TESTY
Plusy i minusy | Renault Espace V
Rodzinny crossover 2 plus 3
20-03-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowy Espace zapewnia bezpieczną podróż w fotelikach trójce dzieci. Jednak z tyłu mamy ograniczony wybór miejsca na montaż modelu z nogą stabilizującą.

PLUSY

Trzy pary Isofix,
to standard w II rzędzie siedzeń Renault Espace. Każde miejsce jest oddzielną konstrukcją, co pozwala na jednoczesny montaż trzech, nawet największych, fotelików dziecięcych. Z tyłu każdemu odpowiada dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether). To bardzo rzadka cecha crossoverów, ale ten model wywodzi się przecież z segmentu rodzinnych vanów.

Możliwość konfiguracji wnętrza,
podnoszą wspomniane już niezależne fotele w II rzędzie. Według naszych pomiarów każdy można przesunąć wzdłuż w zakresie 13 cm. Do tego możliwość całkowitego złożenia oparcia. Wszystko to ułatwia zajęcie miejsc w III rzędzie siedzeń. Znajdujące się tam dwa fotele to opcja, która wymaga dopłaty czterech tysięcy złotych. Z tyłu nie ma mocowań Isofix.

4 Control,
to układ dwóch osi skrętnych. Przednia działa, jak w każdym innym samochodzie (15 stopni), tylna w zależności od prędkości auta (1 stopień). Do 60 km/h skręcają w przeciwnym kierunku niż przednie, powyżej w tym samym. Dzięki temu zyskujemy lepszą zwrotność podczas manewrów lub przyczepność na zakrętach. Do tego układ elektrycznie regulowanej siły tłumienia amortyzatorów. Całość jest standardem w testowanej wersji Initiale Paris, w Zen wymaga dopłaty 7000 złotych.
MINUSY

System rozpoznawania znaków drogowych,
z ostrzeżeniem o nadmiernej prędkości oparty jest na działaniu radaru umieszczonego za przednią szybą. Nie zawsze jednak tak jest, co potwierdził przejazd "wyprostowanym" odcinkiem autostrady A2 pod Warszawą. Od lata 2019 roku nie ma tam zwężenia i ograniczenia do 40 km/h. Wychodzi na to, że system pobrał ostrzeżenie z nawigacji.

Schowek w podłodze,
jest funkcjonalnym rozwiązaniem. W nowym Espace znalazł się pod nogami pasażera zajmującego skrajne miejsce po prawej stronie w II rzędzie. A to ogranicza nam wybór miejsc, w którym możemy zamontować bazę lub fotelik z nogą stabilizującą. Nie można jej oprzeć na pokrywie schowka, bo podczas kolizji utraci stabilne podparcie. Pozostaje nam do tego środkowe miejsce. Na lewym może zabraknąć miejsca, jeśli kierowca będzie musiał odsunąć swój fotel.

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
to najczęściej oceniany element w podsumowaniu naszych testów. W Espace producent zamontował swoje standardowe rozwiązanie, czyli pokrętło. Z jednej strony ułatwienie, bo nie trzeba szukać przeznaczonego do tego kluczyka, z drugiej stwarza ryzyko, że zmiany statusu może dokonać każdy, bez wiedzy i akceptacji kierowcy. W naszych próbach bez problemu zrobiło to dziecko.
Dane z komputera pokładowego Renault Espace V 2.0 Blue dCi 200 KM, skrzynia automatyczna EDC 6-przełożeń:
przejechany dystans podczas testu: 537 km, średnia prędkość: 40 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km.