TESTY
Plusy i minusy | Ford Grand Tourneo Connect II facelifting
Rodzinna nisza w zestawieniu z VAN-ami i SUV-ami
28-02-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Ford Tourneo Connect zalicza się do kombivanów, w tym przypadku w wersji Grand dla siedmiu osób. To ciekawa propozycja dla rodzin potrzebujących naprawdę przestronnego auta, w dodatku wyposażonego w nowoczesne systemy podnoszące bezpieczeństwo.
PLUSY
Systemy wspomagające kierowcę,
uzupełniono w ramach przeprowadzonej w ubiegłym roku modernizacji Forda Tourneo Connect. Na fabrycznym wyposażeniu każdej z dwóch wersji (Trend i Titanium) znajduje się teraz system utrzymania wybranego pasa ruchu (Lane Kepping Alert), rozpoznawania zmęczenia kierowcy (Driver Alert) oraz autonomiczny układ hamowania pozwalający uniknąć lub zminimalizować skutki kolizji z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (Pre-Collision Assist 2).
Na tej liście znajduje się również system rozpoznawania znaków drogowych (do dwóch jednocześnie z ograniczeniem prędkości, zakazem wyprzedzania i odwołaniem wymienionych) oraz inteligentny ogranicznik prędkości (Intelligent Speed Assist). Połączenie obu systemów pozwoliło stworzyć nowy układ automatycznie dostosowujący prędkość pojazdu względem ustawionych przy drodze znaków (z tolerancją +10 km/h). Podczas naszego testu wybraliśmy odcinek S8 z Warszawy w kierunku Białegostoku, ustawiając prędkość maksymalną 120 km/h (bez dodatkowego limitu). Na odcinkach z ograniczeniem do 100 km/h Ford Grand Tourneo Connect samodzielnie zmniejszał prędkość, po odczytaniu większego limitu ponownie przyspieszał. Pomimo jego działania kierowca wciąż zachowuje możliwość zmiany prędkości poprzez mocniejsze wciśnięcie pedału gazu. Oczywiście z systemem tym działa, na zasadzie adaptacyjnego tempomatu - radar odległości od poprzedzającego pojazdu. Do wyboru mieliśmy trzy tryby jego działania, daleko - normalnie - blisko, na podstawie których system automatycznie redukował prędkość i utrzymywał stałą odległość.
Przesuwane boczne drzwi,
w samochodach osobowych to bardzo wygodne rozwiązanie sprawdzające się na co dzień na ciasnych miejscach parkingowych. Ale też i komfort podczas wkładania i wyjmowania fotelika z małym dzieckiem. Przy starszym łatwiej wykonać wszystkie czynności związane z jego zapięciem. Co więcej, w przypadku Grand Tourneo Connect zastosowano większy otwór, co jest dużym ułatwieniem dla osób korzystających z trzeciego rzędu siedzeń. Jest przy tym minus - podobnie jak w wersji sprzed modernizacji - nie można zablokować otwartych drzwi.
Przestrzeń,
>w tego typu nadwoziu samochodu daje wiele możliwości wykorzystania wnętrza. Na pierwszym miejscu wymienimy aż siedem miejsc, wokół każdej osoby jest wystarczająco dużo miejsca, także nad głowami w trzecim rzędzie siedzeń. Każdy z nich można składać bądź przesuwać, po części stworzyć też płaską podłogę części bagażowej. Sam bagażnik, poprzez jednocześne zmieszczenie obu naszych wózków dziecięcych, wypadł pozytywnie. Nad głowami osób siedzących z przodu znalazła się duża półka, chociaż szkoda, że w żaden sposób nie zamykana. Do tego wyższe niż w samochodach osobowych zawieszenie, bardzo duże powierzchnie wszystkich szyb oraz szklany dach.
MINUSY
Niewykorzystany potencjał,
Forda Grand Tourneo Connect jako samochodu dla rodziny, która musi korzystać z co najmniej trzech fotelików dziecięcych. Mocowania Isofix (a tylko te zapewniają optymalną ochronę, stąd wyłącznie bierzemy je pod uwagę) znajdują się tylko na skrajnych miejscach drugiego rzędu siedzeń. Brakowało nam ich chociażby na środkowym miejscu oraz fotelach z tyłu. Ponadto inaczej można było rozwiązać konstrukcję kanapy, tak aby przy zajmowaniu miejsc w trzecim rzędzie nie trzeba było demontować fotelików. Z kolei w bagażniku zabrakło nam jednej pary uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Tak, wiemy - z oferty Forda możemy wybrać S-Maxa czy Galaxy.
Automatyczna skrzynia biegów,
ma kolejne przełożenia P, R, N, D i M. Aby dokonać ich zmiany należy przytrzymać przycisk umieszczony na szczycie drążka. Podczas wyboru D bardzo łatwo przestawić dźwignię na tryb Manualny. W trakcie testów błąd ten popełnialiśmy bardzo często. W praktyce stosowaliśmy rozwiązanie - przełożenie drążka do końca (M) i dopiero cofnięcie o jeden stopień na Drive.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. W przypadku Tourneo Connect służy do tego typowy przełącznik i kluczyk ukryty w module systemu KeyFree. Jednak podczas naszych prób udało się to zrobić za pomocą innego, płaskiego kluczyka pasującego wielkością do wąskiej szczeliny. Oznacza to, że dezaktywacji poduszki powietrznej może dokonać każda postronna osoba bez wiedzy kierowcy. A ten nie zawsze zwróci uwagę na aktualny status wyświetlany na centralnym panelu kokpitu.
Dane z komputera pokładowego Forda Grand Tourneo Connect II facelifting:
przejechany podczas testu dystans: 506 km, średnia prędkość: b.d. km/h, średnie zużycie paliwa: 7,8 l/100 km.