TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Honda e | 2020
Honda e
14-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Porównując szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Hondy e do stawianych od tego roku wymagań przez Euro NCAP można odnaleźć powody przyznania tylko 4 gwiazdek. Poszczególne oceny podniosłyby próby z centralną poduszką powietrzną oraz układ wykrywający zmęczenie kierowcy.
Elektryczna Honda e była jedną z ważniejszych premier salonu samochodowego we Frankfurcie w 2019 roku. Auto trafiło już do sprzedaży, chociaż moment ten przyćmiła epidemia koronawirusa.
Honda e oferowana jest z baterią o pojemności 35,5 kWh i silnikami o mocy 136 KM (100 kW) lub 154 KM (113 kW). Napęd na tył przenoszony jest automatem ze stałym przełożeniem.
Dostępna jest w dwóch wersjach wyposażenia - Base i Advance. Różnic jest kilka, ta najważniejsza z punktu widzenia testów zderzeniowych Euro NCAP to brak systemu wykrywania ruchu poprzecznego podczas cofania w bazowym modelu. Według specyfikacji do tych prób wybrano topową odmianę.
Na liście wyposażenia Hondy e figurują między innymi: przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, wyłącznik działania przedniej poduszki powietrznej pasażera, mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, aktywna maska silnika, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu, system powiadamiania służb ratunkowych eCall, aktywny tempomat oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzystów wraz z asystentem skrętu.
Ocena (2020):
Bezpieczeństwo dorosłych: 28,7 pkt. (76 proc.)
Podczas testu zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną u kierowcy doszło do różnego stopnia obrażeń nóg i klatki piersiowej. Natomiast u pasażera siedzącego obok także do obrażeń nóg.
W tej próbie konstrukcja przodu auta (zderzenie następuje na 1/2 szerokości) zapewnia dobrą ochronę.
Przy uderzeniu przodem w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano niewielkie przeciążenia klatki piersiowej.
W tej części testów Euro NCAP przyznano 11,3 z 16 do zdobycia punktów.
Podczas zderzenia bocznego (z platformą mobilną) oraz w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
W nowych próbach Euro NCAP ochrona kierowcy przy uderzeniu w bok (przeciwna strona, bez użycia poduszek) była na skrajnie krytycznym poziomie. Brak centralnej poduszki powietrznej wykluczył przeprowadzenie oceny jest efektywności. W sumie przyznano 12,7 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył profile wszystkich zagłówków i oparć foteli zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy podróżujących osób (maks. 4 pkt.).
Nowa Honda e została wyposażona w kartę ratunkową pojazdu i system eCall. Z wymaganej listy zabrakło hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przesuwaniu się pojazdu po zderzeniu). Stąd ocena 1 pkt.
Po zsumowaniu wychodzi 28,7 pkt., co stanowi 76 proc. maksymalnej noty. Zgodnie z obowiązującym dziś regulaminem Euro NCAP w tej części testów minimalny odsetek dla pięciu gwiazdek to 80 proc.
Bezpieczeństwo dzieci: 40,6 pkt. (82 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano foteliki Britax-Romer (odpowiednio) KidFix i podkładki podwyższającej wyjętej z KidFix.
Podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną) na obu manekinach odnotowano większe siły działające na kręgi szyjne (15,3 z 16 pkt.).
Przy uderzeniu w bok auta (od strony większego manekina) poziom ochrony młodszego dziecka był na optymalnym poziomie, natomiast u starszego doszło do niebezpiecznych obciążeń klatki piersiowej i głowy (6,2 z 8 pkt.).
Testowane auto zostało wyposażone w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
W większości samochodów testowanych przez Euro NCAP dochodzi do konfliktu konstrukcji kanapy z możliwością montażu na jej środku bazy Maxi-Cosi EasyBase2 za pomocą pasa bezpieczeństwa. W przypadku Hondy e takiej sytuacji nie było! Końcowa nota to maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 33,9 pkt. (62 proc.)
Konstrukcja elektrycznej Honda e za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) potrąconej osoby otrzymała 6 punktów. Krytycznym miejscem (zero pkt.) okazał się przedni pas (miednica).
Aktywna maska silnika (unosi się nieznacznie podczas kolizji) stanowi efektywniejsze zabezpieczenie głowy potrąconego pieszego lub rowerzysty. Stąd wyższa nota 18,3 z 24 pkt. Nie eliminuje to jednak zagrożenia stwarzanego przez słupki A.
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów Honda e otrzymała 9,6 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego 4,8 na 9 pkt. Tu nie przeprowadzono próby ze skręcającym autem i pieszym na przejściu (brak odpowiedniego systemu w tym modelu). Natomiast uwagi były do reakcji systemu autonomicznego hamowania w sytuacji wyjście pieszego zza przeszkody.
W próbach z rowerzystą przyznano 4,7 z 9 pkt. Zastrzeżenia były do działania systemu w momencie przejazdu jednośladu przed maską samochodu i wyjazdu zza przeszkody z drogi poprzecznej.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,4 pkt. (65 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP nowa Honda e została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (0 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (3,5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części. W pierwszym sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Tu zastrzeżenia Euro NCAP były do działania systemu podczas skrętu w lewo.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów - bez zastrzeżeń.
W zakresie elementów podnoszących bezpieczeństwo także nie osiągnięto minimalnego progu dla pięciu gwiazdek, czyli 70 proc. maksymalnej noty.
Testowany model:
Honda e, hatchback
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji Hondy e.