TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | DS3 Crossback | Lipiec 2019

DS3 Crossback

04-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

Podwójne oceny DS3 Crossback odnoszą się do modelu bez i z systemem Active Safety Brake. Jego obecność i działanie ma wagę jednej gwiazdki Euro NCAP.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - DS3 Crossback uderzenie w przeszkodę

Współczesna historia gamy DS rozpoczęła się w 2009 roku właśnie od modelu "3". Dziś to osobna marka samochodów, która stawia na crossovery i SUV-y pod wspólną nazwą Crossback. Po DS4 i DS7 dołączył do nich, zaprezentowany przed rokiem na salonie w Paryżu, DS3.

Zgodnie z aktualnymi zasadami oceny samochodów przez Euro NCAP do testów zderzeniowych powinna trafić bazowa wersja. I jak wynika z udostępnionej dokumentacji brakowało (to opcja) w niej systemu autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów. Jest to jeden z kluczowych elementów, bez którego nie osiągnie się dolnej granicy punktów dających 5 gwiazdek.

Jednocześnie regulamin Euro NCAP dopuszcza powtórzenie testu z modelem uzupełnionym o tę opcję. Stąd też mamy podwójne wyniki z zastrzeżeniem, że jeden to standard, a drugi poszerzony o tzw. Safety Pack. Tak też się stało z DS3 Crossback. Ale…

W polskim cenniku DS3 Crossback (opublikowanym w kwietniu 2019) znajdujemy ofertę tego modelu w czterech poziomach wyposażenia: Chic, So Chic, Grand Chic i Performance Chic. Już w bazowej jako standard występuje Active Safety Brake. Czyli "system, który umożliwia automatyczne hamowanie pojazdu w przypadku wykrycia zbliżającej się kolizji z pojazdem poruszającym się w tym samym kierunku lub zatrzymanym lub pieszym". Być może, bo to również uwzględnia Euro NCAP, nie we wszystkich krajach Europy tak jest - co staramy się sprawdzić. Niemniej wszystkie modele DS3 Crossback dostępne w Polsce mają ocenę pięciu gwiazdek.

To nie wszystko. Specyfikacja samochodów z Euro NCAP uwzględnia jako "niewykorzystaną" opcję z zakresu Active Safety Brake jeszcze funkcję wykrywania obecności rowerzystów. Tej w ogóle nie ma wyszczególnionej w cenniku samochodu. Za to ASB traktowany jest jako pakiet, w którym znajdują się dodatkowo - aktywny alarm niezamierzonego przekroczenia linii i system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości (SLI).

Co jeszcze znajdziemy w bazowej wersji DS3 Crossback? To między innymi sześć poduszek poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na prawym miejscu pasażera i na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz asystenta utrzymania pasa ruchu.

Bezpieczeństwo dorosłych 33,1 pkt. (87 proc.)

Podczas uderzenia przodem DS3 Crossback w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń obu nóg, pasażer narażony był na obrażenia prawej nogi (w sumie przyznano 7,7 z 8 punktów).

W próbach uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego po przekątnej z tyłu) doszło do obrażeń klatki piersiowej (7,7/8 pkt.).

Testy uderzenia w bok auta, jak i w słup potwierdziły ochronę kierowcy na optymalnym poziomie (16 pkt.).

Profile przednich i tylnych miejsc oraz zagłówków zapewniają wysoką ochronę kręgów szyjnych (1,7/2 pkt.).

Bezpieczeństwo dorosłych 36,5 pkt. (96 proc.)

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W przypadku DS3 Crossback udział w tej części testu umożliwia opcjonalny pakiet Active Safety Brake. Za jego działanie przyznano 3,4 z 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - DS3 Crossback uderzenie w słup

Bezpieczeństwo dzieci 42,2 pkt. (86 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP, a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. W teście uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich przeciążeń kręgów szyjnych najstarszego dziecka, natomiast u młodszego oprócz kręgów szyjnych także i głowy (14,4/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) ochrona była na optymalnym poziomie (8 pkt).

DS3 Crossback wyposażony został w trzy zestawy mocowań Isofix (i-Size) - na przednim fotelu pasażera i na skrajnych miejscach kanapy - oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 8 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych zrezygnowano z umieszczenia fotelika Maxi-Cosi CabrioFix na bazie EasyBase2 z użyciem pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy. Pomimo to przyznano maksymalną notę 12 punktów.

Ochrona pieszych 26,1 pkt. (54 proc.)

W wersji określanej jako standard wykonano tylko testy symulujące potrącenie pieszego. Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednica) oceniono maksymalną notą, po sześć punktów. Powierzchnia maski silnika zapewnia dostateczną ochronę głowy potrąconej osoby, największe zagrożenie stanowi podszybie i słupki A (14,1 z 24 pkt.).

Ochrona pieszych 31 pkt. (64 proc.)

Opcjonalny pakiet Active Safety Brake nie miał wpływu na powyższe oceny elementów DS3 Crossback. Teraz dodano oceny za działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych. Pod uwagę brano pięć potencjalnych sytuacji: trzy w warunkach dziennych - przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu) i dwie w nocy - przejście pieszego przed samochodem oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). Ich działanie oceniono na 4,8 z 12 punktów.

Wśród scenariuszy testów Euro NCAP są jeszcze próby z udziałem rowerzysty. Według danych z polskiego cennika system montowany w DS3 Crossback nie posiada tej możliwości, w specyfikacji testów podano, że to opcja.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 8,3 pkt. (63 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, DS3 Crossback został wyposażony tylko w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,6/3 pkt.) oraz asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3/4 pkt.).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10 pkt. (76 proc.)

Pakiet Active Safety Brake powiększa zakres ocen o system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach. W tym przypadku sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - autonomicznego działania systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP mieli niewielkie zastrzeżenia do ich działania przed hamującym i zwalniającym pojazdem (4 sytuacje) oraz hamowania przed przeszkodą z reakcją kierowcy. Ostatecznie przyznano 1,7 z 3 punktów.