TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Aiways U5 | Grudzień 2019

Aiways U5

25-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Aiways

Chiński crossover Aiways U5 zaliczył kilka wpadek na poszczególnych etapach testów zderzeniowych Euro NCAP. Uwagę zwracają potencjalnie wysokie noty za bezpieczeństwo dzieci, chociaż i tu odnotowano poważne zagrożenie.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Aiways U5 - uderzenie w przeszkodę odkształcalną

Co jakiś czas do testów zderzeniowych Euro NCAP trafiają marki samochodów z Chin. Osiągają w nich różne wyniki - od dwóch gwiazdek Landwind CV9 (2011) do najwyższych not Qoros 3 (2013). Tym razem ocenino Aiways U5. Ten pięciomiejscowy crossover z napędem elektrycznym zadebiutował w Europie podczas wiosennnego salonu w Genewie.

Marka Aiways powstała w 2016 roku i poza Chinami ma po jednym przedstawicielstwie w USA i Europie. Na naszym kontynencie reprezentuje ją Roland Gumpert, były inżynier Audi, który obecnie stoi na czele Gumpert Aiways Automobile z siedzibą we Frankfurcie nad Menem. I to w ofercie tej firmy znajdziemy U5.

Chiński crossover ma 4680 mm długości przy rozstawie osi 2800 mm, 1865 mm szerokości i 1700 mm wysokości. Umieszczony z przodu silnik elektryczny osiąga 125 kW mocy, bateria o pojemności 65 kWh pozwala na przejechanie do 503 kilometrów (pomiar wg. NEDC), a jej napełnienie z poziomu 30 do 80 proc. w stacji szybkiego ładowania zajmuje około 27 minut.

Aiways U5 oferowany jest w Europie w ramach przedsprzedaży. W celu poznania szczegółów oferty należy podać swój adres e-mail, po czym oczekiwać na kontakt ze strony importera. Według specyfikacji Euro NCAP testowany egzemplarz był wyposażony w: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu i system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 28 pkt. (73 proc.)

W trakcie uderzenia przodem Aiways U5 w przeszkodę odkształcalną doszo u kierowcy do obrażeń lewej nogi. Poziom ochrony pasażera siedzącego obok był na optymalnym poziomie (łącznie przyznano 7,9 na 8 punktów).

Z kolei podczas uderzenia w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na maksymalnym poziomie, u pasażera (siedzącego tym razem z tyłu, po przekątnej do kierującego) odnotowano obrażenia klatki piersiowej (7,8 na 8 pkt.).

Podczas uderzenia w bok auta doszło do obrażeń głowy kierowcy. O wiele poważniejsze zranienia klatki piersiowej i skrajnie niebezpieczne głowy odnotowano w trakcie uderzenia w słup. Przyczyną było wadliwe działanie kurtyn powietrznych, producent zobowiązał się do ich poprawy (7,5 na 16 pkt.).

Profile przednich zagłówków i foteli w optymalny sposób zabezpieczają kręgi szyjne i głowy siedzących tam osób. Te z tyłu oceniono na dostatecznie (1,4 na 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu.

W tej części testów chiński crossover uzyskał 3,4 z 4 punktów. Zastrzeżenia wzbudziły dwa scenariusze obejmujące lewą i prawą stronę Aiways U5.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Aiways U5 - uderzenie w bok

Bezpieczeństwo dzieci 34,4 pkt. (70 proc.)

Do testów w Aiwyas U5 z manekinami sześcio- i dziesięcioletniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix XP oraz podkładki podwyższającej.

W trakcie uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną na większym manekinie odnotowano niewielkie przeciążenia kręgów szyjnych. Jednak z uwagi na późniejszą słabą ochronę zagłówka nie przyznano za to punktów. Natomiast ochrona mniejszego dziecka była na optymalnym poziomie (7,4 na 16 punktów).

W trakcie uderzenia w bok samochodu (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie (maksymalne 8 punktów).

Testowany egzemplarz auta został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

W tej części testów przyznano maksymalną notę 12 punktów.

Ochrona pieszych 21,9 pkt. (45 proc.)

Ochrona nóg potrąconej osoby na wysokości zderzaka auta była na optymalnym poziomie (6 punktów). Zupełnym przeciwieństwem był przedni pas (wysokość miednicy). Cała jego szerokość stwarza potencjalne niebezpieczeństwo (zero punktów).

Środkowa powierzchnia maski silnika zapewnia dobrą ochronę głowy potrąconej osoby. Największe dla niej zagrożenie odnotowano w okolicach podszybia i słupkach A (15,9 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Największe zastrzeżenia były do działania systemu wobec rowerzysty, jednak wątpliwości wzbudziły też parametry wykrywania obecności pieszego. Stąd nie przyznano żadnych punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 7,2 pkt. (55 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP elektryczny crossover Aiways U5 wyposażony został w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla obu miejsc (maksymalne 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (0,3 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2 na 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2 na 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu autonomicznego hamowania z udziałem kierowcy przed poprzedzającym pojazdem.