TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Citroen C5 Aircross | 2019

Citroen C5 Aircross

16-04-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum

Nowy model w gamie Citroena, SUV C5 Aircross, przeszedł dwa testy zderzeniowe Euro NCAP. Pierwszy w standardowej wersji wyposażenia, drugi z opcjonalnym systemem automatycznego hamowania z funkcją wykrywania obecności na drodze rowerzysty.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | 2019 | Citroen C5 Aircross | Uderzenie czołowe w przeszkodę stałą

Citroen nie tyle wymienia gamę swoich samochodów, co generalnie przebudowuje ofertę. Nie ma w niej już C5, jego bezpośrednim następcą jest SUV o nazwie C5 Aircross. Auto zadebiutowało podczas ubiegłorocznego salonu w Paryżu, w najbliższych planach będzie wersja hybrydowa.

Citroen C5 Aircross dostępny jest w trzech poziomach wyposażenia - Live, Feel i Shine. Do testów zderzeniowych Euro NCAP trafił bazowy model z silnikiem benzynowym 1.5 BlueHDi. Posiada on m.in. sześć poduszek poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na prawym fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych.

W tym zestawieniu zabrakło jednego, stałego elementu, który oceniają eksperci z organizacji Euro NCAP. W systemie autonomicznego hamowania awaryjnego nie ma funkcji wykrywania obecności rowerzystów. W specyfikacji testów zaznaczono to jako opcja, co może dziwić biorąc pod uwagę funkcjonowanie kompletnego systemu w pozostałych modelach Citroena, np. C3 Aircross.

Zgodnie z obowiązującą procedurą producent samochodu może wystawić drugi model, wyposażony - poprzez dodanie opcji - w komplet tych elementów. Ten jeden szczegół zaważył o wyniku w aż trzech z czterech kategorii testów Euro NCAP, jednak kluczowa była ochrona pieszych (do których zaliczany jest rowerzysta). Dzięki temu C5 Aircross otrzymał maksymalną notę pięciu gwiazdek.

W polskim cenniku kwestia ta wygląda jeszcze inaczej. Zaawansowany system hamowania awaryjnego (powyżej 30 km/h) z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów jest łączną opcją w bazowej wersji wyposażenia Live (dopłata 3700 złotych). W pozostałych to standard.


Ocena - wersja standard (2019):

Ocena - wersja z opcjonalnymi systemami bezpieczeństwa (2019):


Bezpieczeństwo dorosłych 33,4 pkt. (87 proc.)

Bezpieczeństwo dorosłych 34,1 pkt. (89 proc.)

Podczas uderzenia przodem C5 Aircross w przeszkodę odkształcalną doszło u kierowcy do niewielkich obrażeń klatki piersiowej i lewej nogi, o wiele poważniejsze wystąpiły na wysokości prawej. Z kolei u pasażera siedzącego obok odnotowano niewielkie obrażenia obu nóg (w sumie przyznano 6,3 z 8 pkt.).

W próbach uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą tylko u kierowcy także odnotowano niewielkie obrażenia klatki piersiowej. U pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano w tym samym stopniu obrażenia klatki piersiowej i kręgów szyjnych oraz większe urazy głowy (7 z 8 pkt.).

Testy uderzenia w bok auta potwierdziły ochronę na optymalnym poziomie, podczas uderzenia w słup stwierdzono u kierowcy większe obrażenia klatki piersiowej (15 z 16 pkt.).

Profile przednich oraz tylnych miejsc i zagłówków zapewniają optymalną ochronę kręgów szyjnych (1,7/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu.

W tym zakresie C5 Aircross otrzymał 3,3 na 4 punktów. W drugim teście - pomimo, że nie występuje tu rowerzysta - przyznano już maksymalną liczbę punktów. Jednak różnica w postaci 0,7 punktu nie miała wpływu na końcową ocenę (wymagany w tej kategorii próg dla pięciu gwiazdek to 80 proc. i tak został osiągnięty).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | 2019 | Citroen C5 Aircross | Uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 42,6 pkt. (86 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix XP i pochodzącą z niego podkładkę podwyższającą. Podczas prób z uderzeniem w przeszkodę odkształcalną u starszego odnotowano niewielkie przeciążenia kręgów szyjnych (15,6/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Citroen C5 Aircross został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na prawym fotelu pasażera i na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych wykluczono montaż fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z bazą EasyBase2 z wykorzystaniem pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy. W pozostałych próbach nie było żadnych zastrzeżeń, łącznie przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.

Ochrona pieszych 27,9 pkt. (58 proc.)

Ochrona pieszych 32,6 pkt. (67 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednica) oceniono maksymalnymi notami po 6 punktów. Jedynie środkowa część maski silnika zapewnia ochronę głowy potrąconej osoby, krytyczne miejsca to przednia krawędź, podszybie oraz słupki A (13,7 z 24 pkt.).

Od ubiegłego roku Euro NCAP ocenia działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Działanie ograniczonego systemu (bez funkcji wykrywania obecności rowerzysty) oceniono na 2,2 z 12 punktów. Uwagi dotyczyły jego działania w dzień podczas wyjścia pieszego zza innego samochodu (przeszkody) oraz wszystkich wariantów w nocy.

W drugim teście uwagi były te same, w mniejszym stopniu dotyczyły też dodanego tu systemu wykrywania obecności rowerzysty. Uzyskano jednak 6,9 z 12 pkt., co podniosło końcowy wynik o 4,7 do 32,6 pkt. Dzięki temu przekroczono próg 60 proc. maksymalnej oceny w tej kategorii, co według obowiązujących w tym roku skali pozwala na osiągnięcie 5 gwiazdek Euro NCAP.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,8 pkt. (75 proc.)

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,8 pkt. (82 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP, Citroen C5 Aircross został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach AEB (1,3/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Generalnie uwagi nie odnosiły się do trzech scenariuszy - zbliżania się do stojącego pojazdu.

W drugim teście Citroen C5 Aircross, pomimo, że próby nie obejmują funkcji rozpoznania obecności rowerzysty, system AEB zdobył jeden punkt więcej. Nie miało to jednak wpływu na przyznanie 5 gwiazdek Euro NCAP (wymagany w tej kategorii próg to 70 proc. oceny końcowej).