TESTY
Plusy i minusy | BMW i3
Nam się spodobało
22-06-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Skoncentrowaniem się jedynie na wyglądzie i zastosowanymi materiałami moglibyśmy zapełnić rubrykę plusów BMW i3. Wybieramy jednak rozwiązania mające praktyczne - chociaż nie zawsze - zastosowania w życiu codziennym.
PLUSY
Brak środkowego słupka
Druga para drzwi w konstrukcjach samochodów osobowych jest zdecydowanie węższa, co nie ułatwia wkładania fotelika z dzieckiem bądź zapinania mu szelek.
W BMW i3 nie będziemy na to narzekać, bo środkowy słupek jest integralną częścią drzwi z tyłu. Przez to zyskujemy niespotykaną swobodę ruchów.
Linia okien
W wielu współczesnych samochodach linia okien zwęża się w kierunku ostatniego słupka. Producenci tłumaczą to po części względami bezpieczeństwa, im większa powierzchnia poszycia drzwi, tym lepszą zapewniają ochronę.
Nie do końca się z tym zgadzamy, a pasażerowie siedzący z tyłu narzekają na ograniczoną widoczność, doświetlenie wnętrza, a nawet uczucie klaustrofobii.
Konstruktorzy BMW i3 popuścili wodze fantazji, linia bocznych okien jest wielokrotnie załamywana, natomiast w drugiej parze drzwi, chociaż te są węższe u podstawy, to zdecydowanie wyższe od tych z przodu.
Mały minus za brak możliwości ich uchylenia.
Dodatkowy schowek
Silnik elektryczny BMW i3 umieszczono pod podłogą bagażnika. W ten sposób część komory pod tradycyjną maską jest wolna.
Wygospodarowane miejsce, pod zdejmowanymi maskownicami, zajmują instalacje, przewody i zbiorniczki płynów eksploatacyjnych. Zamontowano w niej skrzynkę z przegrodami, w której zmieścił się lewarek, zestaw naprawczy do kół i przede wszystkim kable do ładowania.
Te ostatnie - w dotychczas testowanych przez nas samochodach elektrycznych - chowane były do torby wkładanej do bagażnika, co zabierało i czas i miejsce.
MINUSY
Funkcjonalność miejsca z tyłu
Aby zająć miejsce na kanapie pasażer siedzący z przodu musi otworzyć swoje drzwi - na zakładkę blokują te z tyłu.
Do tego musi też odpiąć swój pas bezpieczeństwa, bo jest on integralną częścią ramy drzwi.
Przy wysiadaniu powtarzamy cały manewr. Takie rozwiązania sprowadzają BMW i3 do funkcjonalności 3-drzwiowego nadwozia.
Wyprofilowanie kanapy
Obudowanie uchwytów Isofix zapewnia szybkie i prawidłowe wsunięcie szyn fotelika. Coś jednak poszło nie tak, albo umieszczono je za wysoko, albo spadek siedziska kanapy jest za duży.
W praktyce powstaje wolny klin pomiędzy nimi, a podstawą fotelika - dobrym rozwiązaniem będzie zakup fotelika z łamanymi pod kątem końcówkami zaczepów.
Trzeba tu zaznaczyć, że większa płaszczyzna podstawy fotelika opiera się stabilnie na siedzisku kanapy.
Opony
Niskoprofilowe opony zmniejszają opór toczenia, a tym samym zużycie paliwa, co równie ważne jest w samochodach z napędem elektrycznym.
W testowanym egzemplarzu BMW i3 założono 20-calowe felgi z mieszanym ogumieniem w rozmiarze 155/60 z przodu i 175/55 z tyłu.
Ten bardzo efektownie wyglądający komplet, za 5896 złotych, jest zbyt ryzykownym i mało komfortowym rozwiązaniem jak na warszawskie ulice, gdy trzeba nagle redukować prędkość i salonem omijać liczne studzienki. O podjazdach pod krawężniki (na wyznaczone miejsca parkingowe) nie wspominając.
Lepiej pozostać przy fabrycznie montowanych kołach 155/70 R19.
Dane z komputera pokładowego BMW i3:
pokonany dystans: 102 km, średnia prędkość 26,6 km/h, średnie zużycie energii 14,1 kWh/100 km.