniku. Zużycie energii następowało powoli, dowodem na to jest fakt, że na przejechanym dystansie blisko 350 km, tylko raz ładowaliśmy auto, a na koniec testu wskaźnik pokazywał jest 235 km zasięgu.
Minusy
Schowek pod nogami pasażera,
siedzącego z przodu to dodatkowe miejsce na bezpieczne przewożenie niewielkich przedmiotów (np. apteczki samochodowej). Jeśli jednak będziemy chcieli wykorzystać trzecią parę Isofix, nie oprzemy na pokrywie schowka nogi stabilizującej czy to bazy czy samego fotelika dziecięcego.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera,
w ZOE to typowe rozwiązanie stosowane w modelach Renault. Do zmiany jej statusu wystarczy wcisnąć i przekręcić - zgodnie z widniejącym schematem - pokrętło. Nie potrzeba do tego ani kluczyka, ani dużej siły. W praktyce może tego dokonać każda osoba, nawet dziecko, bez wiedzy i zgody kierowcy. Istnieje więc ryzyko, przypadkowej zmiany ustawienia i przeoczenie tego faktu przez kierującego.
Oparcie kanapy,
nie jest dzielone, co wymusza złożenie całości. A z tym też jest problem, ponieważ trzeba jednocześnie zwolnić blokady po skrajnych stronach. Najłatwiej zrobić to w dwie osoby, jeśli w pojedynkę, jedynym rozwiązaniem jest podejście od strony otworu bagażnika. Brak dzielenia kanapy ogranicza sposób przewiezienia dłuższych przedmiotów przy trzech osobach na pokładzie.
Dane z komputera pokładowego Renault ZOE z silnikiem Z.E. 40 (R110) 109 kW:
dystans przejechany podczas testu: 348,3 km, średnia prędkość: 19,2 km/h, średnie zużycie energii: 15,7 kW/100 km.
TESTY | Renault ZOE (2008)
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Renault ZOE
Foteliki i wózki
Dziecko w Renault ZOE